Gädda med sår/cancer/böld ?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda med sår/cancer/böld ??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Frågan är hur mycket som egentligen är forskat kring gäddornas sjukdomar, dom har ju inte ansetts att ha så stort ekonomiskt värde innan, fast det kanske ändras när man inser hur stort värde den har som sportfisk.
    Eftersom sjukdomen/sjukdomarna är väldigt artbegränsade så verkar det inte som lika stor forskning gjorts som bl.a bristsjukdomarna som drabbade havsöring och lax under en period på 1980-talet, vilket motverkades med vitamininjektioner på utsatt fisk.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro
      Frågan är hur mycket som egentligen är forskat kring gäddornas sjukdomar, dom har ju inte ansetts att ha så stort ekonomiskt värde innan, fast det kanske ändras när man inser hur stort värde den har som sportfisk.
      Eftersom sjukdomen/sjukdomarna är väldigt artbegränsade så verkar det inte som lika stor forskning gjorts som bl.a bristsjukdomarna som drabbade havsöring och lax under en period på 1980-talet, vilket motverkades med vitamininjektioner på utsatt fisk.
      Det är ju verkligen inte enda anledningen till att en dylik forskning skulle vara intressant - det kan ju vara ren grundforskning med virusöverförd cancer hos fisk, populationsdynamik, eventuella virusbärare, viruslivscykler och sen naturligtvis mer begränsade som påverkan på gäddpopulationen, förekomst/avsaknad av resistens etc. etc... Som sagt mycket intressant!

Kommentera

Varför bonka överhuvudtaget? Vissa fiskar läker ju och får då kanske immunitet mot sjukdomen? Har gäddan klarat det här själv i tusentals år så finns det nog ingen anledning för oss att leka barmhärtighetsmördare när det inte finns något bevis för att det skulle vara vettigt överhuvudtaget. Och hur många skulle bry sig om att gräva ned gäddan, slängs den bara så kan ju smittan spridas till en större area om sjöfåglar kan sprida den vidare.

Kommentera

När jag och brorsan för några år sedan själva fick använda båten, inom rimliga gränser, så fiskade vi ofta i en vassvik bara ett par minuter bort från bryggan. Problemet var bara att 4 av de 6 gäddor vi fick under våra första turer hade bölder. Vi fick då höra att man skulle klubba dessa och helst gräva ner dom, vilket vi då gjorde. Vi märkte snabbt skillnad eftersom det nu blev väldigt svårt att kroka gädda där och började då fiska på andra ställen.

Det händer fortfarande att vi testar denna vik ibland, men inte speciellt ofta. Vi får då oftast 1-3 kanske 4 gäddor varav den största legat på ca 3,5 kg. Det glädjande är att vi nu aldrig ser några bölder. Nu vet jag inte om det är tack vare att vi bonkade eller inte, men problemet är för tillfället löst.

Kommentera

Ursprungligen postat av KG?
            Varför bonka överhuvudtaget? Vissa fiskar läker ju och får då kanske immunitet mot sjukdomen? Har gäddan klarat det här själv i tusentals år så finns det nog ingen anledning för oss att leka barmhärtighetsmördare när det inte finns något bevis för att det skulle vara vettigt överhuvudtaget. Och hur många skulle bry sig om att gräva ned gäddan, slängs den bara så kan ju smittan spridas till en större area om sjöfåglar kan sprida den vidare.
            Helt inne på din linje som du kanske läst! Varför ska vi leka gud när ingen knappt vet något om denna sjukdom?

Motvind: Som sagt, lymfosarkom går i cykler. Du säger att du bonkade 4 st som ni fick på era första turer. Om 80 % av de ni fick var smittade, så kan inte de vara de enda i viken, därmed är det småpotatis bara det ni bonkade. Troligtvis har det reglerat sig själv i den viken.

Kommentera

Ursprungligen postat av Olof
              Det du skriver ang. celler och romkorn låter faktiskt vettigt i teorin. Det behöver bara en cell för att angripas av retrovirus. Dock tror jag att romskalet inte består av levande celler. Så om det inte kan ta sig igenom den skyddande hinnan så smittas inte romkornen.
              Ge ett virus tid, så kommer det alltid att hitta en väg in ...
              [FONT="Fixedsys"][/FONT]

Kommentera

Kanske inte tillför ngt nytt, men lovade att posta när jag fått svar

OF, Olof, CalleX mfl. , den jag pratat med på sva är
                Anders Hellström
                T.F. Statsveterinär
                Statens Veterinärmedicinska Anstats
                Avdelningen för vilt, fisk och miljö
                Uppsala/Sverige

(Tack för hjälpen Anders !)

Efter att ha rett ut begreppen sår, bölder, nybildningar, tumörer, cancer, bakterier (ex vibrio) mm för mig så förklarar han att

"Den tumör du undrar över kan sitta överallt i gäddans organ men den synns tydligast i hud och muskulatur. Ibland ser man den bara som en hudbeklädd utbuktning och ibland som ett vullstigt sår. Du kan läsa om sjukdomen på vår hemsida, där står också förklarat vad som orsakar den och vad man skall tänka på. https://<b>http://www.sva.se/dokumen...tml?id=427</b> (där kan du läsa om de flesta av de sjukdomar som kan drabba vild fisk)"

(Jag läser allt noga och frågar igen om rekommendationen, och om jag får använda delar av eller hela innehållet av vår korrespondens som en del av dialogen vi för på detta forum)

"En viktig veterinär-/smittskydds-/djurskydds- princip är att inte aktivt bidraga till att sjukdomar sprids. Hur mycket en tillbakasatt gädda egentligen betyder ur fortsatt sjukdomsspridning är det inga försök gjorda på. Men man har via vattnet lyckats överföra sjukdomen från sjuka till friska gäddor. Vilda gissningar är att i täta gäddbestånd och i samband med leken har det säkert en större betydelse än vad det har i ett glest bestånd med långt mellan gäddorna. Så sammanfattningsvis, ja , länken står fast och principen gäller även andra sjukdomar t.ex. Henneguya zschokkei (Knutsjuka) på sik med flera."

(Han godkänner att jag delar med mig av dialogen och fortsätter)

"Vi är glada för att komma ut och sprida kunskapen. Sverige har i dag ett av de bästa fiskhälsoläget i Europa och det kan väldigt snabbt ändras - både av vandrande fisk och utsättningar - därför är det viktigt att sprida kunskap. Många ser inte ens fisken som ett djur som kan drabbas av sjukdom på samma sätt som varmblodiga djur. Dessutom behöver vi sportfiskarnas ögon ute i landet, som ser och informerar oss om sina fynd, som vi sedan kan undersöka vidare och som ger oss nya kunskaper som kan ligga till grund för makthavarnas beslut. Vi vill ha en möjlighet för allmänheten att kunna skicka in fynd och få dem gratis undersökta på samma sätt som jägarna kan göra med fallvilt. Men hittills (sedan 1991) har politikerna varit kallsinniga till förslaget. Kan lägga till att fiskens hälsa kan också spegla miljöläget i vattnet, dvs om det finns mycket föroreningar - vilket är ytterligare ett skäl till att undersöka sjuk fisk och att lyssna på sportfiskarna i dessa sammanhang."

Kommentera

Scan, för mig vore det intrerssanta om sjukdomen förs över ifrån vuxna individer till rom via naturlig väg, överlevnadsprocenten är en annan fråga.
                  How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av g0wdn
                    Ge ett virus tid, så kommer det alltid att hitta en väg in ...

Återigen - ett virus måste interagera direkt med plasmamembranet...

Kommentera

Ursprungligen postat av Olof
                      Om du läser vad jag skrivit Scanner så har jag sett gäddor som hade böld ena året som inte har det året efter (ärrbildning), och som är på väg upp till lek i sötvatten.
                      Och du, tro mig, under lektiden tänker alla gäddor på sex! Såg en hangädda som fått ett riktigt vidrigt sår (bett av hona säkerligen) i våras, tarmarna hängde ut men den ville ändå leka.

A: Tror det är svårt att göra ett sådant experiment, för det första går det inte få dem att leka i fångenskap. Man kan dock krama rom och befrukta den. Dock det som talar emot att yngel skulle smittas, och som också talar för att experiementet skulle ta väldigt lång tid, är att jag enbart sett sarcomsmittade gäddor över 6-7 hg, någon som sett mindre?

Mvh Olof
                      Hej igen Olof Gäddoktorn; Du skriver att du har sett gäddor som hade böld (Sarcom) ena året och inte hade det året efter (ärrbildning). Hur kan du vara säker på att det är samma gäddor du skriver om? Gäddor är, som du vet, ganska lika som individer och det fordras identitetsmärkning med bricka för att kunna avgöra om det är samma individ. Själv har jag fått många gäddor med smitta i olika stadier. Det är otroligt svårt att avgöra om en gädda har förstadier av Sarcom eller Vibrio eller om det är fråga om "ärrbildning" efter en av dessa sjukdomar som håller på att läkas. Under de år jag fiskat gädda har jag ytterst sällan påträffat riktigt stora, levande gäddor, 12-kilos och uppåt som har Sarcomsvulster eller Vibriosår. Däremot har jag påträffat både 6- och 9-kilos, Sarcomsmittade gäddor som legat döda inne vid vassarna under maj och juni månader. Detta kan ha flera förklaringar. De riktigt stora gäddorna kan ju ha förbrukat alla krafter under leken eller dött av ålder. Själv tror jag att sjukdom i kombination med utmattning medfört att de inte överlevt. Och tro inte att jag leker Gud och därför vill klubba cancer- eller virusdrabbade gäddor! De sportfiskare som jag fått glädjen att fiska gädda med under åren vet också att jag sedan hösten 1977 bedrivit i det närmaste obligatorisk C&R (Catch & Release). Att klubba och gräva ner en cancer- eller virussmittad gädda anser jag är lika barmhärtigt som att avliva en cancerdrabbad hund eller katt!
                      Go for the Big Ones!
                      Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 025 visningar
                      1 gilla