sportfiskeforum.se - ett alternativ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

sportfiskeforum.se - ett alternativ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• sportfiskeforum.se - ett alternativ?

Jag är inte den som är den men situationen börjar bli ohållbar här på fiskesnack.com tycker jag, verkar ju inte heller finnas något intresse att styra skutan mot rätt håll. Därför har jag börjat sondera terrängen angående alternativ.

Sportfiskeforum.se verkar vara det naturliga alternativet med vettig plattform, dock något lägre aktivitet än Fiskesnack.

Min idé är att vi 20-30 personer som ännu faktiskt i någon mening är aktiva här på fiskesnack "flyttar" över till sportfiskeforum.se och på så sätt får vi en hållbar plattform samtidigt som vi mer eller mindre flyttar över större delen av fiskesnacks aktivitet och diskussion dit?

Tankar?

Finns ju några som är aktiva på båda forumen som kanske kan ge oss sin bild av sportfiskeforum här också.

Jag är med i tankarna att gå över, men vill inte vara med på båda ställena, det skulle stjäla alldeles för mycket dyrbar fisketid :-D
    Dom som är medlemmar på båda ställen får gärna ge lite input. Vad är bättre sämre där/här?

Kommentera

Ursprungligen postat av Grejo Visa inlägg
      Jag är inte den som är den men situationen börjar bli ohållbar här på fiskesnack.com tycker jag, verkar ju inte heller finnas något intresse att styra skutan mot rätt håll. Därför har jag börjat sondera terrängen angående alternativ.

Sportfiskeforum.se verkar vara det naturliga alternativet med vettig plattform, dock något lägre aktivitet än Fiskesnack.

Min idé är att vi 20-30 personer som ännu faktiskt i någon mening är aktiva här på fiskesnack "flyttar" över till sportfiskeforum.se och på så sätt får vi en hållbar plattform samtidigt som vi mer eller mindre flyttar över större delen av fiskesnacks aktivitet och diskussion dit?

Tankar?

Finns ju några som är aktiva på båda forumen som kanske kan ge oss sin bild av sportfiskeforum här också.
      Hej,

Varje ny medlem är välkommen till sportfiskeforum.se! Vi är inte många aktiva medlemmar men vi försöker hjälpa varandra med tips och råd! Jag är en av dom sitter på dubbla medlemskap.
      Även vi är drabbade av spam och jag som moderator raderar dom så fort som möjligt och när jag är inloggad!
      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
        Jag är med i tankarna att gå över, men vill inte vara med på båda ställena, det skulle stjäla alldeles för mycket dyrbar fisketid :-D
        Dom som är medlemmar på båda ställen får gärna ge lite input. Vad är bättre sämre där/här?
        Hej,

Varje ny medlem är välkommen till sportfiskeforum.se! Vi är inte många aktiva medlemmar men vi försöker hjälpa varandra med tips och råd! Jag är en av dom sitter på dubbla medlemskap.
        Även vi är drabbade av spam och jag som moderator raderar dom så fort som möjligt och när jag är inloggad!
        Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Intressant trådstart, hoppas den får vara kvar...

Även jag har dubbelt medborgarskap och har varit med ganska länge på båda forumen.
          I början, för sisådär 13 år sedan, valde jag sportfiskeforum framför fiskesnack på grund av den mer sällskapliga stämningen samt brist
          på alltför många insnöade fanboys på det andra forumet.
          Här gick det inte kliva utanför ramarna utan konsekvenser.

Jag har skrivit många inlägg på SFF och var under en längre period även moderator.
          Aktiviteten har alltid varit något lägre där men det fanns annat som vägde upp förr.

Anledningen att jag numera är här och skriver är att sportfiskeforums skötsel i princip dog helt för ett antal år sedan, viljan att försöka hålla
          forumet levande genom att bland annat lyssna på användarnas förslag tynade bort.
          Tyvärr känner jag väl lite samma sak här nu, vi är ett fåtal som postar någorlunda regelbundet vilket är det som håller forumet levande genom
          konstgjord andning.

Kanske behövs något helt nytt, något mycket enklare som inte är bundet till varken tidningar eller förbund.
          Jag som är manisk Facebook-hatare kommer aldrig, ALDRIG, författa några mer genomtänkta alster i diverse fiskegrupper (även om de fungerar
          fint att läsa som underhållning).
          Men kanske har FB och dylikt för all framtid urholkat forumet och berövat dem sitt existensberättigande. Tråkigt om så är fallet, forummiljön kan vara
          vansinnigt trevlig samt intressant gällande fiskediskussioner...

Kommentera

Tack isjonsson
            Vad är skillnaden mellan dessa två forum?
            Kan man ha bildgalleri och liknande där?

Kommentera

Tyvärr är det nog lite som jontak säger att Facebook urholkar dom flesta forum på nätet.
              Jag vägrar själv Facebook och kommer stå kvar vid det in i graven.
              Har varit medlem i ett annat forum som behandlar amerikanska muskelbilar, för 10 år sedan var det sån aktivitet att man omöjligt kunde hänga med i alla trådar.
              Nu har det inte varit ett endaste inlägg på flera månader.

Kommentera

Ett forum blir vad användarna gör det till... innehållet kommer inte från "ägare" eller moderatorer och administratörer.

Självklart är det bra för forumet när ägaren brinner för ett levande forum men det finns dessvärre få gubbar som Bergman med rätt intresse och kunnande numera.

Om det vore enkelt att starta och driva forum framgångsrikt skulle ju vem som helst här kunna starta nånting bättre... fast det är alltid enklare att klaga på det som finns även om det är gratis.

Ryck upp er nu och skapa en kreativ tråd där ni samlar önskemål om hur Ni vill ha forumet med vilka moduler Ni vill ha implementerade för exempelvis fotoalbum, emojis eller vad ni nu vill ha för funktioner... se till att länka till sidorna som beskriver hur modulerna installeras och vad som krävs för att det ska fungera som Ni önskar.

Kommentera

Ja nog är det tråkigt med den alltmer sporadiska aktiviteten här på FS... säkert är snabba, ytliga inlägg som i (?) sociala medier, en huvudsakligen bidragande orsak, direkt och indirekt... det som förvånar är att många som lämnat senaste åren knappast är "ungdomar" som hellre hänger på andra sociala medier istället... eller så har jag fel i den analysen...

Kommentera

Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
                    Tyvärr är det nog lite som jontak säger att Facebook urholkar dom flesta forum på nätet.
                    Efter kortare sejourer i några fiskegrupper kan jag åtminstone utifrån mina erfarenheter och observationer konstatera att typen av kommunikation
                    där passar merparten av "moderna" fiskare bättre än forumslunken.
                    Jag upplever att grupperna ger ja-sägarna omedelbar gratifikation beblandad med minimal kritik.
                    På forumen är halva nöjet stötandet och blötandet. Jag kan bråka i månader med någon om en Shimano jag tycker är kass och flera emotsäger och/eller
                    håller med om mina åsikter över tid och från olika synvinklar. Konsensus är heller inte målet.
                    Facebook-gruppernas "Är det här prylar som är något att ha?" varpå kören svarar "JA, de var med i Perch Fight!!!" är säkert trevligt för den som vill
                    få ryggen dunkad men för en gammal cyniker, undertecknad, är de långa, nördiga diskussioner ack så mycket mer givande.
                    För min del är prylar mest intressant att diskutera men tycker likadant om fisk- eller fisketekniksdiskussioner.

Jag träffar många fiskare i verkliga livet och diskuterar då, precis som här på forumet, främst fiskeutrustning med fokus på rullar.
                    Det märks tydligt att attityden till prylarna idag är vitt skild från hur den var för 10-15 år sedan.
                    Idag är egenskaper som pris, mode, utseende, flashfaktor och youtubeexponering betydligt viktigare egenskaper än de var förr.
                    Självklart väljer inte ALLA sina prylar baserat på ovanstående men en skrämmande stor del har med totalt irrelevanta faktorer i sin beslutsprocess.
                    Att en sådan människa skulle hänga med i en 20-sidor lång diskussion om varför en rulle rostat och vad man kan göra för att förhindra samma rost ser jag som extremt otänkbart.
                    Kontrasten mellan forumets längre trådar och fiskegruppernas "Har jag köpt något bra? JA! JA! JA! JA! JA! JA!" kunde knappast vara större...

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                    Ett forum blir vad användarna gör det till... innehållet kommer inte från "ägare" eller moderatorer och administratörer.

Självklart är det bra för forumet när ägaren brinner för ett levande forum men det finns dessvärre få gubbar som Bergman med rätt intresse och kunnande numera.

Om det vore enkelt att starta och driva forum framgångsrikt skulle ju vem som helst här kunna starta nånting bättre... fast det är alltid enklare att klaga på det som finns även om det är gratis.

Ryck upp er nu och skapa en kreativ tråd där ni samlar önskemål om hur Ni vill ha forumet med vilka moduler Ni vill ha implementerade för exempelvis fotoalbum, emojis eller vad ni nu vill ha för funktioner... se till att länka till sidorna som beskriver hur modulerna installeras och vad som krävs för att det ska fungera som Ni önskar.
                    Håller med till viss del.
                    Ett forum är definitivt inte bättre än sina användare.

Däremot krävs det kanske vissa incitament för att locka fler användare eller för att få befintliga att börja skriva. .
                    Jag kan inget om att driva forum, inget om programmering eller liknande och kan således inte förbättra forumets rent tekniska funktionalitet på något vis, det är heller inget jag önskar då jag är här i egenskap av användare/skribent.
                    Jag gillar alltså att skriva på ett levande forum, vilket också är det jag kan bidra med.
                    Det jag kan göra är att vara en aktiv medlem; svara där jag har relevanta svar och skapa trådar som förhoppningsvis är av intresse för andra.
                    Personligen föredrar jag ett extremt avskalat forum där själva diskussionen är kärnan.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    14 965 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art