Gädda med sår/cancer/böld ?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda med sår/cancer/böld ??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Old Firehand
    Hej Jerkfiskaren,

Sarcom heter den ena cancerarten som visar sig i form av stora orangegulröda svulster som hänger i klasar på utsidan av gäddan. Den andra cancerarten som angriper gäddan heter Vibrio. Vibrions förstadier ser ofta ut som missbildningar i huden eller tidigare läkta sår. Fullt utvecklad Vibrio ser ut som små och stora öppna sår eller bortskrapat skinn med mörkt röda sårkanter. Båda dessa cancersjukdomar hos gäddan smittar från individ till individ och sprider sig mest i samband med gäddleken när gäddorna går tätt tillsammans. Mitt enda råd är att avliva den angripna gäddan och gräva ner eller helst elda upp den så snabbt som möjligt. Ytterst få cancerangripna gäddor överlever. Dödligheten är nära 100 % hos större gäddor som angrips av Sarcom eller Vibrio. Sjukdomen är obehaglig men har inte påvisats sprida sig till människan.

Stora delar av förlagan till min bok "Gäddfiskarens Specialknep" handlade om gäddans sjukdomar och livsbetingelser. Bonniers tyckte inte att det var passande så de redigerade bort allt detta om gäddans sjukdomar från boken. Jag hade ursprungligen många källor beträffande både Sarcom och Vibrio. De äldsta härstammar från 1920-talets Rügen i Tyskland. Själv tror jag att båda sjukdomarna även kan spridas i samband med C & R (Catch & Release) där en cancersjuk gädda fångas på en wobbler och sedan fångas en frisk gädda på samma "infekterade" wobbler. Den friska gäddan kan då ha blivit infekterad av t.ex. Sarcom via den infekterade wobblern. På detta sätt kan en ovarsam gäddfiskare hjälpa till att sprida cancern från gädda till gädda. Låt därför bli att fiska med en "cancerinfekterad" wobbler innan den desinfekterats! Själv fiskar jag inte med en wobbler som fångat en cancergädda utan att först desinfektera wobblern med etanol, sprit eller något annat desinfektionsmedel.
    Go for the Big Ones!
    Old Firehand

Hur fungerar smittspridningen - cancer i sig är ju aldrig smittförande

Kommentera

Tack för ett bra svar. Tråkigt de där med bonnier.. Men vart finns boken att köpa då. ?
      Nu tar vi en till.

Kommentera

Jerk, den är riktigt dyr om du hittar den på antikvariat..
        Kostar 600kr+frakt här http://www.bokborsen.se/Engstr%26oum...alu3566468.htm
        Senast ändrad av Alessandro; 2007-01-14, 15:49.
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

avlivar ni alla gäddor med sådana böldar ?

Kommentera

Jag doktorerar på gädda (gör inte mig till allvetande på något sätt) och jag avlivar inte mina gäddor som har Lymfosarcom! En hel del överlever, det har jag sett i mina märkningsförsök iaf. Det är skäl nog för mig att släppa tillbaka dem. Att gräva ned gäddor när ingen forskning som kan backa upp det tycker jag är dumt. OF, kan du inte försöka hitta lite källor, vore trevligt att ta del av!
            Mvh Olof

Kommentera

Ursprungligen postat av Olof
              Jag doktorerar på gädda (gör inte mig till allvetande på något sätt) och jag avlivar inte mina gäddor som har Lymfosarcom! En hel del överlever, det har jag sett i mina märkningsförsök iaf. Det är skäl nog för mig att släppa tillbaka dem. Att gräva ned gäddor när ingen forskning som kan backa upp det tycker jag är dumt. OF, kan du inte försöka hitta lite källor, vore trevligt att ta del av!
              Mvh Olof
              Hej Olof Gäddoktorn;
              Mina erfarenheter om gäddfiske, gäddan och dess sjukdomar är lekmannamässiga.Troligtvis härstammar mina kunskaper om gäddans cancersjukdomar Sarcom och Vibrio samt dess individuella smittospridningar redan från åren 1955 - 1965. På den tiden läste jag många tidskrifter och publikationer skrivna av bl.a. professorerna Eric Fabricius och Adam Gönczi. Att efter över 40 års tid exakt minnas vem som skrev vad kan jag inte redogöra för utan att rekapitulera gamla kunskaper. Mitt råd att inte släppa tillbaka cancersjuka gäddor kvarstår. Smittade gäddor bör grävas ner eller brännas.
              Go for the Big Ones!
              Old Firehand

Kommentera

Hej Olof Gäddoktorn;
                Mina erfarenheter om gäddfiske, gäddan och dess sjukdomar är lekmannamässiga.Troligtvis härstammar mina kunskaper om gäddans cancersjukdomar Sarcom och Vibrio samt dess individuella smittospridningar redan från åren 1955 - 1965. På den tiden läste jag många tidskrifter och publikationer skrivna av bl.a. professorerna Eric Fabricius och Adam Gönczi. Att efter över 40 års tid exakt minnas vem som skrev vad kan jag inte redogöra för utan att rekapitulera gamla kunskaper. Mitt råd att inte släppa tillbaka cancersjuka gäddor kvarstår. Smittade gäddor bör grävas ner eller brännas.
                Go for the Big Ones!
                Old Firehand
                OF; Jag är helt inne på din linje, ta bort smittade gäddor. Vad jag däremot inte kan hålla med om är att cancer skulle smitta, men jag är inte säker på att du påstår det heller. Cancer i sig självt smittar inte, som andra (CalleX) redan vart inne på. Hos oss finns självorsakad cancer tex gnm rökning eller ärftlig cancer som tex bröst/testikelcancer (?) kan vara.
                Det borde alltså handla om ett virus eftersom det tydligen verkar smitta, alternativt en form av ärftlig cancer ...
                Vilket som borde det vara skäl för bonk. Då den sjuka invididen tas bort ur populationen kan den inte längre smitta de andra.

Olof ; Hellre fria än fälla eller vad ?
                Senast ändrad av g0wdn; 2007-01-15, 18:14.
                [FONT="Fixedsys"][/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av g0wdn
                  OF; Jag är helt inne på din linje, ta bort smittade gäddor. Vad jag däremot inte kan hålla med om är att cancer skulle smitta, men jag är inte säker på att du påstår det heller. Cancer i sig självt smittar inte, som andra (CalleX) redan vart inne på. Hos oss finns självorsakad cancer tex gnm rökning eller ärftlig cancer som tex bröst/testikelcancer (?) kan vara.
                  Det borde alltså handla om ett virus eftersom det tydligen verkar smitta, alternativt en form av ärftlig cancer ...
                  Vilket som borde det vara skäl för bonk. Då den sjuka invididen tas bort ur populationen kan den inte längre smitta de andra.

Olof ; Hellre fria än fälla eller vad ?
                  Hej gOwdn; Det är nog dessvärre helt sant! Både Sarcom och Vibrio smittar bland gäddor från individ till individ. Speciellt påtagbart är detta under leken eller när gäddorna står tätt i vår- och sommarvarmt vatten. Som vi redan vet sker ju alla kemiska processer mycket snabbare i varmt än i kallt vatten. Man kan nog inte jämföra Sarcom och Vibrio och andra fisksjukdomars spridning i vatten med lungcancer, bröstcancer, prostatacancer och liknande cancerarter som drabbar människor och däggdjur. Kanske kan man likställa Sarcom och Vibrio hos fiskar med olika typer av smittosamma virus. Säkerligen finns det forskare på limnologiska institutionerna på Stockholms och Uppsala universitet som är väl insatta i dessa frågor och kan berätta mer.
                  Go for the Big Ones!
                  Old Firehand
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2007-01-15, 19:30.

Kommentera

Hej gOwdn; Det är nog dessvärre helt sant! Både Sarcom och Vibrio smittar bland gäddor från individ till individ. Speciellt påtagbart är detta under leken eller när gäddorna står tätt i vår- och sommarvarmt vatten. Som vi redan vet sker ju alla kemiska processer mycket snabbare i varmt än i kallt vatten. Man kan nog inte jämföra Sarcom och Vibrio och andra fisksjukdomars spridning i vatten med lungcancer, bröstcancer, prostatacancer och liknande cancerarter som drabbar människor och däggdjur. Kanske kan man likställa Sarcom och Vibrio hos fiskar med olika typer av smittosamma virus. Säkerligen finns det forskare på limnologiska institutionerna på Stockholms och Uppsala universitet som är väl insatta i dessa frågor och kan berätta mer.
                    Go for the Big Ones!
                    Old Firehand
                    Oki, då har jag pejl på hur du resonerar. Finns ju dessutom säkert fler alternativ än cancer och virus med lite fantasi. Jag finner det osannolikt men inte alls otroligt på ngt sätt att det hos fiskar finns cancersjukdomar som kan smitta. Råkar du veta om det är anmälningplikt på dessa sjukdomar då ?
                    MVH / g0wdn
                    [FONT="Fixedsys"][/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av g0wdn
                      Oki, då har jag pejl på hur du resonerar. Finns ju dessutom säkert fler alternativ än cancer och virus med lite fantasi. Jag finner det osannolikt men inte alls otroligt på ngt sätt att det hos fiskar finns cancersjukdomar som kan smitta. Råkar du veta om det är anmälningplikt på dessa sjukdomar då ?
                      MVH / g0wdn

Gowdn, lymfosarcom och vibrio är ej anmälningspliktiga. om du surfar vidare på den länken hittar du vilka sjukdomar det är, det finns ett tiotal för fisk, som är ovanliga.

Det är retrovirus som orsakar lymfosarcom hos gädda, HIV-viruset hör till samma kategori. Det är inte riktigt bevisat hos människor vad jag vet, denna kille forskar på sånt.

Retrovirus förökar sig genom att inkorporera sig i värddjurets arvsmassa, som HIV i våra könsceller t.ex. Det är ju inte helt ologiskt att tänka sig att denna inblandning kan ge upphov till olika cancertyper.

OF: Ok, gammla källor. Tydligen har inte mycket forskning på detta gjorts sen dess, det är tråkigt!
                      Vibrio är ingen tumörform OF, utan ett bakterieangrepp. Går att läsa på SVAs sida som jag länkade till överst.

Gowdn, ja, hellre fria än fälla då alla inte dör. Dessutom är det naturligt och har alltid funnits. Jag kan tänka mig att det är en slags naturlig begränsare av vissa för täta populationer..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 025 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art