Gädda med sår/cancer/böld ?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda med sår/cancer/böld ??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Old Firehand
    Hej igen Olof Gäddoktorn; Du skriver att du har sett gäddor som hade böld (Sarcom) ena året och inte hade det året efter (ärrbildning). Hur kan du vara säker på att det är samma gäddor du skriver om? Gäddor är, som du vet, ganska lika som individer och det fordras identitetsmärkning med bricka för att kunna avgöra om det är samma individ.
    När jag tog mitt pb så kunde den kamrat jag var ute med direkt identifiera min fångst utifrån tre distinkta märken - han kunde då direk berätta att han hade sett den på land tre gånger tidigare. Jag tror nog de flesta har fått gäddor som de kan känna igen på rak hand men det betyder ju självklart inte att man har alla individer i huvudet - alla individer har inga utmärkande drag.

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX
      Återigen - ett virus måste interagera direkt med plasmamembranet...
      Ja, sånt där kan du säkerligen bättre än mig, men varför så tvärsäker ?
      Det jag inte kan eller förstår läser jag mig till eller frågar andra, tex försöker jag greppa följande :

Efter befruktning sväller romkornet - dvs det drar in vatten genom en massa småöppningar i skalet. Vi kan inte utesluta att virus och även vissa bakterier kan komma in denna vägen i romkornet och på detta sätt infektera ynglet.
      [FONT="Fixedsys"][/FONT]

Kommentera

Jag märker gäddor i mitt forskningsprojekt. En av dem som hade sarcom hade ärrbildning när den återfångades. Dock är det ingen statistik i detta, då jag knappt märkt några andra gäddor med sarcom.. Om 3-4 år kanske jag kan berätta mer. Det är mycket möjligt att jag har fel i en hel del av det jag skriver, men jag tycker det är sunt att ifrågasätta!
        /Olof
        Ursprungligen postat av Old Firehand
        Hej igen Olof Gäddoktorn; Du skriver att du har sett gäddor som hade böld (Sarcom) ena året och inte hade det året efter (ärrbildning). Hur kan du vara säker på att det är samma gäddor du skriver om? Gäddor är, som du vet, ganska lika som individer och det fordras identitetsmärkning med bricka för att kunna avgöra om det är samma individ. Själv har jag fått många gäddor med smitta i olika stadier. Det är otroligt svårt att avgöra om en gädda har förstadier av Sarcom eller Vibrio eller om det är fråga om "ärrbildning" efter en av dessa sjukdomar som håller på att läkas. Under de år jag fiskat gädda har jag ytterst sällan påträffat riktigt stora, levande gäddor, 12-kilos och uppåt som har Sarcomsvulster eller Vibriosår. Däremot har jag påträffat både 6- och 9-kilos, Sarcomsmittade gäddor som legat döda inne vid vassarna under maj och juni månader. Detta kan ha flera förklaringar. De riktigt stora gäddorna kan ju ha förbrukat alla krafter under leken eller dött av ålder. Själv tror jag att sjukdom i kombination med utmattning medfört att de inte överlevt. Och tro inte att jag leker Gud och därför vill klubba cancer- eller virusdrabbade gäddor! De sportfiskare som jag fått glädjen att fiska gädda med under åren vet också att jag sedan hösten 1977 bedrivit i det närmaste obligatorisk C&R (Catch & Release). Att klubba och gräva ner en cancer- eller virussmittad gädda anser jag är lika barmhärtigt som att avliva en cancerdrabbad hund eller katt!
        Go for the Big Ones!
        Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
        64 svar
        15 028 visningar
        1 gilla