Ursprungligen postat av Old Firehand
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gäddan och färgen på betet
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av matsäck Visa inläggI senaste numret av Sportfiske eller vad tidningen nu heter, något annat i alla fall, den man får när man är med i förbundet, skrev Henrik Båge om flugor och att välja komplementfärg till vattnets färg på flugorna. När jag läste den artikeln slog det mig direkt att det stämmer äckligt bra med mina erfarenheter vad gäller färg på wobbler för olika årstider i mina två hemmasjöar. I ena sjön har till exempel alltid skrikande orange varit det säkraste i september-oktober och i andra sjön har det alltid krävts lite gulare färger. Min uppfattning om vattnets färg den tiden i de olika sjöarna ger precis de skillnaderna i komplementfärg. Någon annan som tänkt på det?Senast ändrad av Gösalf; 2019-12-10, 18:18.
Kommentera
-
Det behöver ju inte finnas något samband mellan på vilket avstånd ett bete syns och hur effektivt det är. Fiskar använder rimligen de sinnen som gagnar dem bäst utifrån olika förutsättningar och synen är bara ett av dessa sinnen. En fisk som inte primärt jagar med hjälp av synen bör rimligen vara mindre påverkbar med färgval på betet. En fisk som inte jagar alls måste förmodligen få betet presenterat på väldigt kort avstånd för att triggas och då spelar det ju ingen roll hur långt betet syns. Ett bete som är direkt överstimulerande kan dessutom skrämma fisken som ni var inne på tidigare. Min övertygelse är att betesfärg spelar roll ibland, t.ex. vid pelagiskt fiske där man vill täcka mycket vatten, medan betestyp nästan alltid spelar roll.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av holden Visa inläggDet behöver ju inte finnas något samband mellan på vilket avstånd ett bete syns och hur effektivt det är. Fiskar använder rimligen de sinnen som gagnar dem bäst utifrån olika förutsättningar och synen är bara ett av dessa sinnen. En fisk som inte primärt jagar med hjälp av synen bör rimligen vara mindre påverkbar med färgval på betet. En fisk som inte jagar alls måste förmodligen få betet presenterat på väldigt kort avstånd för att triggas och då spelar det ju ingen roll hur långt betet syns. Ett bete som är direkt överstimulerande kan dessutom skrämma fisken som ni var inne på tidigare. Min övertygelse är att betesfärg spelar roll ibland, t.ex. vid pelagiskt fiske där man vill täcka mycket vatten, medan betestyp nästan alltid spelar roll.
Här är ett "hemma test" på färg och olika vattentyper.
Varning detta är en"nerd video" för oss som tycker det är intressant att titta på en jigg som doppas i vattenglas i 16minuter, Låt ingen "normal" se vad ni tittar på risken för att stämplas som knäpp är överhängande=)
Hi AMFishers! This AMFisH fishing vlog is about what colour baits you should be using in different colored waters. (www.amfish.ca)I have been asked this ...
Lägger till denna också, kul att se hur djupet påverkar färgerna på riktigt..
- Gillar 2
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Matte77 Visa inlägg
Kloka ord!
Här är ett "hemma test" på färg och olika vattentyper.
Varning detta är en"nerd video" för oss som tycker det är intressant att titta på en jigg som doppas i vattenglas i 16minuter, Låt ingen "normal" se vad ni tittar på risken för att stämplas som knäpp är överhängande=)
Hi AMFishers! This AMFisH fishing vlog is about what colour baits you should be using in different colored waters. (www.amfish.ca)I have been asked this ...
Lägger till denna också, kul att se hur djupet påverkar färgerna på riktigt..
https://www.youtube.com/watch?v=AAJjdA6b4Ts
- Gillar 3
Kommentera
-
Med anledning av gårdagens nobelfest finns det anledning att titta närmare på Guldgösen, snyggast på sjön! Ett oerhört dekorativt bete som är det självklara valet tillsammans med din Ambassadeur De Luxe i 24k.
-Men funkar den på gäddan?? Jag har aldrig provat men känner ett starkt behov av att äga guldgösen..."my preciousss"
Senast ändrad av Gösalf; 2019-12-13, 16:47.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Gösalf Visa inläggMed anledning av gårdagens nobelfest finns det anledning att titta närmare på Guldgösen, snyggast på sjön! Ett oerhört dekorativt bete som är det självklara valet tillsammans med din Ambassadeur De Luxe i 24k.
-Men funkar den på gäddan?? Jag har aldrig provat men känner ett starkt behov av att äga guldgösen..."my preciousss"
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 107 visningar
1 gilla
|