Ang. propellerskador på gäddor. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ang. propellerskador på gäddor.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ang. propellerskador på gäddor.

Hur uppkommer dom?
    Alla vet ju att man ska vara hyffsat tyst när man kommer in med båten i en vik lr tyst över huvvetaget för man kan skrämma iväg fisken.
    Om man kommer med en båt farande borde inte gäddan göra allt för att komma ifrån ljudet,ialf gå ner på djupet inte ligga å sola på ytan å få en propeller i ryggen...lr??
    Nån som vet,,nyfiken!!

Ingen?????

Kommentera

Jävligt intressant tanke. Om dom nu är så skygga, hur lyckas man då köra med proppelern över ryggen på dom liksom.. Tåls att tänka på..

- Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.

Kommentera

Börjar fasiken tro att det inte finns propellerskada på svenska fiskar,,,endast på ytsugna fiskar delfiner mm....

Kommentera

Jaa du

Alltså frågan är hur en propellerskada uppkommer om jag förstår dig rätt..Gädda träffar propeller = skada..skulle kunna vara så va? Japp dryg som fan, men men hehe :-)
          Varför det sker är ju svårt som fan att fatta, men dom kanske är nyfikna eller så blir dom förbannade på denna tingest som skapar oväsen och vill ge på den lite. En annan teori är ju att dom inte hinner undan ifrån "suget" som uppstår och dras in i propellern, tror inte på att skadorna uppstår när du glider in sakta med båten.

Kommentera

Hibbahubba fick en 11,5:a med en skada på ryggen som såg ut att vara en propellerskada. Ett streck mitt på ryggen och sen ett par tre fenstrålar avslagna på ryggfenan.
            Brottar fett...

Kommentera

off topic men iaf, själv rodde jag en gång för många år sedan genom en grund passage och råkade slå en stor gädda med mina mått då rakt i pannan som stod och solade och då var jag inte särskilt tyst så vem vet. skulle väl kunna vara sannolikt, nått för mythbusters

Kommentera

Ursprungligen postat av jocke_78_
                Börjar fasiken tro att det inte finns propellerskada på svenska fiskar,,,endast på ytsugna fiskar delfiner mm....
                På sommarn har jag sett några lite större gäddor stå och "sola" sig så ryggen nästan bryter vattenspegeln.

Körde en ggr förbi en fisk som uppskattningsvis låg över 100cm på bara några m avstånd, hade man haft en annan snabbare båt hade man ju säkert kunnat träffa den rätt illa. (4+m och 4hk)
                sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 282 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art