C-Bromsar, en fråga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C-Bromsar, en fråga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
    Ja, att ha alla Original är ju oxå lite kul :-)
    Men lite trim i vissa rullar är lite kul :-)

Jaha, man måste allså byta pinjong då oxå, om man nu inte köper dom modifierade :-)
    Ja, då lärde man sig 1 sak till, tackar och bockar.
    Jag ska inte säga att jag är helt hundra, men har för mig att det går byta åt ena hållet men inte åt det andra.

​​​​​​Annars har jag en drevsats med pinjong för 6 stiftsbroms och en 6 pinnars broms liggande.

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
      Tänkte höra med er som är riktigt duktiga på Amba rullar :-)

Det finns ju 2, 4 och 6 stifts C-Bromsar.

Vad är egentligen skillnaden och vilken tycker Ni är den bästa ? Intressant att veta om alla rullar men jag fiskar enbart med runda :-)

Jag har samtliga bromsar i olika rullar, men är den ena bättre än den andra ? Då är det kanske läge att byta i några rullar :-)

Ja, jag har fortfarande mycket att lära mig :-) men det går framåt och jag är en sån som ställer frågor när jag undrar något :-)

Classe
      --------------------------------------------------------

Hej Classe 69;

Jag tillhör inte de som är riktigt duktiga på Ambassadeur multirullar, men jag har tränat i massor av år....

På mina gamla Ambassadeur 5000 och 6000 från åren 1952 - 1965 finns det på spolarna två pinnar för att trä på centrifugalbromsvikter i olika storlekar....

Kanske har jag fuskat lite eftersom jag ofta har två centrifugalbromsvikter på vardera pinnen. Fördelen med detta är att jag kan kasta både lätta och tyngre beten betydligt längre även i motvind...

Sportfiskarnas och Svenskt Fiskes f.d. skribent Lasse Söderberg tyckte en gång i tiden... när vi var nere vid Mörkö och fiskade Gädda... att jag kastade längre med min gamla Record Ambassadeur 5000 Mod. SG multirulle än vad han gjorde med sin ABU haspelrulle. Den repliken är jag stolt över än idag...

Old Firehand
      Leif Engström

Kommentera

Att byta från 2 till 6 går inte i alla fall. Eller rättare sagt så passar 6 bromsen på spolen men man får aldrig rätt frigång mot pinjongen. Tvärtom kanske går. Har aldrig testat.

en modifierad 6 bricka kostar ca 100 kr. Finns på tradera.

Att bara byta pinjongen är sällan en bra idé då pinjong och drev är inslitna tillsammans. Billigast är garanterat att köpa en modifierad 6 broms

"Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
        64 svar
        15 006 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg .art
        av .art