Lätt fiske i thailand? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lätt fiske i thailand?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

jag har ett "Sjöbjörnen HC 20-80g so, jag fiskar i norge och lax med,tror du det duger?

Till det har jag en ambassadeur rocket CS med flätlina 0.25 eller 0.35.

Duger mitt equipment?

Vad ska jag köpa för drag?

Kommentera

Ursprungligen postat av UL_Fantast
      jag har ett "Sjöbjörnen HC 20-80g so, jag fiskar i norge och lax med,tror du det duger?

Till det har jag en ambassadeur rocket CS med flätlina 0.25 eller 0.35.

Duger mitt equipment?

Vad ska jag köpa för drag?
      Det där spöet kan säkert funka utmärkt. Om du ska köra popperfiske i Thailand är det ingen idé att satsa på ett kort popperspö eftersom att fiskarna som kan välja att kliva på kan vara snäppet större än våra svenska abborrar och därför kräver ett spö med ordentlig ryggrad och dessutom lite att dämpa knyckarna med. Du lär dessutom köra med ganska stadiga poppers som ändå inte går att "snärta" hem med kort spö utan det är tokveva-vevstopp-tokveva osv. som gäller.

Kommentera

Sötvatten...

Prova dessa länkar för lite inspiration. Finns mycket mer sötvattensfiske än Bung sam lan. Kanske inte är i din smak men ändå. Klart underskattat och dessutom ekonomiskt fördelaktigt samt att du slipper massturismen om du fiskar i sötvatten. Grymma fighter är att vänta...

B2B E-Marketplace แหล่งรวมการซื้อ-ขายจากผู้ผลิต โรงงาน ผู้ค้าส่ง-ปลีก ในไทย ซื้อขายปลอดภัยไม่โดนหลอก การันตีความน่าเชื่อถือโดย Thailand YellowPages บริการจัดส่งทั่วประเทศ

Lycka till....
        God shad it...

Kommentera

ah,det verkar som att poppers är betet man ska ha.
          Har faktiskt bara använt poppers 2-4 ggr,så rätta mig gärna,är det bara att kasta ut och tokveva hem den?
          Eller ska man jerka med spöet,eller båda samtidigt?
          För att få en fin jerk gång måste man ju ha att styvt spö,vette fan om mitt sjöbjörnn duger till det,eller nej det gör det inte.

Kommentera

ah,det verkar som att poppers är betet man ska ha.
            Har faktiskt bara använt poppers 2-4 ggr,så rätta mig gärna,är det bara att kasta ut och tokveva hem den?
            Eller ska man jerka med spöet,eller båda samtidigt?
            För att få en fin jerk gång måste man ju ha att styvt spö,vette fan om mitt sjöbjörnn duger till det,eller nej det gör det inte.
            Eftersom du lär satsa på rätt grova och framförallt gediget byggda poppers är det uteslutet att försöka jerka dem. Därför är det inte livsviktigt med ett kort och styvt spö. Det kan ju dessutom vara rätt skvalpigt i vattnet och då är det också svårt att "jerka" hem en popper. Du kan istället stå med spöet pekandes mot betet och veva snabbt 4-5 varv och sen pausa, veva igen och pausa osv. Om en kämpaglad Giant Trevally sätter tänderna i ditt bete så krävs det nog ett spö som fixar en riktig fight och det tror jag ett längre spö klarar bättre än ett kort och styvt spö.

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik Nordberg
              Eftersom du lär satsa på rätt grova och framförallt gediget byggda poppers är det uteslutet att försöka jerka dem. Därför är det inte livsviktigt med ett kort och styvt spö. Det kan ju dessutom vara rätt skvalpigt i vattnet och då är det också svårt att "jerka" hem en popper. Du kan istället stå med spöet pekandes mot betet och veva snabbt 4-5 varv och sen pausa, veva igen och pausa osv. Om en kämpaglad Giant Trevally sätter tänderna i ditt bete så krävs det nog ett spö som fixar en riktig fight och det tror jag ett längre spö klarar bättre än ett kort och styvt spö.
              Det är 11fot mitt sjöbjörnen.

Kan man verkligen få GT's från land?
              fast jag vet fan inte om jag pallar med det,är mindre orolig för utrustningen.

Kommentera

Det är 11fot mitt sjöbjörnen.

Kan man verkligen få GT's från land?
                fast jag vet fan inte om jag pallar med det,är mindre orolig för utrustningen.
                GT kan nog bli lurigt att få från land men en bit ut bland de klippiga öarna som finns precis överallt står de tätt längs vattenbrynen. För att ta sig dit är det bara att ta ett snack med en chaufför på en longtailbåt och komma överens om ett pris. Det brukar inte vara allt för kostsamt och då är det ju dessutom bara att peka var du vill att han ska köra dig. Min tjej och jag + hennes thailändska släktingar hyrde en sån båt en hel dag och det kostade bara nån hundring. Iofs tror jag att det blev aningen billigare eftersom att tjejens släkt kunde deala ner priset ganska mycket. Handlar det bara om 2-3 timmar så lär det inte kosta allt för mycket även för en blek svensk.

Förresten, om du är orolig för att spöet ska vara för långt så kan du ta en titt på avsnittet av Fiskedrag när de kör poppers efter GT. De har skitlånga spön då och det tycks funka fint ändå för de krokar flera riktigt fina GT.

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik Nordberg
                  GT kan nog bli lurigt att få från land men en bit ut bland de klippiga öarna som finns precis överallt står de tätt längs vattenbrynen. För att ta sig dit är det bara att ta ett snack med en chaufför på en longtailbåt och komma överens om ett pris. Det brukar inte vara allt för kostsamt och då är det ju dessutom bara att peka var du vill att han ska köra dig. Min tjej och jag + hennes thailändska släktingar hyrde en sån båt en hel dag och det kostade bara nån hundring. Iofs tror jag att det blev aningen billigare eftersom att tjejens släkt kunde deala ner priset ganska mycket. Handlar det bara om 2-3 timmar så lär det inte kosta allt för mycket även för en blek svensk.

Förresten, om du är orolig för att spöet ska vara för långt så kan du ta en titt på avsnittet av Fiskedrag när de kör poppers efter GT. De har skitlånga spön då och det tycks funka fint ändå för de krokar flera riktigt fina GT.
                  Ah,tack så mkt.

Vad ska man köpa för poppers då?

Duger det med 11-12cm rapala poppers eller finns det kanske mer lämpade att köpa i thailand?

Tror ni inte det hade varit kul att ha med UL grejerna,dem där korallfiskarna kan väl säkert ge en en schysst fisght på UL grejer?

Kommentera

Om du får på en GT så duger inte rapala, det kommer bara vara flisor kvar...
                    Kolla på tillverkare som i grunden riktar sig mot tropisktfiske så som Halco eller motsvarande.

Jag tror ditt 11 fots spö är både för mjukt och för långt, men det är bara vad jag tycker. En smak sak helt enkelt..

Det som kan vara värt att tänka på är att GT'n är en av det coolaste fiskarna i hela världen att ha på kroken. Dom bestitter några jävulska krafter som man som svensk har svårt att förstå innan man upplevt det. Detta innebär också att prylarna måste vara gjorda för dessa krafter, annars går det åt helvete precis när det är som roligast..

Sen är det säkert en ekonomisk fråga också, och det är ju bättre att köra med 11 fot spöet än ingenting..

Kommentera

Ah,tack så mkt.

Vad ska man köpa för poppers då?

Duger det med 11-12cm rapala poppers eller finns det kanske mer lämpade att köpa i thailand?

Tror ni inte det hade varit kul att ha med UL grejerna,dem där korallfiskarna kan väl säkert ge en en schysst fisght på UL grejer?

Har för mig att beten som rappala m.m. är både svårt och dyrt att få tag på där nere...bäst du köper en del här hemma innan. Skriv gärna en rad här inne om hur det går med poppandet, jag sticker i januari och ska fiska en del själv.
                      Mitt filmarkiv, Big game, extreme sports m.m.

Fannigan! Oreily! Your beard is notning compered ti mine!

Andrej Look at my ear! It`s even colder!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 029 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art