Jag har sett flera beräkningar och även gjort dom själv. Dock är inte teori och praktik alltid samma sak. Precis som du skriver. Det handlar i princip om att den stumma flätlinan accelererar spolen mycket mer våldsamt när spolens varvtal ökar i kastets inledande fas. Problemet är, i teorin att effekten gör att accelerationen av spolen fortsätter mer med flätlina även efter man släppt tummen. Då behövs det inte egentligen för att betet redan nått sin maximala hastighet. Om spolen fortsätter att accelerera när betet slutat göra det så blir det trassel. Nylon sätter inte samma fart på spolen då linan flexar mycket mer än flätlinan.
Jag har inte provat med nylon i modern tid på mina 6 pinnars rullar. Däremot har jag vid flertalet tillfällen köpt gamla 2 pinnars rullar och spolat på flät. Oftast med hysteriskt resultat. Även med de största vikterna. Har även testat med flät på andra rullar från nylontiden med precis samma resultat. Bla XLT och Mörrum SX och några andra. En med mag och den andra med 2 pinnars broms. Tog faktiskt för givet att problemet låg i flätlinan för det stämmer med teorin. Men nu blev jag nyfiken.
Jag har en 5600 C4 Winch 3.8:1 som har den gamla pinjongen och en modifierad 6 pinnars broms. Kanske ska prova med original 2 pinnars igen bara för att det är kul .
Jag har inte provat med nylon i modern tid på mina 6 pinnars rullar. Däremot har jag vid flertalet tillfällen köpt gamla 2 pinnars rullar och spolat på flät. Oftast med hysteriskt resultat. Även med de största vikterna. Har även testat med flät på andra rullar från nylontiden med precis samma resultat. Bla XLT och Mörrum SX och några andra. En med mag och den andra med 2 pinnars broms. Tog faktiskt för givet att problemet låg i flätlinan för det stämmer med teorin. Men nu blev jag nyfiken.
Jag har en 5600 C4 Winch 3.8:1 som har den gamla pinjongen och en modifierad 6 pinnars broms. Kanske ska prova med original 2 pinnars igen bara för att det är kul .
Kommentera