Hur för ni statistik/fiskedagbok? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur för ni statistik/fiskedagbok?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur för ni statistik/fiskedagbok?

Själv så använder jag ett system som jag utvecklat helt för eget bruk, där jag för in all data i en rå JSON-data-fil och sedan har jag kodat ett enkelt HTML-användargränssnitt som gör att jag kan söka och sortera i det.
    Vill jag veta hur många gäddor jag fångade en viss månad? Inga problem, det får jag lätt fram. Vill jag filtrera alla gånger jag fiskat när det var lufttryck över 1020 och se hur fisket var då? Det går också att ordna!
    Bild 1 visar översiktsvyn med lista över alla fiskepass (här ser vi September 2019), bild 2 visar detaljinfo för ett pass, där jag även lägger in lite bilder ibland.
    Det är ett ganska krångligt system som tar lite tid, men jag tycker det är kul att sitta och pilla in all info när man kommit hem.

Så gör jag alltså.

Hur gör ni andra? Använder någon av de appar som finns? Gammalt hederligt papper och penna? Struntar i att skriva ner alls?

Vilka appar finns? Letar efter nån t iPhone
    Non é pericoloso sporgersi

Kommentera

Papper och penna :-)
      Är inye så datakunnig som du, då hade jag garanterat haft något liknande :-)
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Som Classe, papper och penna sedan 1964 och sedan blir det numera lite sammanställning i datan. Har blivit en hel del fisk på 55år.

Kommentera

Hämta hem FishChamp till telefonen.

Där kan man registrera all fångst i en egen logg med bild i alla fall. Bompassen kan man ju dokumentera med en bild på sin egna fot eller så =)

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskarlennart Visa inlägg
            Som Classe, papper och penna sedan 1964 och sedan blir det numera lite sammanställning i datan. Har blivit en hel del fisk på 55år.
            Ja, på datan har jag oxå men endast om det är PB :-)
            Jag gillar inte datorer så minimal tid där :-)
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Händer nåt minnesvärt fotar jag med mobilen, all data gällande tid/plats/väder etc kan härledas från molnet. Det finns som bekant lögn, förbannad lögn och statistik så om man tycker det är roligt att föra statistik ska man förstås göra det, men kanske iaktta viss försiktighet med att dra slutsatser utifrån den.

Kommentera

[QUOTE=Sdw;n2529862]QUOTE]

Hej Sdw;

Lägg in ordet FISKEJOURNAL i sökrutan uppe till höger på sidan här. Då kommer du att få många idéer och tips till din egen framtida FISKEJOURNAL...

God Jul & Gott Nytt År!

Med vänlig fiskehälsning,
                Old Firehand
                Leif Engström

Kommentera

Tittar snett mot bokhyllan där det står ett gäng svarta skrivböcker i A5 format . Vid sidan om ligger 10 nya av samma snitt , ( vill inte riska att de tar slut hos " förläggaren " ), 2020 är påbörjad med tips o slutsatser om hur jag skall gå tillväga.
                  Följande noterar jag:
                  Väder : temp , vindriktning o styrka , vattenstånd -kvalitet -temp , sol,mulet,regn.
                  Hur fisken hugger: nära/långt ut , mjukt/hårt , tidpunkt , antal , uppskattad längd/ vikt , bekräftad längd/vikt.
                  Vilka flugor jag kört med. Ev kommentarer om liknande turer tidigare år.
                  Beröm eller skäll beroende på mitt beteende.
                  Naturiaktagelser : årets första lärka , strandskata , m.m
                  Lite terapiaktigt men oxå kul att nån gång då o då se tillbaks .
                  Peter b

Kommentera

Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg
                    Själv så använder jag ett system som jag utvecklat helt för eget bruk, där jag för in all data i en rå JSON-data-fil och sedan har jag kodat ett enkelt HTML-användargränssnitt som gör att jag kan söka och sortera i det.
                    Vill jag veta hur många gäddor jag fångade en viss månad? Inga problem, det får jag lätt fram. Vill jag filtrera alla gånger jag fiskat när det var lufttryck över 1020 och se hur fisket var då? Det går också att ordna!
                    Bild 1 visar översiktsvyn med lista över alla fiskepass (här ser vi September 2019), bild 2 visar detaljinfo för ett pass, där jag även lägger in lite bilder ibland.
                    Det är ett ganska krångligt system som tar lite tid, men jag tycker det är kul att sitta och pilla in all info när man kommit hem.

Så gör jag alltså.

Hur gör ni andra? Använder någon av de appar som finns? Gammalt hederligt papper och penna? Struntar i att skriva ner alls?
                    Helt suverän fiskedagbok!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 014 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art