Ursprungligen postat av Mankan G
Tar hemskt gärna emot tips och råd på hur jag sätter ihop en sådan testrigg som diskuteras då jag har tillgång till en hel del skrotrullar samt diverse japanska begagnatrullar som skulle kunna modifieras för mätningar.
Ruskigt spännande om jag faktiskt, på hyfsat enkelt och pålitligt vis, kunde mäta upp mina egna resultat och få siffrorna svart på vitt.
Dela gärna länkar till sidor som säljer den utrustning som krävs och gärna enklare arbetsbeskrivning Mankan G eller Bentzerfaust ! Van vid att skruva är jag så att få ihop det är inga bekymmer men har noll insikt i vilka komponenter som behövs samt eventuell mjukvara.
Med spolens och därmed linans hastighet, spolens vikt samt betesvikten borde jag kunna räkna någorlunda korrekt ut hur stor kraft linan belastas av i accelerationsfasen av kastet.
Då nylon av "gäddimension" kommer användas kan jag även relativt enkelt räkna på kraften som krävs för att töja lina av given längd en viss procent.
Med hjälp av dessa parametrar kan slutsats dras om linan faktiskt töjs vid kast vilket jag ser som ytterst intressant men inte helt konstaterat då kraften för att töja en nylonlina med dimension 0.20mm borde vara väsentligt lägre än den som krävs för att ge samma procentuella töjning av 0.35mm.
[url=https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?/topic/19821-beste-ambassadeur-i-6000-st%C3%B8rrelse/&tab=comments#comment-2429910UT uttryckte sig[/url] i citatet nedan i ganska svepande drag utan att tala om vilken massa som är inblandad. Själv fiskar jag gädda med beten som väger cirka 15-70 gram med samma rullar och lina/lindimension. Töjningen av linan, som jag tolkar som det centrala för en dämpning av accelerationshastigheten, kan väl inte vara samma förutsatt att kaströrelsens hastighets utförs med samma kraft och hastighet när betenas massa är 15 gram i ena fallet och över fyra gånger högre i det andra?
Eller har jag tolkat hela processen fel?
Tolkar det även som att samma fart faktiskt uppnås men de olika lintyperna påverkar tiden som krävs för att nå denna fart, är det korrekt uppfattat?
Ursprungligen postat av UT
25-33% högre spolhastighet påstår UT, beror den skillnaden på mätutrustning eller yttre förutsättningar?
Det här är ju vansinnigt intressant!
Frågorna är inte specifikt riktade mot den jag citerar, är glad för alla svar jag kan få kring ämnet.
Kommentera