Muskyjenkare pladdrar ju alltid om det här. Skulle va kul att testa själv, men har ingen aning på hur man tar reda på när det är här i Sverige. Någon som vet?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Månen majors minors på websida eller app?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Rosåraseri Visa inläggMuskyjenkare pladdrar ju alltid om det här. Skulle va kul att testa själv, men har ingen aning på hur man tar reda på när det är här i Sverige. Någon som vet?
Jag har fört egen fiskejournal över mina samtliga fisketurer sedan 1962 både vid fiske efter Abborre, Gädda, Gös, Havsöring, Insjööring, Lax, Röding och många havsfiskar....
Vid exempelvis Gäddfiske har jag genom åren kunnat konstatera att stora Gäddor över 10 kilos vikt hugger bra dagtid under månfasens alla 30 dagar utom just den dagen då det är fullmåne. Vid fullmåne är det lättare att fånga riktigt stora Gäddor nattetid....
... Apropå dina lite nedlåtande ordval " Muskyjenkare pladdrar ju alltid" så har jag tävlat i fiske efter Muskie mot en av USA´s skickligaste muskiefiskare Babe Winkelman i Leech Lake, Minnesota för en massa år sedan....
En av Babe Winkelmans filmer om Gäddfiske "Five 30 Pound Northern Pike Babe Winkelman's Good Fishing" kan du se och njuta av här..https://www.youtube.com/watch?v=H8v9lNm-HaI ....
Old Firehand
Leif Engström
https://fiskelyckainorr.blogspot.com...alknep-av.htmlSenast ändrad av Old Firehand; 2019-03-07, 09:50.
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
.................................................. .................................................. .................................................. ........
Jag har fört egen fiskejournal över mina samtliga fisketurer sedan 1962 både vid fiske efter Abborre, Gädda, Gös, Havsöring, Insjööring, Lax, Röding och många havsfiskar....
Vid exempelvis Gäddfiske har jag genom åren kunnat konstatera att stora Gäddor över 10 kilos vikt hugger bra dagtid under månfasens alla 30 dagar utom just den dagen då det är fullmåne. Vid fullmåne är det lättare att fånga riktigt stora Gäddor nattetid....
Old Firehandd
Leif Engström
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old Firehand
Då får du förklara lite bättre vad " Majors och minors" betyder så att en senil, gammal gubbe som jag begriper vad du vill ha för svar...
http://www.trumman.com/fisketips.htm
Old Firehand
Leif Engström
kort och gott: månuppgång/-nedgång är minors, majors är när månen är så högt i himlen eller så långt på andra sidan jorden som den kommer att bli.
Detta har ju klara effekter på till exempel tidvattnet, så det känns inte helt omöjligt att fisken reagerar på det här. Men finns ju inge substitut för att gå ut och kolla själv! Men måste ju då ha koll på när detta sker i sverige
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Mijni Visa inläggFishing Points har någon form av funktionen du söker. Eller nu när jag tittar så har du Majors, Minors, Solunar activity m.m. i den appen. "Finns där appar finns"
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-02-15, 12:55 -
-
Svar till KEPWORTH Litiumbatteriav SpringarenSjukt att Svenska sportfiske butiker tar 10t för något man kan köpa för 2500kr, är det samma batteri...1 Foto
-
2025-02-17, 20:20 -
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
2024-11-17, 23:18 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 209 visningar
1 gilla
|