Onödiga fisketillbehör - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Onödiga fisketillbehör

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Alla beten som man aldrig fick fisk på måste ju betraktas som onödiga. Jag känner till idén om att använda ett bete som lockpipa och när predatorerna flockats så byter man till något de verkligen hugger på. Det tror jag inte på. Ett bete jag aldrig fått fisk på brukar få chansen i vattnet tills dess jag har fått fisk på det. När betet väl fångat en firre kanske det aldrig får en rättvis chans igen, men då var i alla fall inte köpet onödigt. En sorts primitiv logik som gör att jag i vissa fiskelådor fortfarande har kvar beten jag köpte på 70-talet och som ännu inte givit resultat. Det går ju inte att säga att köpet var onödigt innan man ger upp. Trägen vinner...

Bekräftat onödiga köp är beten man aldrig fick något på innan det fastnade i botten eller på annat sätt offrades till havet. Detta var betydligt vanligare på mono-linans tid. Nuförtiden förlorar jag väldigt sällan beten, men jag hittar ofta 200 kr-beten som någon annan offrat. De åker med hem för restaurering och får sedan nya chanser i vattnet...

Har du slängt bort 10 st 200 kr beten i havet, så har du ju bokstavligt talat slängt 2000 kr i sjön som skräpar ned naturen, ibland med lina kvar som fåglarna fastnar i. Det är inte Ok.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

Smoltti från Finland var ett av de absolut bästa havsöringsdragen jag sålde via LEF Sport & Marinprodukter AB förr när jag arbetade som generalagent för olika tillverkande företag i USA och Finland...

Old Firehand
      Leif Engström
      Nedan ett av mina beten från ca 1980 som fortfarande hänger med i lådan, trots att det aldrig givit resultat; Smoltti, made in Finland. När jag till slut ger upp, kommer jag att säga att det var onödigt, tills dess förblir jag förväntansfull....

Click image for larger version

Name:	ZI7GxA9gkErowRBVRSMwzCNYorbBtTHVFUfIYi3Zj1QOghJZcBUdtnC1cJeelDHMiVdJE-KQfHDhZQ7_mVNZR0Y01VUdGBVS1lxIKgtB3_GNl37amfDj6P7n_8wPNfeBSzlEX4bnsfjMr6monMLWvQ_xR44SzDEt8fhZ2iOTyjqsDRzK0qxBi6EvY2iwxyfBup9MeZnP-EAfBvBiShwcawxsbl-4evihFW4Cc52feKC2pJKoMq3cbDbFSq2Tsg6
Views:	145
Size:	67,1 KB
ID:	2529674
      Senast ändrad av Gösalf; 2019-12-13, 16:51.

Kommentera

Beteshink. Otympligt, alla beten rostar och efter att man vält ut hela kalaset några gånger har det totalt kostat en semesterdag i efterarbete.

Kommentera

Och jag som bara älskar beteshinkar. Överskådligt, och lätt att skölja av betena när jag kommit hem. Bara att ta fram slangen. Men de får inte vara för fulla och det måste gå att hänga dem på relingen.

är de överfulla och eller inte går att hänga upp så är de hemska
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Köp min

Skämt åsido, kan tänka mig att om man trollingfiskar så har beteshinken en poäng. Själv byter jag bete kanske 3-4 ggr under ett pass, onödigt att blöta ner fler.

Kommentera

Den här tråden har visst börja leva sitt eget liv, vilket är helt okej. Det jag reagerar på är hur vissa försöker att relativisera bort frågeställningen och har landat i slutsatsen att det inte finns några onödiga fisketillbehör eftersom allting är relativt; Det som är skräp för mig kan någon annan inte leva utan. Visst kan det vara så, men det finns onekligen produkter som sett till sin prisbild och praktiska användningsområdet saknar efterfråga hos en majoritet av användare i en viss marknad. Det är dessa produkter som jag kallar onödiga fiskeredskap. Att kalla vadarbyxor eller beteslås onödiga fiskeredskap för att det finns badbyxor och knutar känns inte som seriösa argument.

Låt mig ge er en definition på vad jag kallar onödiga fiskeredskap och några exempel så klarnar det lite mer. Onödiga fisketillbehör är fiskeredskap som inte tillför ett tillräckligt stor mervärde för flertalet fiskare för att motivera sitt inköpspris under svenska förhållanden.

Några exempel är en undervattenskamera för metspö för 2000 kr med 30 meters sladd.

https://www.prylstaden.se/tradlos-fi...SABEgIMh_D_BwE

En drönare för att utforska sjöns djuphålor och branter för 17500. Nu marknadsförs denna inte mot fiskare, men man skulle enkelt kunna ta fram en drönare som marknadsför mot sportfiskare, som kanske även skulle kunna klara av enklare trolling med små wobblers.

https://www.google.com/shopping/prod...SABEgJi__D_BwE

Några fantasiprodukter som inte existerar men som skulle:

1) En portabel saftblandare för streetfiske under dygnets mörka timmar. Den varnar förbipasserande att fiske pågår för att förebygga olyckor, har en batteritid på över 9 timmar och kan bli din för det fantastiska priser 1500.

2) En micro undervattensdrönare som du kan montera på fisken innan du släpper tillbaka den. Den har ett räckvidd på 1500 meter och streamar filmer i HD från fiskens mystiska undervattensvärld. Skulle fisken lämna området där den har räckvidd så släpper den automatiskt taget om fisken och flyter till ytan där den snabbt kan hämtas tillbaka av den medföljande transportdrönaren. Din för superpriset 9000.

3) Ett flöte med inbyggd trådlös kamera som kan streama vad som händer under den i realtid, cirka 60 cm under flötet under bästa förhållanden. Den väger 120 gram och har en räckvidd på 30 meter. Priset hamnar på 1800.

Listan kan göras lång. Och precis vilka redskap som faller i denna kategori kanske man aldrig kan vara helt överens om.
              Senast ändrad av Laxen2; 2019-11-27, 22:56.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              15 383 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg .art
              av .art