Gäddan och färgen på betet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddan och färgen på betet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Såg precis ett klipp på tuben med Niklas Heikinheimo, han går helt emot strömmen när det gäller att välja färg på betena jämfört med majoriteten här på fs. Hans resultat verkar ju minst sagt imponerande, verkar ha fått fler 10+ än oss alla tillsammans. Mäktigt när man inte ens räknar dom längre https://youtu.be/LNF9po10z3A

Kommentera

Ursprungligen postat av Capsizer 2 Visa inlägg

Ha-ha!

Det är bara ett konstaterande om hur det varit för mig. Att jag inte lyckas med vissa färger och beten är ju inget hinder för andra att lyckas med dem. Men likväl är det som i min signatur: nappar det så nappar det; nappar det inte, så nappar det inte. Och jag vet inte hur många kast jag gjort och hur många mil jag rott med beten som handlare och experter sagt skulle vara så bra...

P.
      Även om rödvit wobbler är en favorit hos många gösfiskare så har jag bara fått en mindre gös på mindre än 1 kg när jag var i en annan sjö utanför Huskvarna och fiskade gös. Vi var i St. Nätaren som ligger mellan Huskvarna-Aneby.
      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
        Såg precis ett klipp på tuben med Niklas Heikinheimo, han går helt emot strömmen när det gäller att välja färg på betena jämfört med majoriteten här på fs. Hans resultat verkar ju minst sagt imponerande, verkar ha fått fler 10+ än oss alla tillsammans. Mäktigt när man inte ens räknar dom längre https://youtu.be/LNF9po10z3A
        Han tänker precis som mig=) Är man en duktig fiskare i "extermt" bra gäddvatten, så går det att få så många plussare.
        Vi återgår till färg med risk att bli nedskjuten av beteslangare så säger jag när dom låg i den lekviken och hade gäddrace, så sticker jag ut med hakan och säger att färgen då hade absolut minst betydelse. Det dom gjorde var att de fiskade där gäddorna fans och de var i stöten, Gång och fart vad det som fick gädderna att hugga, gäddorna ser garanterat betena på så grunt vatten. Och de skulle nog huggit på det mesta faktist även dom om hade bytt till biltema beten! Men då får man ju inte sälja något=)

När gäddorna samlas sådär "precis" några dagar innan leken ska starta så brukar dom helt galna och hugger på allt och man kan ha helt sjuktfiske. I våras fick jag och barabajare 67st gäddor och lika många tappade på 4 timmars fiske. Har får 100tas vid samma tid varje år i många år.. Och har några gånger i stället för att fortsätta fiska med det betet som leverer fisk typ vartannat kast så har jag bytt och testa massa olika. Resultat= allt fungera.

Att fiska där fisken finns är såklart a och o. Kul med färger men Teknik fart, gång, djup och storlek är det som är viktigast enlig mig.

Den etiska biten att fiska på förleksfisk kan vi ta i en annan tråd, då jag är såkallad sportfiskare och har dubbelmoral som många andra!

Kommentera

Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
          Jag fiskar inte mycket med gummibeten (de håller för dåligt), men färgen som i klippet kallas "dirty zander", som jag skulle kalla mörk turkos/krom eller mörk blågrön metallic (kolla in närbilden i solljuset) är en mycket gångbar färg som jag har tagit mycket fisk på. Sedan är den ju grå/vit på buken och det tycks sällan vara någon nackdel. Svårigheten kan vara att hitta sina favoritbeten i just den färgen, annars är papegojans blågröna färgfält en ljusare nyans av den kulören.

Mönstrade beten med svart grundton funkar bra. Antingen för att de syns bättre eller för att de smälter in i miljön...jag vet inte, svart borde ge en stark kontrast när det är ljust tänker jag.

Den klassiska röd-vita har nog alla gösfiskare fått fisk på någon gång, så även jag, men den verkar inte vara en favorit vare sig hos gösen eller gäddan. Vilket leder oss in på mycket ljusa grå-vita beten eller "Silver-Ghost" som man kan fundera på om det är en naturlig eller onaturlig färg och i vilka situationer den kan tänkas vara effektiv...om den syns bättre eller om den smälter in i miljön...kanske syns den bättre när ljus och siktförhållanden är sämre.

(När jag var grabb var gäddan fredad under leken.)
          Senast ändrad av Gösalf; 2019-12-08, 23:10.

Kommentera

Ursprungligen postat av Matte77 Visa inlägg

Han tänker precis som mig=) Är man en duktig fiskare i "extermt" bra gäddvatten, så går det att få så många plussare.
            Vi återgår till färg med risk att bli nedskjuten av beteslangare så säger jag när dom låg i den lekviken och hade gäddrace, så sticker jag ut med hakan och säger att färgen då hade absolut minst betydelse. Det dom gjorde var att de fiskade där gäddorna fans och de var i stöten, Gång och fart vad det som fick gädderna att hugga, gäddorna ser garanterat betena på så grunt vatten. Och de skulle nog huggit på det mesta faktist även dom om hade bytt till biltema beten! Men då får man ju inte sälja något=)

När gäddorna samlas sådär "precis" några dagar innan leken ska starta så brukar dom helt galna och hugger på allt och man kan ha helt sjuktfiske. I våras fick jag och barabajare 67st gäddor och lika många tappade på 4 timmars fiske. Har får 100tas vid samma tid varje år i många år.. Och har några gånger i stället för att fortsätta fiska med det betet som leverer fisk typ vartannat kast så har jag bytt och testa massa olika. Resultat= allt fungera.

Att fiska där fisken finns är såklart a och o. Kul med färger men Teknik fart, gång, djup och storlek är det som är viktigast enlig mig.

Den etiska biten att fiska på förleksfisk kan vi ta i en annan tråd, då jag är såkallad sportfiskare och har dubbelmoral som många andra!
            En 120-130 hugg på 4 timmar!! Det är ju helt sanslösa mängder... E ju som att fiska betes-mört haha...
            ​​​​​​

Kommentera

Jag kan bara hålla med Matte77, är det en huggperiod så äter gäddan. Finns ju så många som hävdar att just den färgen är bäst, när det i verkligheten är så att många färger är bäst.
              Men tror man på något så fiskar man bättre, så för just den personen blir just den färgen den bästa.
              ​​​​​

Kommentera

Har själv varit nere många år i färg träsket tidigare, nuförtiden och många färger senare ser jag nyktert på det=) Ljust, mörkt eller glittrar..

Här har ni lite vetenskap om hur färger syns undervatten i olika förhållanden mm!

Del1 https://www.youtube.com/watch?v=tpQTh_tnJ6c
                Del 2 https://www.youtube.com/watch?v=TTi5nJqEzvo
                Del 3 https://www.youtube.com/watch?v=QTqyVX3oZk0
                Del4 https://www.youtube.com/watch?v=p5P6UMGiT7o
                Senast ändrad av Matte77; 2019-12-08, 23:59.

Kommentera

Ursprungligen postat av Matte77 Visa inlägg
                  Har själv varit nere många år i färg träsket tidigare, nuförtiden och många färger senare ser jag nyktert på det=) Ljust, mörkt eller glittrar..

Här har ni lite vetenskap om hur färger syns undervatten i olika förhållanden mm!

Del1 https://www.youtube.com/watch?v=tpQTh_tnJ6c
                  Del 2 https://www.youtube.com/watch?v=TTi5nJqEzvo
                  Del 3 https://www.youtube.com/watch?v=QTqyVX3oZk0
                  Del4 https://www.youtube.com/watch?v=p5P6UMGiT7o
                  Hej Matte,

Vi är överens om att färg och bete inte tycks spela någon större roll i samband med leken och att det just därför är en bra period att spela in reklamfilmer då. Vi är också överens om att det finns många sportfiskare som anser att lekfiske inte har något med sport att göra. Vilket för oss tillbaka in på spåret om färg och mönsterval för allas vår favoritfisk; gäddan!

Precis som fjärde filmen visar är det gul-grönt som syns bäst i östersjön från 5 meters djup. Men eftersom våra gäddbeten inte når dit så ofta kan vi räkna med att flera färger är synliga på de djup gäddan oftast hugger. Östersjöns gröna vatten påverkar också färger på ett speciellt sätt.

Din filosofi; mörkt, ljust eller glitter är ju föredömligt enkel och pragmatisk. Själv funderar jag fortfarande på det här med glitter, när det funkar bra och när det funkar mindre bra. Jag har ingen tydlig bild. Reflexer kan attrahera men kanske också skrämma. Men det är klart, om man begränsar sig till endast tre (3) "färger"; mörkt, ljust eller glitter, så bör det inte vara så svårt att ta reda på vad som funkar för dagen....Nya blanka krokar glittrar alltid...

/Peter

Kommentera

Här är en text från Voldemort som förtjänar lilla nobelpriset (kommittén anser att litteraturen alltid står över politiken):

"Apropå reflexer så bör man aldrig fiska med för blanka beten dvs skeddrag som ger starka reflexer i vattnet. I varje fall inte i klart vatten och soligt väder. Ett högpolerat drag slår starka reflexer i vattnet som skrämmer fisk eller i vart fall kommer den att tycka att betet verkar onaturligt." Den rekommendationen lämnade Nils Färnström i kapitlet om gäddfiske sin bok "Haspelfiske" från1958. Men den sportfiskare som sökte ledning i den året innan på svenska utgivna "Haspelspinn i söt- och saltvatten" av den amerikanske sportfiskeexperten (jo, det står så på bokens baksida) Eugene Burns fick motsatt råd; "Vill ni få stor fisk skall ni ha välputsade drag. Se till att dragen är blanka innan ni börjar fiska. Undvik att sätta fingeravtryck på dem - de ger märken som snabbt mörknar och gör dragen matta." Enligt Burns skulle alltså en fläck efter ett fingeravtryck göra draget mindre effektivt. Förvirrande? Förmodligen, åtminstone för nybörjaren, men sanningen är att både Färnström och Burns hade rätt. Ibland funkar matta drag bäst men andra gånger är ett riktigt blankt drag vad som krävs för att locka fisken till hugg. Så egentligen är väl det mest korrekta att säga att båda hade fel. För två så erfarna "sportfiskeexperter" borde ha vetat bättre än att uttala sig kategoriskt. Det finns mycket få "sanningar" när det gäller vad som lockar fisken till hugg. Däremot finns det gott om bergsäkra övertygelser om vad som är rätt (vilket de båda författarna bevisat) men en av de många underbara sakerna med sportfiske är att man aldrig kan vara riktigt säker och att många fina fångster har gjorts av fiskare som betett sig fullkomligt bakvänt." (Old School Sportfishing)

Kommentera

I senaste numret av Sportfiske eller vad tidningen nu heter, något annat i alla fall, den man får när man är med i förbundet, skrev Henrik Båge om flugor och att välja komplementfärg till vattnets färg på flugorna. När jag läste den artikeln slog det mig direkt att det stämmer äckligt bra med mina erfarenheter vad gäller färg på wobbler för olika årstider i mina två hemmasjöar. I ena sjön har till exempel alltid skrikande orange varit det säkraste i september-oktober och i andra sjön har det alltid krävts lite gulare färger. Min uppfattning om vattnets färg den tiden i de olika sjöarna ger precis de skillnaderna i komplementfärg. Någon annan som tänkt på det?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 107 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art