karp i fiskdisken - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

karp i fiskdisken

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

bör?? tja, om man vill! Har inget emot att ngn äter karp! Vi svennar äter ju kräftor och andra undervattens-insekter!! hehe!

Kändes skumt att se dom ligga där i isen i affären bara!
    SKÅNELAINEN SINAPPI

Kommentera

Ursprungligen postat av NinjaLinus
      bör?? tja, om man vill! Har inget emot att ngn äter karp! Vi svennar äter ju kräftor och andra undervattens-insekter!! hehe!

De du såg i disken,var de levande eller färdig slaktade?
      Nån som känner till om nån affär här nere i Skåne har levande karp till jul?

Vill ha,ska eventuellt ha till trädgårdsdammen istället för guldfisk,koi karp.

Kommentera

Håller med dig visst känns det skumt(inte bra t.o.m)!
        ja bör och bör, det är väll något som ligger kvar sedan man var liten att man skall prova innan man uttalar sig, men visst har du rätt i att det är om man vill/känner för det som gäller

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen
          Olof, problemet är ju att karpen närpå aldrig förökar sig i våra vatten. Gräskarpen den fina slåttermaskin och grönsaksätaren gör det aldrig i svenska vatten. Däremot händer det under vissa betingelser att fjällkarp, radkarp, läderkarp eller spegelkarp kan få till en lek. Vitsen med att få rent från växtlighet är just gräskarp. Att man då i regel behöver sätta i dom andra karparna jag räknade upp. För dom äter gräskarpens avföring och förädlar den och minskar gödningen i sjön.
          Sen är det ju meningen att karpen ska fiskas just för den fighter den är. Att då klubba en äldre fisk i en sjö där den gör nytta. Bättre då att handla den i butik. Där den just inte var tänkt till utsättning.
          Jag tror Olof har rätt bra koll på det där...

Kommentera

Ursprungligen postat av Karpfäst
            De du såg i disken,var de levande eller färdig slaktade?
            Nån som känner till om nån affär här nere i Skåne har levande karp till jul?

Vill ha,ska eventuellt ha till trädgårdsdammen istället för guldfisk,koi karp.

Om dom ligger i en fiskdisk, är det rimligt att dom lever då?
            Det var hela spegelkarpar på ett par kilo styck men dom var klubbade och isade!

risken är att just denna typ av karp inte är optimal till en trädgårdsdamm. Dom växer ju som bekant sig rätt stora och din damm bör nog mer likna en golfbane-damm för att det ska vara bra. Det finns dom på forumet som kan detta mycket bättre än jag så fråga runt lite!

Om man vill köpa levande karp måste man väl ha tillstånd?
            SKÅNELAINEN SINAPPI

Kommentera

Om dom ligger i en fiskdisk, är det rimligt att dom lever då?
              Det var hela spegelkarpar på ett par kilo styck men dom var klubbade och isade!

risken är att just denna typ av karp inte är optimal till en trädgårdsdamm. Dom växer ju som bekant sig rätt stora och din damm bör nog mer likna en golfbane-damm för att det ska vara bra. Det finns dom på forumet som kan detta mycket bättre än jag så fråga runt lite!

Om man vill köpa levande karp måste man väl ha tillstånd?
              Kanske i diskbänken sorry att jag fråga,nämligen själv sett nån affär som haft både och att välja mellan slaktade i disken och levande.

En bekant har karp i trädgårdsdamm,lagom stor sådan.Där dom faktiskt ynglar av sig.Dock blir fisken inte enormt stor som i sjöar osv.

Och tillstånd,jag har tillstånd att släppa karp i en damm på ca 60x100 meter och 6-7 meter djup.Både av ägaren och länsstyrelsen.Det är en sluten damm utan frånlopp,så nån större rymningsrisk finns inte.
              Är en gammal bevattningsdamm.
              Senast ändrad av Karpfäst; 2006-12-19, 12:37.

Kommentera

Kanske i diskbänken sorry att jag fråga,nämligen själv sett nån affär som haft både och att välja mellan slaktade i disken och levande.

En bekant har karp i trädgårdsdamm,lagom stor sådan.Där dom faktiskt ynglar av sig.Dock blir fisken inte enormt stor som i sjöar osv.

Och tillstånd,jag har tillstånd att släppa karp i en damm på ca 60x100 meter och 6-7 meter djup.Både av ägaren och länsstyrelsen.Det är en sluten damm utan frånlopp,så nån större rymningsrisk finns inte.
                Kan du inte ta karp från din polare då? Vart bor du? Djuraffären i Lomma har gräskarp vet jag, men de är små...

Kommentera

[QUOTE=Karpfäst]
                  Kanske i diskbänken sorry att jag fråga,nämligen själv sett nån affär som haft både och att välja mellan slaktade och levande.

Problemet kommer när du skall redovisa dina papper från utsättningen till länsstyrelsen.ICA MAXI sålde 13 (polska)spegelkarpar till utsättning i XX m.m m.m, Skulle inte tro att den dokumentationen blir påskriven av en affär som säljer fisk till mat.
                  De fiskar som säljs i butiker behöver inte vara kollade vad gäller sjukdommar som kan spridas till andra fiskar i sverige då de är människoföda och inte skall sättas ut i något vatten.

Din möjlighet att göra denna utsättning laglig är att i godtid ansöka hos länsstyrelsen om att få sätta ut matkarpar från butik, men svaret på den förfrågan blir med största sanolikhet ett rungande NEJ även fast ditt vatten inte har förbindelse med annat vatten.

Köper du istället karpar från Aneboda så kommer det inte bli några problem, då det är en godkänd odling.

Kommentera

[QUOTE=jögge]
                    Problemet kommer när du skall redovisa dina papper från utsättningen till länsstyrelsen.ICA MAXI sålde 13 (polska)spegelkarpar till utsättning i XX m.m m.m, Skulle inte tro att den dokumentationen blir påskriven av en affär som säljer fisk till mat.
                    De fiskar som säljs i butiker behöver inte vara kollade vad gäller sjukdommar som kan spridas till andra fiskar i sverige då de är människoföda och inte skall sättas ut i något vatten.

Din möjlighet att göra denna utsättning laglig är att i godtid ansöka hos länsstyrelsen om att få sätta ut matkarpar från butik, men svaret på den förfrågan blir med största sanolikhet ett rungande NEJ även fast ditt vatten inte har förbindelse med annat vatten.

Köper du istället karpar från Aneboda så kommer det inte bli några problem, då det är en godkänd odling.
                    Så sant så.
                    Ska se mig efter Aneboda karp,blir lämpligast så då jag vill att det ska gå regelrätt till osv.

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX
                      Kan du inte ta karp från din polare då? Vart bor du? Djuraffären i Lomma har gräskarp vet jag, men de är små...
                      Blir bara sparsamt.
                      Och nä gräskarp vill jag inte ha,anser att de gör mer onytta än nytta i dammar som inte har problem med växtlighet.De förstör den lilla växtlighet som finns kvar och tar bort bra lek och ägg platser för andra arter.
                      Kanske tänker jag fel?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 084 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art