Ursprungligen postat av JohanPiers
Polarn tar med sig vantar och en bra mössa samt har schysta pjuck på fossingarna när han trippar ner till den väntande båten. Där får han kaffe å macka samt en ren flyttoverall. När båten väl stannar efter enligt guiden ett hemligt superställe för HÖ, får alla de betalande fiskarna ett färdigt riggat spö i näven och en pekande hand i vilken riktning dom ska kasta.
Drag byten/val gör endast personalen, botten napp och annat strul fixar de lika så. Min kamrat var väldigt stolt nu senast för han fick själv snärta bort draget som fastnat på en sten i land.
Varmt kaffe och tilltugg finns hela tiden tillgängligt. Guidbåten byter ofta plats och fiskar aktivt av olika områden, samtidigt som de pekar vart man ska kasta.
Avbrott görs för vildmarksmässig lunch över öppen eld och sköljs ner med pilsner. Sen fiskas det på några timmar innan dagen slutar med bastu och middag på något skärgårds nära värdshus.
Min kamrat drar då och då upp en havsöring eller ett par gäddor. Och han är både stolt glad och nöjd, det är ju ändå det viktigaste.
Jag tror att guiderna är mycket proffsionella och skickliga fiskare, det är inte det. Men det känns som att vara på charter resa eller bo på ett servishus, få allt serverat aldrig få ta några egna insiative i fisket.
Jag brukar säga till min kompis att han inte är någon sportfiskare utan turistfiskare.
Eller så är jag bara avundsjuk.
// Ivman
Kommentera