Ursprungligen postat av beachcast
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Multirulle för LAX-fiske - alternativ till Ambassadeur?
Collapse
X
-
Får du tag i en gammal 700 TE så har du en enormt bra rulle.Ursprungligen postat av detärlukas Visa inläggTack för tipset, ska kika på 700 serien.
Men för lättare beten? Njaee.
Där dominerar nog ändå 6500 om man tänker sig långa kast med relativt lätta beten i kombination med hyfsad linkapacitet.
En hederlig CS Rocket med nya lätta spolen och linspridaren, kör in den, spola lagren så har du en rulle som kastar otroligt bra.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av JontaK Visa inläggFår du tag i en gammal 700 TE så har du en enormt bra rulle.
Men för lättare beten? Njaee.
Där dominerar nog ändå 6500 om man tänker sig långa kast med relativt lätta beten i kombination med hyfsad linkapacitet.
En hederlig CS Rocket med nya lätta spolen och linspridaren, kör in den, spola lagren så har du en rulle som kastar otroligt bra.Låter intressant! Trimma ambassadeurer har jag förstått att sportfiskeboden är grymma på, ska kika hos dem.Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg6500 CS Rocket (valfri modell) med
UT Salmon Performance kittet och du får en mkt trevlig kombo som med lätthet kastar drag på 18- 20gram!
Har själv numera två sådana rullar till havsöringfisket med drag.
Fungerar super!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av detärlukas Visa inlägg
Låter intressant! Trimma ambassadeurer har jag förstått att sportfiskeboden är grymma på, ska kika hos dem.
Mja börja där, glöm inte att vid uppdateringen med trim-kittet så passar du på att byta utväxlingen till 6,3:1 och en power handle så blir rullen mkt trevligare!
Kommentera
-
Multirulle för LAX-fiske - alternativ till Ambassadeur?Ursprungligen postat av detärlukas Visa inläggHej!
Jag är på jakt efter en multirulle för spinnfiske efter lax. Förra året köpte jag en Tranx 401 - som visserligen fungerade bra, men jag tror att jag skulle behöva en lite tyngre rulle med framförallt med linkapacitet.
Är förövrigt sjukt nöjd med Tranx-rullen, använder den till gäddfisket
Egentligen är jag ute efter tips från er och skapa diskussion. Fisket som kommer bedrivas blir med skeddrag/wobblers på runt 40g, då fiske med spinnfluga är förbjudet i området jag kommer befinna mig i.
Spontant är min känsla att 30-50grams beten är lite för lätt att dänga iväg med en multirulle i den kalibern. Blev en hel del overruns förra året innan jag lyckades justera rullen för betena jag fiskade med.
Därför går jag i tankarna av att kanske investera i ett haspelset istället...
Vad är er erfarenhet, har ni några råd?
Multirulle eller haspelrulle? Själv är jag multirulle-frälst, men att undvika overruns är ju så bekvämt..
Vad finns det för alternativ till Ambassadeur? Alla "lax-multirullar" jag hittar är Ambassadeurer, det måste väl finnas annat? Eller är dominerar de den marknaden?
Hoppas jag kan få lite råd och skapa diskussion. Sorry om inlägget blev lite rörigt
Penn har verkligt välgjorda multirullar för spinnfiske efter Lax som Penn Warfare Level Wind Multiplier Reel ....
Min svågers bror Thorleif Hammari (in memoriam) fångade åtskilliga Laxar över 20 kilos vikt vid spinnfiske i Altaelva på 1960- till 1980-talet
Själv fiskade jag Lax förr i Altaelva tillsammans med min svåger Nikolai och hans storebror "Altaelvas Laxakunng" Thorleif Hammari (in memoriam).. Thorleif hittar du på bild med en Lax på 23,65-kilos på sidan här...https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...aks-paa-kroken ,,,,,
Thorleif Hammari fångade många av sina stora Laxar på Penn multirullar och vanligt spinnspö...https://www.google.se/search?q=penn+...=1554393679377
Old Firehand
Leif EngströmSenast ändrad av Old Firehand; 2019-04-04, 17:21.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
|
7 svar
1 526 visningar