Tänkte att det kunde vara bra med en egen tråd för historiskt fiske om alla enorma gäddor och gösar som plockades upp innan Internet fanns så kanske vi kan undvika historielektioner i alla andra trådar :-)
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Historiska Hörnan
Collapse
X
-
Jag var nr 2 i Sverige med min gös på 11,26 kg 1981. Kurt Blomkvist hade det svenska rekordet då på 11,520 kg på pimpel i Bråviken. Det var surt att bara vara 260 g från rekordet för att tangera det. Just nu så är jag runt 6 plats tror jag i topp 10 bland dom största gösarna, vad jag vet. Jag vann ABU:s drömresa följande år till Mörrumsån premiären. Jag fick även en på 8,4 kg samma natt och bägge tagna på mete. Totalt blev det 17 gösar över 7 kg innan jag flyttade till Kalix.
'
Sedan blev det en bit av FJ:s trollingvideo o om göstrolling.
Nere i h hörn är jag med en fin gös från Ralången.
Mer du vill veta?Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein
/Stefan
-
Det tråkiga med att läsa den tabellen från 1980 är att det blir desto tydligare hur illa ställt det är med havsfisket nuförtiden jämfört med då.
Stora gäddor/gös/abborrar fångas det fortfarande då och då, men torsk och sej i den klassen kan man ju bara drömma om!
- Gillar 2
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Xerup Visa inläggTänkte att det kunde vara bra med en egen tråd för historiskt fiske om alla enorma gäddor och gösar som plockades upp innan Internet fanns så kanske vi kan undvika historielektioner i alla andra trådar :-)
Kan bli lite enerverande i en del trådar med tips och anektdoter från en svunnen tid med andra förutsättningar vilka högst troligt inte kommer igen.
I en egen tråd kan det dock ha sin charm helt klart!
Bra där!
Kommentera
-
I linje med andra nostalgiinlägg:
Abborre över 2 kilo/50cm fångad med Cardinal och Reflex!
Tänka sig att det gick få även stora fiskar utan texas, carolina, dropshot, crankbaits, stickbaits, twitchbaits, swimjigs, DC, TWS och Magsealed!
Frågan är om killen ens hade sin sidescan påslagen och talon i!?
Skämt åsido.
Börjar själv bli lite till åren och likt många andra som fiskat hela livet ligger mina största fiskar långt bak i tiden, merparten av dem 15-25 år tillbaka.
Nu är det inga exemplar ens värda att nämna i en tråd som denna men nämnas bör att jag inte finner fisket särskilt mycket sämre i de insjöar jag besöker och har
besökt större delen av livet.
Ser fram att se fler underbara bilder från tiden då man hade en Scan-back gäddor med sig hem från fisketuren!
- Gillar 3
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sdw Visa inläggDet tråkiga med att läsa den tabellen från 1980 är att det blir desto tydligare hur illa ställt det är med havsfisket nuförtiden jämfört med då.
Stora gäddor/gös/abborrar fångas det fortfarande då och då, men torsk och sej i den klassen kan man ju bara drömma om!
Ja visst är det riktigt illa ställt med havsfisket och stora torskar om man jämför med tiden på 70- o 80-tal.
Jag undrar om inte Kalmar sund hör till en av de riktigt bra platserna för större abborre.
Jag har sett att det är många som fångas där under en säsong i Storfiskereg.
Jag hade en sjö vid stugan som heter Vrangsjön och där fångade jag 7 abborrar +1 kg varav den största på 1,65 kg på gammalt hederligt dragrodd med spinnare och bara ett spö med mig i båten. Det var då det och inga 6-8 spön som en del har när dom kör trolling.
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein
/Stefan
Kommentera
-
Ursprungligen postat av JontaK Visa inläggI linje med andra nostalgiinlägg:
Abborre över 2 kilo/50cm fångad med Cardinal och Reflex!
Tänka sig att det gick få även stora fiskar utan texas, carolina, dropshot, crankbaits, stickbaits, twitchbaits, swimjigs, DC, TWS och Magsealed!
Frågan är om killen ens hade sin sidescan påslagen och talon i!?
Skämt åsido.
Börjar själv bli lite till åren och likt många andra som fiskat hela livet ligger mina största fiskar långt bak i tiden, merparten av dem 15-25 år tillbaka.
Nu är det inga exemplar ens värda att nämna i en tråd som denna men nämnas bör att jag inte finner fisket särskilt mycket sämre i de insjöar jag besöker och har
besökt större delen av livet.
Ser fram att se fler underbara bilder från tiden då man hade en Scan-back gäddor med sig hem från fisketuren!
Haha! Dom där backarna känner jag igen. Vi hade Huskvarna Borstfabrik i Huskvarna o en kompis som jobbade där.
Han köpte ett par backar åt mig som jag hade till fisket.Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein
/Stefan
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inläggFin fisk JontaK! Jag hade gamla droppen, Reflex, Mepps med gummifisk till mina abborrar i ovanstående inlägg.
Haha! Dom där backarna känner jag igen. Vi hade Huskvarna Borstfabrik i Huskvarna o en kompis som jobbade där.
Han köpte ett par backar åt mig som jag hade till fisket.
Smålänning som jag är kan jag säga att Scan-backarna kom från slakteriet i Jönköping.
På den tiden åt vi dock gädda, åt faktiskt upp precis all grön fisk vi släpade hem, kanske därför man är som man är.
Lite kontrast mot idag då gäddan är mer kramdjur än mat (rätt eller fel bryr jag mig inte om, finns andra trådar för det).
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av JontaK Visa inläggNu avsåg jag fisken från din bild förvisso men å andra sidan har jag flera av mina största abborrar (av mer beskedlig storlek mellan 1.3-1.5 kilo) tagna på ABU Sonette samt olika former av Myran-spinnare, från dina kära gamla trakter.
Smålänning som jag är kan jag säga att Scan-backarna kom från slakteriet i Jönköping.
På den tiden åt vi dock gädda, åt faktiskt upp precis all grön fisk vi släpade hem, kanske därför man är som man är.
Lite kontrast mot idag då gäddan är mer kramdjur än mat (rätt eller fel bryr jag mig inte om, finns andra trådar för det).
Se där ja! Jag har fått skaffa mig nya sedan flytten upp hit till Kalix.
Någon gång då och då åt jag gädda men jag var inte riktigt glad åt den.
Jag åt hellre abborrar stekt o rökt med enris var gott.
Haha! Ja visst är det så att gäddan har blivit ett kramdjur.Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein
/Stefan
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 105 visningar
1 gilla
|