Lake - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lake

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lake

Tänkte testa Lake i år!

Läser på för fullt, men är det någon som har några fina erfarenheter att dela med sig (botten, strömmar, tid på dygnet, temperatur, djup etc..)

Målvatten är edsviken med omnejd...
    Eder Masjävel

Om du fiskar i strömande vatten skulle jag tex leta upp ett bakvatten, där inte strömen är så stark, och fiska i. Annars så är det ofta djupa rännor, sandbottnar, grundare partier med närhet till större djup. Laken har ofta speciella vandringstråk och det kan skilja mycket på bara en meter Så prova att flytta runt grejerna lite. Fisket är oftast som bäst när det är nymåne och som sämst när månen är full. Laken är ibland svårflörtad och många kan simma förbi betet innan någon tar. Det kan också vara en bra ide att ha lite olika beten till hands, som tex strömming, makrill, sill, mört, sik. Du kan ju även prova att boosta dina beten med tex krilljuice. Sen så är det alltid en fördel om betet är så färskt som möjligt.
    Nu kommer jag inte på nått mer för tillfället men jag hoppas du får nytta av det jag skrivit.
    Ursprungligen postat av masjävel
    Tänkte testa Lake i år!

Läser på för fullt, men är det någon som har några fina erfarenheter att dela med sig (botten, strömmar, tid på dygnet, temperatur, djup etc..)

Målvatten är edsviken med omnejd...
    Hjonsson

Kommentera

Bwaaah! Ska vi börja med gammsägen? Isf är det RRRR månader. OktoberRrrRr, NovemberrRRrr, Decembeerrrr. Så ut med dig fort. Isen ligger väl fint där nere?
      Vi brukar borra upp ett par 4-5 hål på 3 pers. Nothing fancy. Tända marsharllerna och sätta sig och vänta med en halv strömming på en trekrok. Sen kan du skvätta upp kaffet och ta det lungt. När du ser att polaren drar upp sin första är det bara att hålla i grejjerna för då hugger det när som hälst på din också. Snudd på jämt för man hugg på alla nästan sammtidigt.
      Tid på dygnet? Hum.. Det ska väl vara mörkt men nog får man mest när som på dan.
      Btw. Du behöver bara en strömming, sen agnar du med första laken du får upp. Mumms säger hans syskon.
      *intar skyddsställning i väntan på C&R-anfallet.*

Kommentera

Ursprungligen postat av Hjonsson
        Om du fiskar i strömande vatten skulle jag tex leta upp ett bakvatten......
        Tackar, kikar på djupkartorna och har ringat in några intressanta ställen...

RRR-månaderna trodde jag gällde torsk, har fått för mig att laken går bäst i januari (oktober-februari)...men vi kanske är lite sena här nere..

Tack för tipsen, lägger in dem i mitt samlade arkiv för sammanställning..
        Senast ändrad av masjävel; 2006-12-19, 19:04.
        Eder Masjävel

Kommentera

Lake är en torskfisk. Så..
          Men nog tog vi 90% av alla lakar förra året efter januari. Simpla anledningen att isen inte kom förens då.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 296 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art
          av .art