Jag tror inte att böldsmittad gädda kan smitta romkorn. Det är bara vad jag tror, vet ej!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gädda med sår/cancer/böld ??
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av OlofJag tror inte att böldsmittad gädda kan smitta romkorn. Det är bara vad jag tror, vet ej!
Edit/tillägg :
Om det nu är så att tumörerna (inte bölder) kommer av ett retrovirus, och virus behöver en värd för att få det som viruset behöver, vill man ju gärna tro att viruset knappast kan hitta det i ett romkorn.
Tydligen är detta fel. I teorin skulle det ju räcka med en enda cell, mao har bara viruset ngt att angripa så kommer det att angripa. (Tyvärr även romkorn...) Jag ville hellre tro att viruset angriper organismer men tydligen e det på mindre skala : Organism/protein/dna/rna, och viruset behöver alltså en värdcell för att kunna inkorporera sitt rna i värdcellens rna.
Olof mfl. Har ni synpunkter på detta, eller kan rätta mig om jag fått ngt om bakfoten ?
Olof, bara av ren nyfikenhet : Du hänvisar till sva-länkar tidigare och använder information från dessa sidor (http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=427) men vill ändå frångå deras rekommendation ? Jag e nyfiken på ditt resonemang.Senast ändrad av g0wdn; 2007-01-17, 22:25.[FONT="Fixedsys"][/FONT]
Kommentera
-
Det du skriver ang. celler och romkorn låter faktiskt vettigt i teorin. Det behöver bara en cell för att angripas av retrovirus. Dock tror jag att romskalet inte består av levande celler. Så om det inte kan ta sig igenom den skyddande hinnan så smittas inte romkornen.
Att jag länkar till SVA ibörjan var p.g.a att det är nästan den enda bra infon som finns, iaf bra på nätet och på svenska. Det betyder inte att jag håller med om allt de skriver. Mycket som myndigheter säger och gör som jag inte håller med om. Eftersom ingen forskning nästan finns om detta, vågar SVA inte sticka ut och säga något annat än just, gräv ned dem, det är skadligt. Men i själva verket kanske det är så att de inte vet ett dugg om det? Jag tror det är något helt naturligt, en populationsbegränsare._______________________________________
De morgenstond heeft goud in de mond
Kommentera
-
Olof vore inte det ett intressant projekt, fånga in ett gäng sjuka gäddor, både hannar och honor, se till att dom leker och kontrollera om avkomman
smittas av sina föräldrar?
Undrar om sjukdomen klarar sig på hinnan kring rommen och när fisken kläcks så smittas den?How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
-
Ursprungligen postat av ScannerEtt virus kan enkelt smitta i vatten.
Om omfattningen av sjukdomen påverkar fisken negativt borde den inte tänka på sex.
Bonka den om du känner att det gör någon skillnad för din egen skull.
Den kommer att återgå till de sälla gäddvattnen oavsett vad du gör.
MVH Scanner
Och du, tro mig, under lektiden tänker alla gäddor på sex! Såg en hangädda som fått ett riktigt vidrigt sår (bett av hona säkerligen) i våras, tarmarna hängde ut men den ville ändå leka.
A: Tror det är svårt att göra ett sådant experiment, för det första går det inte få dem att leka i fångenskap. Man kan dock krama rom och befrukta den. Dock det som talar emot att yngel skulle smittas, och som också talar för att experiementet skulle ta väldigt lång tid, är att jag enbart sett sarcomsmittade gäddor över 6-7 hg, någon som sett mindre?
Mvh Olof_______________________________________
Kommentera
-
Ursprungligen postat av AlessandroIntressant, går det inte att få gäddor att leka i fångenskap?
Lång tid? en gädda på 6-7hekto är ju 2år?
Ett experiment på 2-3 år är väldigt väldigt lång tid_______________________________________
Kommentera
-
ponera att ett romkorn smittas och får cancer av de skador det får. Romkornet som består av en eller ett fåtal celler (beroende på när i utvecklingen naturligtvis) skulle därmed börja växa skadligt och utvecklingen till ett fullvärdigt, levande yngel skulle troligen vara helt omöjlig. Min uppfattning är att OM romkornen skulle kunna bli smittade - vilket är otroligt eftersom virus måste interagera med proteiner i cellmembranet för att tas in i cellen och romkornen har ett hölje som inte är permeabelt för så stora partiklar - så skulle cellerna dö när näringsdepåerna är slut. Det var kanske det du menade Alessandro? Att sjuka fiskar inte skulle kunna reproducera sig?
Kommentera
-
Frågan är hur lång inkubationstid det är från smittotillfälle tills sjukdomen bryter ut? Kan variera väldigt mycket mellan sjukdomar.
Om gäddrommen smittas vid leken och sedan när rommen kläcks så smittas fisken av sjukdomen som vilar utanpå hinnan, inkubationstid 2-3 år innan sjukdomen bryter ut, då har du en 5-10 hektos gädda med bölder.Senast ändrad av Alessandro; 2007-01-18, 15:21.How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
-
Ursprungligen postat av AlessandroFrågan är hur lång inkubationstid det är från smittotillfälle tills sjukdomen bryter ut? Kan variera väldigt mycket mellan sjukdomar.
Om gäddrommen smittas vid leken och sedan när rommen kläcks så smittas fisken av sjukdomen som vilar utanpå hinnan, inkubationstid 2-3 år innan sjukdomen bryter ut, då har du en 5-10 hektos gädda med bölder.
MEN - om en äggcell eller ägget blir infekterat när det endast är ett fåtal celler (eller för den delen när de är yngel) Så bör också påverkan vara större (antag att en cell blir infekterad när det är 100 celler i ägget - då kommer 1% att vara infekterade!!! Denna ratio kommer istort sätt att leva vidare förutsatt att viruset inte råkat infektera en cell med väldigt låg eller ingen fortsatt delning vilket är VÄLDIGT låg sannolikhet i ett så ungt foster) och överlevnad är nog omöjlig. Det skulle kunna vara anledningen till att Olof inte har sett mindre individer än 6-7hg som kan leva med smittan. En kritisk storlek på individen innan smittan blir letal plus inkubation...intressant!Senast ändrad av CalleX; 2007-01-18, 16:15.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 028 visningar
1 gilla
|