Old School Sportfishing - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Old School Sportfishing

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Old School Sportfishing

Det är roligt att fiska med vintage prylar. Och många redskap från fornstora dagar är mer effektiva än många kanske tror.

Här en fin sida med tips och jämförelser mellan moderna prylar och sådant som fisken gärna nappade på förr i tiden.

Lausviks återkomst på forumet
    /Apan

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösalf Visa inlägg
      Det är roligt att fiska med vintage prylar. Och många redskap från fornstora dagar är mer effektiva än många kanske tror.

Här en fin sida med tips och jämförelser mellan moderna prylar och sådant som fisken gärna nappade på förr i tiden.
      http://oldschoolsportfishing.blogspo...modell-58.html
      Eftersom du kallar dig för Gösalf förstår jag att du slår de flesta här i Sverige vid Gösfiske...

Vill du bli lika duktig i Gäddfiske bör du precis som den svenske rekordinnehavaren i Gäddfiske Fredrik Johansson på en av bilderna här testa några kast med Suick jerkbaits..http://www.trumman.com/st/suick_thrillers.htm ...

Old Firehand
      Leif Engström
      Senast ändrad av Old Firehand; 2019-12-04, 13:50.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

Eftersom du kallar dig för Gösalf förstår jag att du slår de flesta här i Sverige vid Gösfiske...

Vill du bli lika duktig i Gäddfiske bör du precis som den svenske rekordinnehavaren i Gäddfiske Fredrik Johansson på en av bilderna här testa några kast med Suick jerkbaits..http://www.trumman.com/st/suick_thrillers.htm ...

Old Firehand
        Leif Engström
        Något måste man kalla sig. Håll utkik efter min nya serie för glupska predatorer, "Black Gösalf".

Någon Lausvik känner jag inte, men jag har läst att mannen bakom den förträffliga sidan tycker att fisket var bättre förr i Laus vik. Han är lite äldre än jag, men i övrigt tänker vi lika om mycket. T ex att fokuset idag tycks vara riktat mot prylar och konsumtion snarare än själva fisket. Nu har han ju i och för sig själv otroligt mycket prylar som säkert inte varit gratis, men desto trevligare att han delar med sig av sina minnen och erfarenheter tycker jag.

Han skriver bland annat om "Gäddfiskarens specialknep" av gäddprofessorn Leif Engström. Den boken skall jag läsa någon gång.

Ja, jag har fångat en och annan Gös, men också annat smått och gott, även på fluga. Men mest gäddfiske har det blivit. Någon gång skall jag testa klassikern Suick, men jag vet också att många åker omkring med långt fler beten i hinken än de behärskar. Med fem (5) beten som man känner innan och utan kan man koncentrera sig på det väsentliga.

/Peter

Kommentera

Lausvik är användarnamnet på han som skriver bloggen innan han blev bannad här på FS. Finns en tråd som behandlar det kommer dock inte ihåg vad den hette.
          /Apan

Kommentera

Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
            Lausvik är användarnamnet på han som skriver bloggen innan han blev bannad här på FS. Finns en tråd som behandlar det kommer dock inte ihåg vad den hette.
            /Apan
            Aj då, ja ingen är fullkomlig.
            Nu finns det kanske fler som förknippas med platsen Laus vik, vad vet jag. Oavsett vad användaren Lausvik kan tänkas ha gjort för dumt här så gillar jag sidan Old School Sportsfishing utan att veta närmare vilken möjlig användare som kan tänkas stå bakom den.

Varning för överkänsliga: Sidan kan innehålla inslag av "Catch & Cook".

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

Old Firehand
              Leif Engström
              Han kan ju komma igen när han har tagit 17 gösar över 7 kg varav den största på 11,26 kg.
              Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

Han kan ju komma igen när han har tagit 17 gösar över 7 kg varav den största på 11,26 kg.
                Bra där Isjonsson, du sitter säkert.

"S var alltså min idol. Fast när jag ser tillbaka så lärde jag mig egentligen inget konkret av honom. Inget annat än att det fanns grov gädda i viken och att det gick att fånga dem. Det var antagligen av helt avgörande betydelse för att mitt fiskeintresse hölls vid liv de första åren då det bara, för min del, handlade om ströfångster och småfisk. Och så lärde jag mig att det där med att man fångar en eller annan stor gädda inte är något märkvärdigt och absolut ingenting att hojta och tjoa om. Vill man låta någon veta det så kan man ju liksom av en händelse låta fisken ligga kvar en stund i båten medan man går och tar sig en fika..." (Old School Sportsfishing)

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösalf Visa inlägg

Bra där Isjonsson, du sitter säkert.
                  Tack! Jag skulle kunna åka ner till Ralången till sommarn och plocka minst en 5 kg:s gös för jag vet precis var dom håller till. Dom var ju där iaf när jag flyttade från Aneby till Kalix.

FJ-skribentens Jan Olssons smeknamn på mig under min storhetstid var "Sveriges okrönte Göskung."
                  Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

Tack! Jag skulle kunna åka ner till Ralången till sommarn och plocka minst en 5 kg:s gös för jag vet precis var dom håller till. Dom var ju där iaf när jag flyttade från Aneby till Kalix.

FJ-skribentens Jan Olssons smeknamn på mig under min storhetstid var "Sveriges okrönte Göskung."
                    Hej Isjonsson;

Det finns en vacker kvinna som är din motsvarighet i Gösfiske...https://www.fishingguideinsweden.com...nberg-35985320...

Old Firehand
                    Leif Engström
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2019-12-04, 18:11.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 209 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art