Sjön ligger i Dalarna och är en smal, avlång historia som verkligen ser märklig ut. Skulle uppskatta "min" sjö att vara runt 4 km lång med en bredd på cirkus 200 m. Den ser nästan ut som en gammal älv men antar att det är en så kallad Sprickdalssjö. Det rinner ner en fors via ett kraftverk i södra änden och i den norra mynnar den, via ett betydligt bredare och grundare område och en "högersväng", ut till en större sjö. För att vara så extremt smal som den är så är den mycket djup. Maxdjupet är runt 30 m och runt "mitten" av sjön är det sällan grundare än 15-20 m. Inte ens grunt längs kanterna, det stupar direkt. Fiskodling i sjön och kopiösa mängder betesfisk överallt men framförallt kring odlingen (mycket förståeligt). Grundområdet jag nämnde är den enda potentiella lekplatsen i sjön, såvida man inte räknar med sjön min sjö mynnar ut i. Grundområdet är runt 3 meter och det finns vass runtom i princip hela. Längst upp i sundet är de största vassarna och där är det betydligt grundare, dock inte speciellt långgrunt.
Visst borde väl gäddorna i "min" sjö leka där? Känns oskönt för dem att behöva sticka ut i den större sjön för att leka. Hur tycker ni jag ska lägga upp taktiken? Var? Hur? Med vilka beten?
Inga tydliga branter kring grundområdet kan tilläggas. Blir bara sakta men säkert djupare ju längre bort från området man kommer.
På bilden: Grönt = "min" sjö, rött = grundområdet/sundet ifråga
Uppskattar alla tips och förslag och fråga gärna om ni undrar över nåt!
Skitfiske på er!
Kommentera