Kastdäck crescent 430 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kastdäck crescent 430

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kastdäck crescent 430

Jag hjälper en vän med att fixa ett kastdäck på en crescent 430, klassiska skrovet med en u-formad soffa. Tanken är att fylla ut utrymmet som blir mellan tofterna med någon skiva. Har ni något tips på bärlager/stomme dvs det skivan skall vila på, helst något medgörligt material som är stabil men samtidig böjbar för att följa u-soffans rundade form. Jag har en lite bild så ni är med på tanken

Om du klyver en impad regel till 2 cm ribbor borde det gå bra att följa formen på tofterna.
    hej

Kommentera

Jag antar att det är flyelement dessa u soffor? Ni som kan modellen, är det luftfyllt eller typ frigg/skum i dom? Tänkte hur infästningen ska se ut

Kommentera

Lägg en aludurk/slitskyddsplyfa över hela soffan, eller kanske u-toften är öppningsbar? Kan inte modellen

Kommentera

Det är platsbyggda nedsänkt vattentäta sumpar eller lådor, så det går ej. Därför funderar jag på att blindnitas aluprofiler som skivan vilar på

Kommentera

Enklast möjligt är nog en formplyfaskiva utskuren så att den är några cm större än hålet runt om, blir en fals motsvarande skivans tjocklek där. Sen sätter man 2"×2" reglar an mot skivan underifrån och skruvar fast dem uppifrån. Bör ligga säkert nog och skivan kan lätt tas bort, dessutom slipper man hål i innerskrovet.

Reglarna behöver ju inte följa formen slaviskt, 5-6 bitar på rätt ställe räcker nog, vikten fördelas ju över skivan, inte reglarna. Vill man styva upp skivan (om det behövs, skivan blir ju inte jättebred) så kan man ju skruva dit några tvärreglar också. Sen sätts några stripes av halkskyddstejp på skiva.

Vill man ha skivan i samma höjd som soffan så skulle jag fundera på antingen en försänkt aluprofil L och kombinera lim (MMA fäster bra mot plast/alu, bättre med förbehandling) med några nitar eller korta skruvar som tätas (vet inte hur det ser ut på andra sidan)

... eller, om man kan stå ut med en liiten fals så kanske en Z-profil. Då får man nog limyta (horisontellt/vertikalt) att knappt skruv behövs... falsen blir inte mer än ett par mm.

Eller enklast men dyrast/otympligast som nån sagt, en stor skiva som täcker både soffa och hål...

Kommentera

Den där båten är cool på nåt sätt. Med en annan inredning skulle den tom kunna bli en renodlad fiskebåt i lagon storlek.

Kommentera

Nej anteman ägaren innan har byggt in lådor, enligt bilderna.

Kommentera

Aj då, L-profiler längs de breda lådorna och Z-profiler (t ex 20x20x30) framåt fören då? Ser ut att vara hyfsat raka linjer i det där U:et... två kortare L och två långa och ett kortare Z längst fram... för inte behöver de följa med runt hörnen i U:et?

Kommentera

Nej, det behövs ej. Räcker ju egentligen med 5 bitar, två på vardera långsida och en bit i botten på "U". Frågan är infästningen om någon som har koll på skrovet
                    byggarn har jag för mig har koll på dessa?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    14 985 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art