Alla beten som man aldrig fick fisk på måste ju betraktas som onödiga. Jag känner till idén om att använda ett bete som lockpipa och när predatorerna flockats så byter man till något de verkligen hugger på. Det tror jag inte på. Ett bete jag aldrig fått fisk på brukar få chansen i vattnet tills dess jag har fått fisk på det. När betet väl fångat en firre kanske det aldrig får en rättvis chans igen, men då var i alla fall inte köpet onödigt. En sorts primitiv logik som gör att jag i vissa fiskelådor fortfarande har kvar beten jag köpte på 70-talet och som ännu inte givit resultat. Det går ju inte att säga att köpet var onödigt innan man ger upp. Trägen vinner...
Bekräftat onödiga köp är beten man aldrig fick något på innan det fastnade i botten eller på annat sätt offrades till havet. Detta var betydligt vanligare på mono-linans tid. Nuförtiden förlorar jag väldigt sällan beten, men jag hittar ofta 200 kr-beten som någon annan offrat. De åker med hem för restaurering och får sedan nya chanser i vattnet...
Har du slängt bort 10 st 200 kr beten i havet, så har du ju bokstavligt talat slängt 2000 kr i sjön som skräpar ned naturen, ibland med lina kvar som fåglarna fastnar i. Det är inte Ok.
Bekräftat onödiga köp är beten man aldrig fick något på innan det fastnade i botten eller på annat sätt offrades till havet. Detta var betydligt vanligare på mono-linans tid. Nuförtiden förlorar jag väldigt sällan beten, men jag hittar ofta 200 kr-beten som någon annan offrat. De åker med hem för restaurering och får sedan nya chanser i vattnet...
Har du slängt bort 10 st 200 kr beten i havet, så har du ju bokstavligt talat slängt 2000 kr i sjön som skräpar ned naturen, ibland med lina kvar som fåglarna fastnar i. Det är inte Ok.
Kommentera