Trollingfiske! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingfiske!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trollingfiske!

Hej!

tänkte bara fråga varför trollingfiskarna behåller så mycket fisk. Man får ju oftast höra att de fått typ 3 under minimimåttet och fiskat fullt. De har alltså tagit hem X antal lax/öring per man. Varför kan inte även dessa sättas tillbaka och då medverka till ett bestånd med större fisk. Nu verkar ju allt bonkas som passerat "gränsen".

Är det så här illa, eller är det bara som jag fått för mig?

Mvh
    Johan P

* Jag vet om att det går massor av timmer per fångad lax.

* Jag gör inga personliga påhopp i och med denna fråga.

* Detta är för att kanske skapa en tankegång om att kanske få ett bättre fiske genom att även släppa tillbaka stora exemplar.
    Senast ändrad av JohanP; 2007-02-09, 22:02. Anledning: Lagt till information den 9/2-07

Det finns dom som slänger tillbaka allt. Det fins dom som bara behåller ett par fiskar. Det finns dom som tar med ALLT oavsett storlek hem.
    Alltså precis som vilka spinnfiskare eller metare som helst...

En del trollingteam kanske är tre man i båten och åker iväg och trollar nån gång i månaden eller varannan månad, då är inte tre laxar per man så mycket under den tidsperioden och dessutom så lever ju troligen dom personerna i tre olika hushåll.

Själv har jag inte trollat sen 19 november och då tog jag med mej 3 vätternlaxar hem.
    http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg
      Hej!

tänkte bara fråga varför trollingfiskarna behåller så mycket fisk. Man får ju oftast höra att de fått typ 3 under minimimåttet och fiskat fullt. De har alltså tagit hem X antal lax/öring per man. Varför kan inte även dessa sättas tillbaka och då medverka till ett bestånd med större fisk. Nu verkar ju allt bonkas som passerat "gränsen".

Är det så här illa, eller är det bara som jag fått för mig?

Mvh
      Johan P
      "Riktig" Lax/Öring och Röding är ju riktigt gott, därför folk plockar upp dom, för att använda dom till mat. Att sedan vissa tar hem alldeles för mkt fisk existerar ju inom alla andra fisken också
      sigpic

Kommentera

Men när man läser på en hemsida att 3 man varit ute i 4 dagar i rad och fiskat fullt varje dag. Vad gör de med all fisk?
        Skulle det inte vara bättre att släppa tillbaka dem istället när du redan kanske har fått 3-4 stycken

Kommentera

Tja jag vet inte vad man ska svara men jag vet att en del tycker om ge bort lax man själv har fångat och sen är det ju faktiskt så att en del äter väldigt mycket fisk men det är ju i vilket fall som helst inga stora mängder lax som tas upp från bestånden...

Kommentera

jag bonkar allt! å sen har jag ekolod så jag ser precis vart fisken står så det är bara att åka dit och dra upp dom. fiskar med 10 spön också så jag får väldigt mycket fisk.

Kommentera

Ursprungligen postat av joj Visa inlägg
              Tja jag vet inte vad man ska svara men jag vet att en del tycker om ge bort lax man själv har fångat och sen är det ju faktiskt så att en del äter väldigt mycket fisk men det är ju i vilket fall som helst inga stora mängder lax som tas upp från bestånden...
              Fick ett mail innehållande följande citat precis..

"I den undersökning som gjordes om lax- och öringfisket i Vänern 1997 beräknades sportfisket fånga ca 65 ton lax och öring per år och i Vättern är siffrorna upp emot 20 ton lax/år. Det är mycket fisk det..."

Om det stämmer tyder det ju helt klart på motsatsen av det du skriver i ditt inlägg...

EDIT; Kan ju nämna att det enligt fiskeriverkets uppgifter fångades 10.9 ton Lax av yrkesfiskarna 1997 i Vättern.
              Senast ändrad av Flodebanan; 2007-02-06, 16:18.
              sigpic

Kommentera

Tänkte inte riktigt på insjöfisket... I Östersjön tror jag att trollingen tar upp 3% jämfört med yrkesfiskarna.

Det är ju massor av båtar som trollar i Vättern så det är möjligt att det behövs andra regler.

Kommentera

Ursprungligen postat av jojon80 Visa inlägg
                  jag bonkar allt! å sen har jag ekolod så jag ser precis vart fisken står så det är bara att åka dit och dra upp dom. fiskar med 10 spön också så jag får väldigt mycket fisk.

Kommentera

Ursprungligen postat av jojon80 Visa inlägg

Ja ja. Jag är dum ihuvudet och tror ni får fisk jämt... men allvarligt talat så tas det väl ändå upp rätt mycket fisk av trollingfiskarna. Det kan ni/du inte hymla över, eller?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 238 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art