Gädda i Furusund - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda i Furusund

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gädda i Furusund

Hejsan,

Jag har fått en ny plats för min båt i Kapellskär, och tänkte försöka mig på lite gäddfiske. Tidigare fiskade jag i Mälaren med gott resultat.

Furusundsgäddorna är ju omtalade, men var är egentligen vattnen för detta? Är det området innanför Furusund, mellan denna och Splillersboda/Bergshamra? Tips på bra gäddvikar skulle jag bli glad för.

Hälsningar

Min far köpte en stuga i Furusund i mitten av 80 talet.
    Jag har spenderat många timmar runt ställen som Bärsö, Högmarsö, Svartnö och Solö. Många och stora gäddor på Zalt och Swim wizz har det blivit men det var då. Visst finns det gädda kvar men betydligt färre nu än då! Gnugga på i sydvända vikar från nu och till dess leken är över så lär du få fisk...

Kommentera

Ursprungligen postat av animap Visa inlägg
      Hejsan,

Jag har fått en ny plats för min båt i Kapellskär, och tänkte försöka mig på lite gäddfiske. Tidigare fiskade jag i Mälaren med gott resultat.

Furusundsgäddorna är ju omtalade, men var är egentligen vattnen för detta? Är det området innanför Furusund, mellan denna och Splillersboda/Bergshamra? Tips på bra gäddvikar skulle jag bli glad för.

Hälsningar
      Hej Animap;

Du behöver bara fyra Rätt för att lyckas vid ditt Gäddfiske: Rätt Bete, Rätt Plats, Rätt Teknik och Rätt Tid...

Använd erfarenheterna av ditt goda resultat från Gäddfisket i Mälaren och försök göra liknande fiske innanför Furusund ...

Läs och följ gärna mina Gäddfisketips nedan...

Go for the Big Ones!

Old Firehand
      Leif Engström

Kommentera

Ursprungligen postat av Nextline Visa inlägg
        Min far köpte en stuga i Furusund i mitten av 80 talet.
        Jag har spenderat många timmar runt ställen som Bärsö, Högmarsö, Svartnö och Solö. Många och stora gäddor på Zalt och Swim wizz har det blivit men det var då. Visst finns det gädda kvar men betydligt färre nu än då! Gnugga på i sydvända vikar från nu och till dess leken är över så lär du få fisk...
        Hej Nextline;

En typisk Furusundsgädda på 1980-talet såg ut så här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_21.htm ...
        Go for the Big Ones!
        Old Firehand
        Leif Engström

Kommentera

Hej,

Man tackar och bockar för informationen! Det är verkligen ett mycket fint område, hela området innanför Yxlan. Någon som vet om det har något (nutida) namn, ungefär området mellan fyren Växlet i söder, upp till Furusund och sen in mot land vid Håtö. Det verkar vara ungefär skärgårdsdelen av Länna och Frötuna socknar förr i tiden (nu Länna och Frötuna distrikt).

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

Hej Nextline;

En typisk Furusundsgädda på 1980-talet såg ut så här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_21.htm ...
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand
            Leif Engström

http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Typisk å typisk.... gäddor över 15 kg var inte vanliga ens då.....

Kommentera

Ursprungligen postat av Nextline Visa inlägg

Typisk å typisk.... gäddor över 15 kg var inte vanliga ens då.....
              Hej Nextline;

Gäddor över 15 kilos vikt fanns förr och finns även idag i stora sjöar som Mälaren, Vänern, Vättern och Östersjön....
              Sedan det fria handredskapsfisket infördes har trängseln ökat på många bra, välkända fiskeområden.
              Därför gäller det att som Gäddfiskare vara extra kreativ för att hitta egna, nya "Hot Spots"...

Old Firehand
              Leif Engström

Kommentera

Ursprungligen postat av animap Visa inlägg
                Hejsan,

Hälsningar
                Hej Animap;

Även om mina favoritfiskevatten var i Mälaren och nere vid Mörkö fiskade jag då och då i vatten innanför Furusund...
                Kanske kan utdrag från några dagar ur min egen Fiskejournal från sommaren 1985 nedan ge dig några tips inför dina kommande fisketurer...

---------------------------------------------------------------------
                Datum: 8/7 1985.
                Fisketid: 09.00 - 22.30.

Fiskeplatser: Dubbelgrynnan, 2,2:an, 3,7:an, Långsadeln samt andra "halvtopon" nära Hemmarö.
                Beten: Swim Whizz 563 (3 Gäddor+1hugg), Swim Whizz 730S (6 Gäddor +1 hugg samt 5 Gösar+1 hugg).
                Högsta vikt: Gädda 7,6 kilo, Gös 5,2 kilo.
                Lägsta vikt: Gädda 3,5 kilo, Gös 2,8 kilo.
                Månstånd: Dag 22, mer än halv.
                Vindriktning: Nordost 8 - 10 m/sek.
                Vattenstånd: Högt + 3 dm.
                Ytvattentemperatur: +17,5 gr.C.
                Fångstdjup: 3 - 5 meter.
                Fångstsätt: Spinnfiske och jigfiske.
                Diverse anteckningar: Soligt och mycket varmt +30 gr.C. i solen. Vattnet var grumligt och grönt. Magnus Herou fick en 10,8 kilos Gädda på en Swim Whizz 502 samt en mindre 4,7 kilos Gädda på samma Swim Whizz wobbler. Magnus fick också 4 Gösar mellan 4,6 och 2,5 kilo på gul 10 grams Maribou Jig. Arne Jogesäter fick en 4,5 kilos Gädda på Swim Whizz 508. Trots att Arne J. "duttade" hela eftermiddagen och kvällen med sina gula och vita Mariboujiggar ville det inte riktigt lossna för honom. Vinden var dessutom lite för besvärlig för att Arne skulle känna när Abborrarna och Gösarna nafsade på hans jiggar. Magnus, som är mycket van jigfiskare, höll sitt egenbyggda jigspö med spötoppen närmare ytan och hade betydligt bättre jigkontroll./Leif Engström 8/7 1985.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Datum: 9/7 1985.
                Fisketid: 08.45 - 23.10.
                Fiskeplatser: Dubbelgrynnan, 2,2:an, 3,7:an, Långsadeln samt andra "halvtopon" nära Hemmarö.
                Beten: Swim Whizz 590 (4 Gäddor+2 hugg samt 3 Gösar ), Swim Whizz 730S (3 Gäddor +1 hugg samt 4 Gösar+1 hugg).
                Högsta vikt: Gädda 9,4 kilo, Gös 5,2 kilo.
                Lägsta vikt: Gädda 3,5 kilo, Gös 2,5 kilo.
                Månstånd: Dag 23, mer än halv.
                Vindriktning: Nord 5 - 8 m/sek.
                Fångstsätt: Spinnfiske och jigfiske. Diverse anteckningar: Soligt och varmt lika gårdagen. Magnus fick en 6,5 kilos Gädda på Swim Whizz 502 och 6 Gösar mellan 3,6 och 2,5 kilo på gul 10 grams maribou jig samt 5 skapliga Abborrar på samma jig. Arne ”Dutten” Jogesäter fick sin rekordgädda på 5,8 kilo på Swim Whizz 702 samt en 2,5 kilos på Swim Whizz 538. Dessutom fick Arne en 1,5 kilos Gädda på vit maribou jig 506. Gösfisket lossnar för Arne som fick 5 Gösar på 3,8 – 2,5 kilo varav 3 på vit Maribou Jig 506 och 2 på Swim Whizz 538 samt 3 Abborrar på vit Maribou Jig 506./Leif Engström 9/7 1985.
                ------------------------------------------------------------------------------------

Datum: 10/7 1985.
                Fisketid: 11.30 – 22.00.
                Fiskeplatser: Söderöra, Furusund, Dubbelgrynnan och 2,2:an nära Hemmarö.
                Beten: Swim Whizz Swim Whizz 730S (2 Gäddor +1 hugg) Swim Whizz 591 (2 Gäddor samt 2 Gösar+1 hugg).
                Högsta vikt: Gädda 7,8 kilo, Gös 4,3 kilo.
                Lägsta vikt: Gädda 2,5 kilo, Gös 2,1 kilo.
                Månstånd: Dag 24, mer än halv.
                Vindriktning: Sydost 8 - 9 m/sek.
                Vattenstånd: Högt + 2 dm.
                Ytvattentemperatur: +17,5 gr.C vid Hemmarö.
                Ytvattentemperatur: +14,2 gr.C vid Söderöra.
                Fångstdjup: 3 - 6 meter.
                Diverse anteckningar: Soligt och varmt hela dagen. Magnus fick 10 Abborrar 0,4 – 0,2 kilo samt hade två Gäddhugg på gul Maribou Jig 505. Gäddorna tog en Jig för Magnus och en för mig. Arne J. fick 2 Abborrar på vit Maribou Jig 506, 11 gram. Vattentemperaturen var bara +14,2 gr.C vid Söderöra, dvs 3,3 gr.C kallare än vid Furusund./Leif Engström 10/7 1985.
                --------------------------------------------------------------------
                Datum: 11/7 1985.
                Fisketid: 15.00 – 23.00
                Fiskeplatser: Furusund, Dubbelgrynnan, 2,2:an och 3,3:an nära Hemmarö.
                Beten: Swim Whizz Swim Whizz 517 (4 Gäddor +1 hugg) Swim Whizz 502 (5 Gäddor +1 hugg samt 3 Gösar+1 hugg), gul Marbou Jig, 11 gram (5 Abborrar 0,4 – 0,2 kilo).
                Högsta vikt: Gädda 7,2 kilo, Gös 4,6 kilo.
                Lägsta vikt: Gädda 2,8 kilo, Gös 2,4 kilo.
                Månstånd: Dag 25, mer än halv .
                Vindriktning: Sydväst 5 - 7 m/sek.
                Ytvattentemperatur: +18,0 gr.C. Fångstdjup: 2 - 5 meter.
                Diverse anteckningar: Soligt och varmt med växlande molnighet och några små regnskurar på eftermiddagen. Magnus fick 7 Gösar 4,8 – 2,9 kilo på vit Maribou Jig 506, 11 gram samt en på Swim Whizz 702S. Magnus fick även 9 Abborrar på gul resp. vit Crappie Buster 7 grams Maribou Chinelle Jig. Arne, i högform, fick 5 Gösar mellan 4,7 och 1,9 kilo på vit Maribou Jig 506, 11 gram. Arne fick även en ny Rekordgädda på 7,2 kilo. Betet var ABU Atom i Silver, 28 gram samt en liten Abborre på vit Maribou Jig 506./Leif Engström 11/7 1985.
                ---------------------------------------------------------------------------------------

Datum: 12/7 1985.
                Fisketid: 16.30 – 23.30.
                Fiskeplatser: Vettersö, Gunnarsholmen, Furusund samt 3,7:an Hemmarö. Beten: Swim Whizz 730S (6 Gäddor +2 hugg), Vit Beetle Spin med jigspinnare , 7gram, ( 6 Gösar+1 hugg), Crappie Buster, gul/rosa Maribou Jig, 7 gram (8 Abborrar 0,4-0,2 kilo) Högsta vikt: Gädda 6,9 kilo, Gös 4,3 kilo.
                Lägsta vikt: Gädda 3,8 kilo, Gös 2,2 kilo.
                Månstånd: Dag 26, mer än halv .
                Vindriktning: Sydväst 6 - 7 m/sek.
                Ytvattentemperatur: +17,5 gr.C. Fångstdjup: 3 - 5 meter.
                Diverse anteckningar: Soligt och varmt hela dagen. Vi startade fisket på grynnor s.o. Vettersö. Magnus fick där 3 Gäddor 4,5 -2,4 kilo på Swim Whizz 711S, Bagley Blue Silver och Ingvar Westins Pike, grå med rosa prickar. Kl. 21.30 åkte vi in till 3,7:an – Gösgrynnan. Där fick Magnus 8 Gösar mellan 5,0 och 2,8 kilo på vit Mini Twister Spin med jigspinnare samt tappade 5 korthuggande Gösar på samma jigspinnare. Arne fick en 4,6 kilos Gös och en Abborre på vit Maribou Jig 506, 11 gram./Leif Engström 12/7 1985.
                -------------------------------------------------------------------------------

Datum: 13/7 1985, lördag.
                Fisketid: 15.30 – 01.30.
                Fiskeplatser: Högmarsö, Furusund, Gösgrynnan. . Beten:Vit Mini Twister med jigspinnare , 7gram, ( 7 Gösar+1 hugg), Crappie Buster, gul/rosa Maribou Jig, 7 gram (11 Abborrar 0,5-0,2 kilo) Högsta vikt: Gös 5,9 kilo.
                Lägsta vikt: Gös 2,5 kilo.
                Månstånd: Dag 27av 30, mer än halv .
                Vindriktning: Sydväst 3 - 4 m/sek.
                Vattenstånd: Högt + 2 dm. Ytvattentemperatur: +8 gr.C. Fångstdjup: 3 - 5 meter.
                Diverse anteckningar: Sista Gösfiskedagen! Mulet mellan kl.15.30 och 19.00, därefter uppklarnande. Magnus fick 2 Gösar på 4,5 och 3,9 kilo på Swim Whizz 719S och en mindre Gös på Mini Twister Spin samt även en 6,2 kilos Gädda på Swim Whizz 702 samt ett 10-tal Abborrar på rosa Crappie Buster. Arne fick en Gös på 3,6 kilo samt en ny 8,9 kilos Rekordgädda på Swim Whizz 702 samt någon liten Abborre på vit Maribou Jig. Nu åker vi hem! /Leif Engström 14/7 1985 kl. 02.20.
                ----------------------------------------------------------------
                Old Firehand
                Leif Engström

Senast ändrad av Old Firehand; 2020-03-10, 15:34.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

Hej Animap;

Även om mina favoritfiskevatten var i Mälaren och nere vid Mörkö fiskade jag då och då i vatten innanför Furusund...
                  Kanske kan utdrag från några dagar ur min egen Fiskejournal från sommaren 1985 nedan ge dig några tips inför dina kommande fisketurer...

---------------------------------------------------------------------
                  Datum: 8/7 1985.
                  Fisketid: 09.00 - 22.30.

Beten: Swim Whizz 563 (3 Gäddor+1hugg), Swim Whizz 730S (6 Gäddor +1 hugg samt 5 Gösar+1 hugg).
                  Högsta vikt: Gädda 7,6 kilo, Gös 5,2 kilo.
                  Lägsta vikt: Gädda 3,5 kilo, Gös 2,8 kilo.
                  Månstånd: Dag 22, mer än halv.
                  Vindriktning: Nordost 8 - 10 m/sek.
                  Diverse anteckningar: Soligt och mycket varmt +30 gr.C. i solen. Vattnet var grumligt och grönt. Magnus Herou fick en 10,8 kilos Gädda på en Swim Whizz 502 samt en mindre 4,7 kilos Gädda på samma Swim Whizz wobbler. Magnus fick också 4 Gösar mellan 4,6 och 2,5 kilo på gul 10 grams Maribou Jig. Arne Jogesäter fick en 4,5 kilos Gädda på Swim Whizz 508. Trots att Arne J. "duttade" hela eftermiddagen och kvällen med sina gula och vita Mariboujiggar ville det inte riktigt lossna för honom. Vinden var dessutom lite för besvärlig för att Arne skulle känna när Abborrarna och Gösarna nafsade på hans jiggar. Magnus, som är mycket van jigfiskare, höll sitt egenbyggda jigspö med spötoppen närmare ytan och hade betydligt bättre jigkontroll./Leif Engström 8/7 1985.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Datum: 9/7 1985.
                  Fisketid: 08.45 - 23.10.
                  Beten: Swim Whizz 590 (4 Gäddor+2 hugg samt 3 Gösar ), Swim Whizz 730S (3 Gäddor +1 hugg samt 4 Gösar+1 hugg).
                  Högsta vikt: Gädda 9,4 kilo, Gös 5,2 kilo.
                  Lägsta vikt: Gädda 3,5 kilo, Gös 2,5 kilo.
                  Månstånd: Dag 23, mer än halv.
                  Vindriktning: Nord 5 - 8 m/sek.
                  Fångstsätt: Spinnfiske och jigfiske. Diverse anteckningar: Soligt och varmt lika gårdagen. Magnus fick en 6,5 kilos Gädda på Swim Whizz 502 och 6 Gösar mellan 3,6 och 2,5 kilo på gul 10 grams maribou jig samt 5 skapliga Abborrar på samma jig. Arne ”Dutten” Jogesäter fick sin rekordgädda på 5,8 kilo på Swim Whizz 702 samt en 2,5 kilos på Swim Whizz 538. Dessutom fick Arne en 1,5 kilos Gädda på vit maribou jig 506. Gösfisket lossnar för Arne som fick 5 Gösar på 3,8 – 2,5 kilo varav 3 på vit Maribou Jig 506 och 2 på Swim Whizz 538 samt 3 Abborrar på vit Maribou Jig 506./Leif Engström 9/7 1985.
                  ------------------------------------------------------------------------------------

Datum: 10/7 1985.
                  Fisketid: 11.30 – 22.00.
                  Fiskeplatser: Söderöra, Furusund, Dubbelgrynnan och 2,2:an nära Hemmarö.
                  Beten: Swim Whizz Swim Whizz 730S (2 Gäddor +1 hugg) Swim Whizz 591 (2 Gäddor samt 2 Gösar+1 hugg).
                  Högsta vikt: Gädda 7,8 kilo, Gös 4,3 kilo.
                  Lägsta vikt: Gädda 2,5 kilo, Gös 2,1 kilo.
                  Månstånd: Dag 24, mer än halv.
                  Vindriktning: Sydost 8 - 9 m/sek.
                  Ytvattentemperatur: +17,5 gr.C vid Hemmarö.
                  Ytvattentemperatur: +14,2 gr.C vid Söderöra.
                  Fångstdjup: 3 - 6 meter.
                  Diverse anteckningar: Soligt och varmt hela dagen. Magnus fick 10 Abborrar 0,4 – 0,2 kilo samt hade två Gäddhugg på gul Maribou Jig 505. Gäddorna tog en Jig för Magnus och en för mig. Arne J. fick 2 Abborrar på vit Maribou Jig 506, 11 gram. Vattentemperaturen var bara +14,2 gr.C vid Söderöra, dvs 3,3 gr.C kallare än vid Furusund./Leif Engström 10/7 1985.
                  --------------------------------------------------------------------
                  Datum: 11/7 1985.
                  Fisketid: 15.00 – 23.00
                  Fiskeplatser: Furusund, Dubbelgrynnan, 2,2:an och 3,3:an nära Hemmarö.
                  Beten: Swim Whizz Swim Whizz 517 (4 Gäddor +1 hugg) Swim Whizz 502 (5 Gäddor +1 hugg samt 3 Gösar+1 hugg), gul Marbou Jig, 11 gram (5 Abborrar 0,4 – 0,2 kilo).
                  Högsta vikt: Gädda 7,2 kilo, Gös 4,6 kilo.
                  Lägsta vikt: Gädda 2,8 kilo, Gös 2,4 kilo.
                  Månstånd: Dag 25, mer än halv .
                  Vindriktning: Sydväst 5 - 7 m/sek.
                  Ytvattentemperatur: +18,0 gr.C. Fångstdjup: 2 - 5 meter.
                  Diverse anteckningar: Soligt och varmt med växlande molnighet och några små regnskurar på eftermiddagen. Magnus fick 7 Gösar 4,8 – 2,9 kilo på vit Maribou Jig 506, 11 gram samt en på Swim Whizz 702S. Magnus fick även 9 Abborrar på gul resp. vit Crappie Buster 7 grams Maribou Chinelle Jig. Arne, i högform, fick 5 Gösar mellan 4,7 och 1,9 kilo på vit Maribou Jig 506, 11 gram. Arne fick även en ny Rekordgädda på 7,2 kilo. Betet var ABU Atom i Silver, 28 gram samt en liten Abborre på vit Maribou Jig 506./Leif Engström 11/7 1985.
                  ---------------------------------------------------------------------------------------

Datum: 12/7 1985.
                  Fisketid: 16.30 – 23.30.
                  Fiskeplatser: Vettersö, Gunnarsholmen, Furusund samt 3,7:an Hemmarö. Beten: Swim Whizz 730S (6 Gäddor +2 hugg), Vit Beetle Spin med jigspinnare , 7gram, ( 6 Gösar+1 hugg), Crappie Buster, gul/rosa Maribou Jig, 7 gram (8 Abborrar 0,4-0,2 kilo) Högsta vikt: Gädda 6,9 kilo, Gös 4,3 kilo.
                  Lägsta vikt: Gädda 3,8 kilo, Gös 2,2 kilo.
                  Månstånd: Dag 26, mer än halv .
                  Vindriktning: Sydväst 6 - 7 m/sek.
                  Ytvattentemperatur: +17,5 gr.C. Fångstdjup: 3 - 5 meter.
                  Diverse anteckningar: Soligt och varmt hela dagen. Vi startade fisket på grynnor s.o. Vettersö. Magnus fick där 3 Gäddor 4,5 -2,4 kilo på Swim Whizz 711S, Bagley Blue Silver och Ingvar Westins Pike, grå med rosa prickar. Kl. 21.30 åkte vi in till 3,7:an – Gösgrynnan. Där fick Magnus 8 Gösar mellan 5,0 och 2,8 kilo på vit Mini Twister Spin med jigspinnare samt tappade 5 korthuggande Gösar på samma jigspinnare. Arne fick en 4,6 kilos Gös och en Abborre på vit Maribou Jig 506, 11 gram./Leif Engström 12/7 1985.
                  -------------------------------------------------------------------------------

Datum: 13/7 1985, lördag.
                  Fisketid: 15.30 – 01.30.
                  Fiskeplatser: Högmarsö, Furusund, Gösgrynnan. . Beten:Vit Mini Twister med jigspinnare , 7gram, ( 7 Gösar+1 hugg), Crappie Buster, gul/rosa Maribou Jig, 7 gram (11 Abborrar 0,5-0,2 kilo) Högsta vikt: Gös 5,9 kilo.
                  Lägsta vikt: Gös 2,5 kilo.
                  Månstånd: Dag 27av 30, mer än halv .
                  Vindriktning: Sydväst 3 - 4 m/sek.
                  Vattenstånd: Högt + 2 dm. Ytvattentemperatur: +8 gr.C. Fångstdjup: 3 - 5 meter.
                  Diverse anteckningar: Sista Gösfiskedagen! Mulet mellan kl.15.30 och 19.00, därefter uppklarnande. Magnus fick 2 Gösar på 4,5 och 3,9 kilo på Swim Whizz 719S och en mindre Gös på Mini Twister Spin samt även en 6,2 kilos Gädda på Swim Whizz 702 samt ett 10-tal Abborrar på rosa Crappie Buster. Arne fick en Gös på 3,6 kilo samt en ny 8,9 kilos Rekordgädda på Swim Whizz 702 samt någon liten Abborre på vit Maribou Jig. Nu åker vi hem! /Leif Engström 14/7 1985 kl. 02.20.
                  ----------------------------------------------------------------
                  Old Firehand
                  Leif Engström

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Tyvärr är dubbelgrynnan på västerfjärden nu mer helt överväxt av något grönt slajmigt ogräs. 3,7:an och ryggen söder om räknö är inte som dom var förr. 2.2:an utanför Bärsö likaså, död.
                  Förr fick man mycket gädda och gös där precis som dina gamla fångstjournaler berättar, men det var då....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 096 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art
                  av .art