Svenska jerkningens historia... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svenska jerkningens historia...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Svenska jerkningens historia...

Första gången jag hörde talas om Salmo Slider var 2002-09-04
    "Punnisher är en killer och det är därför Salmo försökt rippa den med sin nya "Slider". Vi får väl se hur det lyckas. Provexet sjönk som en sten med gick bra på själva jerkandet. Lär komma en som ska vara mer svävande. Vi får väl se hur det blir med den saken."
    Alltså bara 4,5 år sen, kom i svenska handeln våren 2003?
    Busterjerk som blivit lite av Volvo 245 bland jerkarna kom väl ännu senare?
    Innan dess var det mest träslöjd, såsom Suick som fanns?
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Ursprungligen postat av Alessandro
    Första gången jag hörde talas om Salmo Slider var 2002-09-04
    "Punnisher är en killer och det är därför Salmo försökt rippa den med sin nya "Slider". Vi får väl se hur det lyckas. Provexet sjönk som en sten med gick bra på själva jerkandet. Lär komma en som ska vara mer svävande. Vi får väl se hur det blir med den saken."
    Alltså bara 4,5 år sen, kom i svenska handeln våren 2003?
    Busterjerk som blivit lite av Volvo 245 bland jerkarna kom väl ännu senare?
    Innan dess var det mest träslöjd, såsom Suick som fanns?

Fanns väl i princip samma sortiment som idag, enda skillnaden var väl att det inte fanns i Svenska butiker
    sigpic

Kommentera

Nja, inte samma sortiment idag, det formligen väller ut olika varianter på jerkar. Salmo Fatso kom året innan hösten 2001.
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Du kan få några ur minnet bara;
        Pig
        Ace Sourcy
        Medic
        Porky
        Smiler
        Super Scud
        Flipper (Dolphin och Fat)
        Burt
        Bagley B-Flat
        Hammer
        Spookarna förstås
        Suick, urfadern.
        Jerko
        Punnisher
        Darta
        Reefhawg
        .....och tusen andra.
        I samma takt som nya kommer så tappar andra attraktionskraft och försvinner.
        Det är bara vi här i Svedala som tycker att jerkbait är någonting nytt för gäddan.
        Jag känner mig iofs som en färsking även om man ryck i stickan i några år nu.
        Dessutom så känner jag mig jävligt joshig som överhuvudtaget svarar i en sån här tråd.
        Jag har nog jävligt tråkigt.....

//Stefan
        Senast ändrad av Rudan; 2006-12-30, 22:30.
        Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Krokko och jag hade diskussion om vårat första JB, vi kom fram till Whopper Stopper Throbber som var den första vi köpte på 1980-talet.

Kommentera

Satt och bläddrade i en gammal FJ häromdagen (nummer 4/90) och där fanns en intressant artikel av Jens Ploug Hansen om detta för den tiden nya fiske i Sverige. Han åkte ut och testade metoden med Leif Engström i Trosa skärgård, där han fick en Suick av Leif som han senare även testade i irländska Lough Corrib.

Bland annat nämner han i artikeln att han beställde hem lite Suick-liknande beten från Cabelas, som Reef Hawg, Tek-Neek, Bomber Jerkbait och Windels Whaletail. Där står även att dessa inte fanns att köpa i Sverige då, och att ett av få jerkbeten (möjligen det enda?) som funnits i Sverige vid den tidpunkten var Bagley B-Flat som importerades av FIG, men de sålde så dåligt så de slutade importera dem.
            Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Jag minns att jag under mycket tidigt 80-tal stod inne på ärevördiga men nu nedlagda Husbergs Rep och Fiske i Uppsala och grubblade på om jag skulle köpa en Bagley's B Flat och då eventuellt försöka få fast en wobblersked på den så jag kunde ha den till dragrodd. Jag slog inte till den gången men ångrade mig med tiden och nästa vår var jag där igen för att införskaffa ett exemplar men då var de sålda och sedan såg jag inga fler.
              Fortfarande känner jag en liten dragning till det betet. Efter vad jag hört ska det inte behövas så mycket jerkande utan dess egenrörelse räcker för att reta vårgädda. Jag har även hört negativa saker som lättsprucket trä och rötrisk men sådana olägenheter tror jag att jag kan förebygga med några extra lager propionat innan första badet.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              15 029 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg .art