C-Bromsar, en fråga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C-Bromsar, en fråga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• C-Bromsar, en fråga

Tänkte höra med er som är riktigt duktiga på Amba rullar :-)

Det finns ju 2, 4 och 6 stifts C-Bromsar.

Vad är egentligen skillnaden och vilken tycker Ni är den bästa ? Intressant att veta om alla rullar men jag fiskar enbart med runda :-)

Jag har samtliga bromsar i olika rullar, men är den ena bättre än den andra ? Då är det kanske läge att byta i några rullar :-)

Ja, jag har fortfarande mycket att lära mig :-) men det går framåt och jag är en sån som ställer frågor när jag undrar något :-)

Classe
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

Nu är inte jag riktigt duktig på amba men kan ge min syn på saken.
    Enda fördelen jag ser att ha fler än 2 bromsvikter är när man kör väldigt lätta och fladriga beten, och möjligen hård motvind.
    Så kör som oftast två vikter på alla rullarna oavsett vilken typ av broms det är.
    ​​​​​

Kommentera

Vikterna på ABU's sexstiftade bromsbricka väger, enligt min kinavåg, cirka 0.12 gram totalt.
      Brickan komplett väger 0.84 gram.

Enligt ABU själva väger deras plastvikter till tvåstift följande:
      Vit 0.0263 gram.
      Svart 0.0243 gram
      Blå 0.0153 gram.
      Vet inte vikten på de olika vävbakelitvikterna tyvärr.

Brickan i metall med vikter och låsring väger cirka 1.2 gram.

Det är således inga enorma skillnader i absolut vikt att tala om, procentuella differensen är däremot rejäl.
      Om en rulle är snabb tycker jag man känner stor skillnad på tvåstift med svarta/vita jämfört med blå vikter.

För mig är det främst en inställningsfråga; om man tänker att sexstiftarens vikter väger ungefär samma som tvåstiftarens svarta/vita men det finns sex
      stycken att tillgå blir det ju mer tacksamt att justera utan att använda bromskoppen vid nervös rulle.

Jag tycker mig också se att sexstiftarens vikter slits långsammare än tvåstift men det kan vara slumpen.
      Särskilt de svarta slits fort, dessa ska vara tillverkade av polysulfon medan de vita är polyoximetylen. Kanske har hållbarheten med de olika materialens egenskaper att göra.

Jag föredrog tvåstift då jag fiskade aktivt med klassiska Ambassadeurer. Hade ett par olika smått modifierade rullar där tvåstift svarta vikter respektive tvåstift vävbakelit matchade rullarnas karaktär fint.
      Den enda runda jag fiskar med idag har sexstift och fyra vikter aktiverade, kastar tillräckligt långt och är lätthanterlig även när man precis bytt från SV-spole eller andra förlåtande bromsar.

Kommentera

Då kan det allså vara en ekonomisk vinst utan att tappa kastlängder och kvalite genom att sätta 6-stifts på alla rullar :-)

Jag har på mina som exempel

4601C DDL IMAE = 2-stift
        5501 Beast = 4-stift
        Record 51 = 6-stift

Hmmm. Jag har ju 6-stift liggande här till alla rullarna :-)

Tål att tänkas på, varje fall testa :-)

Kommentera

Jag gillar rullar med olika karaktär.
          Särskilt lite mer speciella modeller föredrar jag att använda med bromsen de kom med från fabrik.
          Både sexstift och tvåstift har sin charm och brukspotential.
          Då är jag förvisso en grå traditionalist...

Kommentera

Jag orkar inte ändra vikterna utifrån förhållanden som råder för den aktuella dagen på gäddrullen. Jag fiskar endast från båt så jag behöver inte maximera kastlängderna. Jag kör med sex vikter aktiva.

Vid stark sidvind får jag mindre linbåge med mycket c-broms. Kastar jag i motvind kan jag känna mig trygg och det krävs mindre kastbroms.

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
              Jag orkar inte ändra vikterna utifrån förhållanden som råder för den aktuella dagen på gäddrullen. Jag fiskar endast från båt så jag behöver inte maximera kastlängderna. Jag kör med sex vikter aktiva.

Vid stark sidvind får jag mindre linbåge med mycket c-broms. Kastar jag i motvind kan jag känna mig trygg och det krävs mindre kastbroms.
              Vilket härligt förhållningssätt!
              Så långt från UT-erans "jag kör en halv fjärdedels kastvikt för att kasta långt och trasselfritt rakt in i kuling!" man kan komma! (Ja, jag överdrev lite men bara lite.)

Kommentera

Ja, men jag vill fiska... inte reda ut trassel... :-)

Med rullarna som har magnetbroms justerar jag dock och det får jag lida för eftersom jag ibland skruvar åt fel håll :-)

Kommentera

Dessvärre går det inte bara att byta rakt av. En två pinnarsbroms kräver en annan pinjong än en 6 pinnars. Längderna på pinjongen skiljer.

Det går att köpa modifierade 6 pinnars bromsbrickor som fungerar på en rulle med 2 pinnarsbroms
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ja, att ha alla Original är ju oxå lite kul :-)
                    Men lite trim i vissa rullar är lite kul :-)

Jaha, man måste allså byta pinjong då oxå, om man nu inte köper dom modifierade :-)
                    Ja, då lärde man sig 1 sak till, tackar och bockar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 006 visningar