Karp i akvarium? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karp i akvarium?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Karp

Om du har plats i garaget eller nåt utrymme så skaffa dig en 1000 liters "IBC" plast container med ventil.
    Själv fått hem ett sådant,skurit av till lämplig volym,ca 500-700 liter.
    Dock har jag källar lokal,ställt hela plast containern på pallar i lämplig höjd som underlättar tömning via bottenventilen.

Visst det blir inte direkt som ett akvarium i hemma miljö men ack så funktionsdugligt.

Som lock har jag byggplyfa skiva,delat lock på gångjärn för öppning,samt ett upptaget hål där jag lagt på en glas skiva och lysarmatur på det.

Bottenmaterial använder jag inte,blir bökigt att rengöra som tyvärr bör göras ca 1 gång i månaden.

Syrepump,två st filterpumpar var av en med kolfiltermassa (det håller vattnet fräschare längre)

Nu har jag dock gräskarpar,stirriga fiskar samt att de tuggar i sej "grönfoder" som bara den,gör verkligen skäll för sitt namn.Plockar mycket vattenväxter i sjöarna samt kombinerar med koi/guldfisk foder.

Ang köpa karp,främst spegelkarp så känner jag till några butiker i Skåne som säljer sådana på kilot och strax över lagom till jul.
    Vet ej hur känslig karpen är att släppas ut nu i sjöar/dammar osv såhär års.
    Än har vi ju en mild vinter men det börjar krypa neråt.Man måste trots allt vänja dem vid den stora temp skillnaden.
    Senast ändrad av Karpfäst; 2006-12-11, 17:33.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rassie
      funderar också på att skaffa karp till min 540 liters balja .
      var får man tag i spegel och fjällkarpar? vet bara att dom brukar ha koikarpar i akvarieaffärerna , men dessa avstår jag helst.
      Akvariebutiker kan ta hem karpar från bla Simontorp. Jag har haft karpar från Simontorp, Aneboda och naturligt lekande bestånd.
      Koikarp har jag haft från Israel, Simontorp och svenska privatodlare.

Köper man ett begagnat akvarium och har lite tid så brukar man hitta kompletta för från 1000-2000kr(skänkes tom ibland). Doppvärmare behövs inte om man inte tänker ha akvariet i ett kallgarage eller källare. rummets temp duger gott.

Köper ni karparna på en zooaffär så fråga vad de vill ha och pruta gärna lite på priset, det finns det oftas marginal för. Speciellt som de inte behöver förvara fiskarna en längre tid i butiken och mata å vårda dem.

Kommentera

Ursprungligen postat av jögge
        Köper man ett begagnat akvarium och har lite tid så brukar man hitta kompletta för från 1000-2000kr(skänkes tom ibland). Doppvärmare behövs inte om man inte tänker ha akvariet i ett kallgarage eller källare. rummets temp duger gott.

Köper ni karparna på en zooaffär så fråga vad de vill ha och pruta gärna lite på priset, det finns det oftas marginal för. Speciellt som de inte behöver förvara fiskarna en längre tid i butiken och mata å vårda dem.
        så de behöver inte kosta mer en 2 000kr?
        låter intressant.men du som har karp, hur mkt kostar dom från simontorp?
        Keep talking about me, You are just making me famous..
        MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
        www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Karpfäst
          Om du har plats i garaget eller nåt utrymme så skaffa dig en 1000 liters "IBC" plast container med ventil.
          Själv fått hem ett sådant,skurit av till lämplig volym,ca 500-700 liter.
          Dock har jag källar lokal,ställt hela plast containern på pallar i lämplig höjd som underlättar tömning via bottenventilen.

Visst det blir inte direkt som ett akvarium i hemma miljö men ack så funktionsdugligt.

Som lock har jag byggplyfa skiva,delat lock på gångjärn för öppning,samt ett upptaget hål där jag lagt på en glas skiva och lysarmatur på det.

Bottenmaterial använder jag inte,blir bökigt att rengöra som tyvärr bör göras ca 1 gång i månaden.

Syrepump,två st filterpumpar var av en med kolfiltermassa (det håller vattnet fräschare längre)

Nu har jag dock gräskarpar,stirriga fiskar samt att de tuggar i sej "grönfoder" som bara den,gör verkligen skäll för sitt namn.Plockar mycket vattenväxter i sjöarna samt kombinerar med koi/guldfisk foder.

Ang köpa karp,främst spegelkarp så känner jag till några butiker i Skåne som säljer sådana på kilot och strax över lagom till jul.
          Vet ej hur känslig karpen är att släppas ut nu i sjöar/dammar osv såhär års.
          Än har vi ju en mild vinter men det börjar krypa neråt.Man måste trots allt vänja dem vid den stora temp skillnaden.
          Det man bör tänka på om man sätter ut fiskar i kallt vatten är att de skall ha gjort sig av med all mat i kroppen innan man låter dem simma ut i sin nya miljö! Snabb nerkylning över ett par dygn på balkongen räcker gott. Tänk också på att inte sätta ut fisk utan tillstånd(en privat grävd damm utan till eller från rinning är "ok".

Dina IBC behållare används ofta av privatodlare för att förvara sina Koikarpar i över vintern! Fungerar jättebra, men det blir problem om man har fiskarna i studiesyfte när man inte ser vad de gör genom plasten.

Vad gäller butiker som säljer karp så antar jag att du syftar på livsmedelsbutiker som säljer polska karpar som matfisk till jul och påsk?! Tänk på att dessa fiskar kan bära sjukdommar som inte finns i svenska vatten och plantera inte ut dem i svenska vatten!

Kommentera

1500 spänn med en liten spricka.

2700 det mesta ingår.

så använd du blocket lite gäddungen ska du se att det går att hitta akvarium i sthlm trackten till student pengar.
            Se till att alltid ha en kortare person som vadar före dig.

Kommentera

Ursprungligen postat av jögge
              Det man bör tänka på om man sätter ut fiskar i kallt vatten är att de skall ha gjort sig av med all mat i kroppen innan man låter dem simma ut i sin nya miljö! Snabb nerkylning över ett par dygn på balkongen räcker gott. Tänk också på att inte sätta ut fisk utan tillstånd(en privat grävd damm utan till eller från rinning är "ok".

Dina IBC behållare används ofta av privatodlare för att förvara sina Koikarpar i över vintern! Fungerar jättebra, men det blir problem om man har fiskarna i studiesyfte när man inte ser vad de gör genom plasten.

Vad gäller butiker som säljer karp så antar jag att du syftar på livsmedelsbutiker som säljer polska karpar som matfisk till jul och påsk?! Tänk på att dessa fiskar kan bära sjukdommar som inte finns i svenska vatten och plantera inte ut dem i svenska vatten!
              Stämmer.
              Brukar finnas karp lagom kring jul i levande form som brukar förvandlas till "julskinka" ,jul mat tradition.
              Vart dessa fiskar kommer ifrån har jag ingen anning,förmodligen kontrollerad odling (?) Men visst det föreligger risk för sjukdomsspridning.

Ang karp utplantering så har jag fått tillstånd av en markägare som har en gammal bevattningsdamm på ca 60x100 meter och 6-7 meter djup.Utan till/från utlopp.Tillstånd finns även för utplantering av karp.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              15 181 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg .art
              av .art