Karp i akvarium? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karp i akvarium?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Karp i akvarium?

Har skaffat ett 500 liters akvarium och tänkte dunka i ett par karpar runt kilot...

Något speciellt att tänka på när man väljer pump och bottengrus etc? De röjer ju runt en hel del på botten, så grovt grus och bara plastväxter är väl att föredra... och en pump med bra filtrering...

Ni som har erfarenhet får gärna berätta om möjliga missöden ni haft, så slipper jag göra om dem
    Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

karp

Du har nog valt en av de värre arter när det gäller att skita ner, så filtret är viktigt för att det ska funka. en pump som pumpar ca 2000l/h är lagom, problemet är att alla filter som följer med pumparna är underdimesionerade, rengjöring ett par ggr i månaden är nödvändigt. Det bästa vore att göra en s.k. filtervägg med filtermatta som man köper löst i en del akvarieaffärer. Man limmar en glasskiva på ena kortsidan i akvariet ca 25cm från bakvägg, från botten till topp och ca 20cm bred, då får man ett biologiskt fungerande filter som man gör rent 1-2ggr om året. om du inte vet hur skicka mej ett meddelande eller jag tror att Göran på ciklidhuset i lerum kan hjälpa dig att limma det och sälja filtermatta.

Kommentera

Ursprungligen postat av grindpalm
      Har skaffat ett 500 liters akvarium och tänkte dunka i ett par karpar runt kilot...

Något speciellt att tänka på när man väljer pump och bottengrus etc? De röjer ju runt en hel del på botten, så grovt grus och bara plastväxter är väl att föredra... och en pump med bra filtrering...

Ni som har erfarenhet får gärna berätta om möjliga missöden ni haft, så slipper jag göra om dem
      Karparna är ganska vilda av sig så jag brukar försöka flytta ut dom när de blir runt kilot. Ganska ofta så plaskar karparna till i ytan med följden att det blir blött på golvet(nästan bara problem med fiskar från 5hg och uppåt). Ta inte allt för grovt grus(singel), det smäller oroväckande i glaset när de spottar ut det grus de smakar av i sitt födosök.

Om du skall ha växter så måste de vara i plast (de har käkat upp allt jag provat i växtväg och det är mycket). Men du kommer väldigt ofta få plantera plastväxterna igen då karpuslingarna alltid skall dra och smaka på allt. Jag har efter att jag tröttnat på detta valt att bara ha stenar och grövre grenar/rötter så att de har något att roa sig med och så att akvariet inte skall se så sterilt ut.

Jag har 2 Fluval4plus i mitt stora akvarium och de gör jobbet, men då karpar grisar rätt mycket så skulle jag om jag startade ett nytt akvarium köpa ett utvändigt filter för att få en längre intervall när det gäller rengöring av filtermassan.Blir det för dyrt så funkar som sagt invändiga stora filter.

Kommentera

Jag har ett ytterfilter och ett sådant Fluval innerfilter. Inga växter. Alls. Tycker plastväxter är rätt fula, så jag har, som Jögge, valt att bara ha rötter och stenar. T.o.m. rötterna bör fästas i något för allt slits bort. Stenar bör inte staplas på varandra - då välts de. Om möjligt skulle jag välja mindre karpar till att börja med. De växer helt abnormt snabbt om de får chansen. Genomgående måste allt vara stabilt. Ibland får de t.ex. för sig att hoppa allt vad de kan rakt upp i täckglaset. Eftersom pumparna ibland knuffas loss från sina fästen så har jag en extra sådan "syresten" för att ge syre ifall båda pumparna plötsligt ligger på botten. I början svalde de syrestenen ibland, men de lär sig rätt snabbt att det är obekvämt.
        "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

funderar också på att skaffa karp till min 540 liters balja .
          var får man tag i spegel och fjällkarpar? vet bara att dom brukar ha koikarpar i akvarieaffärerna , men dessa avstår jag helst.
          På jakt efter 15+

Kommentera

jag är skit sugen på de också!
            hur mycket kostar ett 500liters akvarium?
            och hur mkt kostar karparna?
            Keep talking about me, You are just making me famous..
            MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
            www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

www.google.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Jimmiee
                jag är skit sugen på de också!
                hur mycket kostar ett 500liters akvarium?
                och hur mkt kostar karparna?
                för mig gick det på 5000 för ett 540 liters med alla tillbehör
                2 pumpar/ lysrörsramp + lysrör, doppvärmare/ 100kg grus- ställningen byggde jag själv av lekablock och plywoodskiva(mycket billigare).
                Skall dock tillägas att allt var helt nytt.
                På jakt efter 15+

Kommentera

fyfan trodde de var mycket billigare =)

får se om de blir av..
                  Keep talking about me, You are just making me famous..
                  MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
                  www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Ursprungligen postat av limnos
                    I början svalde de syrestenen ibland, men de lär sig rätt snabbt att det är obekvämt.
                    Ack, dessa svårflirtade fiskar.

Om de är väldigt smarta eller väldigt korkade lär vi aldrig få reda på.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 014 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art