Catch and release, hur gör ni? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Catch and release, hur gör ni?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Catch and release, hur gör ni?

Nytt försök. Forumet verkar inte klara trådar där ämnesraden innehåller tecken som: ’

Vad gör ni vid catch and release för att göra det hela så lindrigt som möjligt för fisken?

Själv brukar jag byta till enkelkrok på mina beten. Oavsett om det är tänkt att låta fisk gå tillbaka eller ej. Upplever varken sämre eller bättre krokning, förutom bättre
    kvalitet på kroken då. Upplever bara fördelar här. Lättare att kroka av, fastnar inte i allt och skeddrag kan ofta jiggas hem över botten.
    Är jag fel ute i tron att det är lindrigare för fisken att fastna i en eller två enkelkrokar istället för kanske fem av sex krokar på en trekrokad wobbler? För när jag ser filmer ifrån de flesta som talar sig varma om catch and release så är det ingen där som bytt ut krokarna på sina wobblers.

Och fångstdjup borde också vara en viktig faktor? Jag har själv dålig koll på när det börjar bli skadligt och för
    vilken art. Abborre med sin stängda simblåsa borde kanske vara lite extra känslig.
    Tar ni någon hänsyn till detta?

Illa krokade fiskar tar jag hem till köket. Till gädda använder jag oftast offsetkrok eller jiggkrok och då låter jag hullingarna vara kvar. På några stingertackel med skruv har jag hullingar kvar och dom brukar jag använda när gäddorna inte riktigt är på hugget.

Kommentera

Vid C&R använder jag hullingfritt och fiskvänlig håv (kör med ghostnet). Krokar av i håven och undviker att ta i fisken om det är möjligt.

Kommentera

Helst har jag fisken kvar i vattnet o kör med disgorger. Annars håv med knutlöst nät. Tar inte i fisken om jag inte måste. Undviker fiske när vattnet är för varmt, fisken får svårare att överleva återutsättningen då.
        Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

I år har jag avancerat till den högsta graden av C&R. Jag har helt enkelt inte fiskat alls för att göra det så skonsamt som möjligt för fisken. Eller så har jag inte haft tid...

Kommentera

Jag brukar köra catch kill and release. Då får andra fiskar en gratis måltid

Kommentera

Ursprungligen postat av Okoun Visa inlägg
              Nytt försök. Forumet verkar inte klara trådar där ämnesraden innehåller tecken som: ’

Vad gör ni vid catch and release för att göra det hela så lindrigt som möjligt för fisken?

Själv brukar jag byta till enkelkrok på mina beten. Oavsett om det är tänkt att låta fisk gå tillbaka eller ej. Upplever varken sämre eller bättre krokning, förutom bättre
              kvalitet på kroken då. Upplever bara fördelar här. Lättare att kroka av, fastnar inte i allt och skeddrag kan ofta jiggas hem över botten.
              Är jag fel ute i tron att det är lindrigare för fisken att fastna i en eller två enkelkrokar istället för kanske fem av sex krokar på en trekrokad wobbler? För när jag ser filmer ifrån de flesta som talar sig varma om catch and release så är det ingen där som bytt ut krokarna på sina wobblers.

Och fångstdjup borde också vara en viktig faktor? Jag har själv dålig koll på när det börjar bli skadligt och för
              vilken art. Abborre med sin stängda simblåsa borde kanske vara lite extra känslig.
              Tar ni någon hänsyn till detta?

Man håller ena handen under buken på Gäddan när den ligger kvar i vattnet som på bilden här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_30.htm ....
              Sedan stoppar man försiktigt in en den andra handen i käften på Gäddan och drar ut krokarna samma väg som de trängde in...
              Så har jag gjort sedan vi i Team Saida introducerade Catch & Release vid Gäddfiske här i Sverige på 1970-talet....

Old Firehand
              Leif Engström

Kommentera

Ursprungligen postat av Coffe81 Visa inlägg
                Jag brukar köra catch kill and release. Då får andra fiskar en gratis måltid
                Jag ser ironin i detta.. men jäklar vad detta kommer kunna reta upp folk

Men för topicen, kör helt hullinglöst, avkroka i vattnet om möjligt, försöka att inte röra fisken om möjligt (inte ens med blöta händer)... sen tillbaka så snabbt som möjligt.
                Vissa större gäddor kräver lite vilopaus, mindre sticker ju som en avlöning som man säger på Fisheco...

Kommentera

Jag gör det inte så konstigt jag bara lossar kroken och slänger tillbaka fisken i vattnet.

Kommentera

Det pratas ibland om gäddans känsliga slemskikt. Som jag kommer ihåg det från förr när man drog efterleksgäddor saknade dessa oftast helt slemskiktet och vissa hade ganska fula sår och med tiden fick man upp firrar med läkta sår och med fullt slemskikt.

Jag har fått upp gädda som fått hela stjärtfenan avbiten där såret läkt helt.

Lax som mjölkas på rom och mjölke torkas av med handduk. När smolt släpps ut påminner det om skit som spolas ut i toaletten...

Visst ska fisken hanteras varsamt, men ibland tror jag det går till överdrift.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 181 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art