Gädda med sår/cancer/böld ?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda med sår/cancer/böld ??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gädda med sår/cancer/böld ??

Jag har funderingar kring gäddor med sådana bölder de kan ha ibland. Jag har hört att de smittar av sig till andra gäddor stämmer de eller är de bara en myt? Man kanske ska ta livet av dem som har bölder?

Är de någon duktig rackare som vet något??
    Nu tar vi en till.

Sår är väl en sak, nät-, propeller- och andra skador. Bölder däremot smittar vid leken främst, så det beror lite på när på året man får dom om dom hinner läkas eller inte?
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Det har varit uppe några trådar tidigare här på forumet..
      Sök lite så hittar du säkert..

Kommentera

varsågod
        www.andreelures.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Andree

bra att få det svart på vitt,fin information du hittat
          Hellre fiskbonkare än hycklande djurplågare

Kommentera

Ursprungligen postat av Jerkfiskaren
            Jag har funderingar kring gäddor med sådana bölder de kan ha ibland. Jag har hört att de smittar av sig till andra gäddor stämmer de eller är de bara en myt? Man kanske ska ta livet av dem som har bölder?

Är de någon duktig rackare som vet något??
            Hej Jerkfiskaren,

Sarcom heter den ena cancerarten som visar sig i form av stora orangegulröda svulster som hänger i klasar på utsidan av gäddan. Den andra cancerarten som angriper gäddan heter Vibrio. Vibrions förstadier ser ofta ut som missbildningar i huden eller tidigare läkta sår. Fullt utvecklad Vibrio ser ut som små och stora öppna sår eller bortskrapat skinn med mörkt röda sårkanter. Båda dessa cancersjukdomar hos gäddan smittar från individ till individ och sprider sig mest i samband med gäddleken när gäddorna går tätt tillsammans. Mitt enda råd är att avliva den angripna gäddan och gräva ner eller helst elda upp den så snabbt som möjligt. Ytterst få cancerangripna gäddor överlever. Dödligheten är nära 100 % hos större gäddor som angrips av Sarcom eller Vibrio. Sjukdomen är obehaglig men har inte påvisats sprida sig till människan.

Stora delar av förlagan till min bok "Gäddfiskarens Specialknep" handlade om gäddans sjukdomar och livsbetingelser. Bonniers tyckte inte att det var passande så de redigerade bort allt detta om gäddans sjukdomar från boken. Jag hade ursprungligen många källor beträffande både Sarcom och Vibrio. De äldsta härstammar från 1920-talets Rügen i Tyskland. Själv tror jag att båda sjukdomarna även kan spridas i samband med C & R (Catch & Release) där en cancersjuk gädda fångas på en wobbler och sedan fångas en frisk gädda på samma "infekterade" wobbler. Den friska gäddan kan då ha blivit infekterad av t.ex. Sarcom via den infekterade wobblern. På detta sätt kan en ovarsam gäddfiskare hjälpa till att sprida cancern från gädda till gädda. Låt därför bli att fiska med en "cancerinfekterad" wobbler innan den desinfekterats! Själv fiskar jag inte med en wobbler som fångat en cancergädda utan att först desinfektera wobblern med etanol, sprit eller något annat desinfektionsmedel.
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand
            Senast ändrad av Old Firehand; 2007-01-13, 18:43.

Kommentera

Håvgarn/fisksump som smittkälla kan jag förstå, men beten, även isåfall tafsar och linor? Det låter lite långsökt?
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro
                Håvgarn/fisksump som smittkälla kan jag förstå, men beten, även isåfall tafsar och linor? Det låter lite långsökt?
                Kanske är krokarna som är smittokällan, får med sig vävnad och blod?
                sigpic

Kommentera

Borde inte blodet och vävnaden torka emellan fisketurerna och därmed inte smitta längre?

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro
                    Borde inte blodet och vävnaden torka emellan fisketurerna och därmed inte smitta längre?
                    Inte en aning, men i vilket fall borde man ju kunna smitta alla den turen man är ute med lite oflyt.
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 025 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art