Havsöringskompanjon i STHLM? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringskompanjon i STHLM?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av JohanPiers
    Näää, det där tycker jag var rätt trångsynt skrivet faktiskt. Att anlita en guide har sin rätt om man är grön eller kommer till ett nytt vatten. Inställningen att det är fel att anlita en guide akänns rätt förlegad i mina ögon.
    Jag har en kamrat som fiskar fyra gånger om året. Alltid med guidad tur, de lux varianten den senaste kostade 6 papp per skalle för en dag. Det är alltid någons företag som pyntar ("friskvård").

Polarn tar med sig vantar och en bra mössa samt har schysta pjuck på fossingarna när han trippar ner till den väntande båten. Där får han kaffe å macka samt en ren flyttoverall. När båten väl stannar efter enligt guiden ett hemligt superställe för HÖ, får alla de betalande fiskarna ett färdigt riggat spö i näven och en pekande hand i vilken riktning dom ska kasta.

Drag byten/val gör endast personalen, botten napp och annat strul fixar de lika så. Min kamrat var väldigt stolt nu senast för han fick själv snärta bort draget som fastnat på en sten i land.

Varmt kaffe och tilltugg finns hela tiden tillgängligt. Guidbåten byter ofta plats och fiskar aktivt av olika områden, samtidigt som de pekar vart man ska kasta.

Avbrott görs för vildmarksmässig lunch över öppen eld och sköljs ner med pilsner. Sen fiskas det på några timmar innan dagen slutar med bastu och middag på något skärgårds nära värdshus.

Min kamrat drar då och då upp en havsöring eller ett par gäddor. Och han är både stolt glad och nöjd, det är ju ändå det viktigaste.

Jag tror att guiderna är mycket proffsionella och skickliga fiskare, det är inte det. Men det känns som att vara på charter resa eller bo på ett servishus, få allt serverat aldrig få ta några egna insiative i fisket.

Jag brukar säga till min kompis att han inte är någon sportfiskare utan turistfiskare.

Eller så är jag bara avundsjuk.

// Ivman

Kommentera

Lite sent kanske

Du kunde få hänga på mig om det inte var så att jag tar upp båten i helgen i komnination med att jag plötlsigt fått mycket att göra på jobbet. Rekommenderar guide ofta är det dom små detaljerna som avgör om man krokar en öring eller inte och du kommer garanterat få mycket bra tips av guiden. Men som sagt tidigare,vevstopp och oregelbunden invevning hela tiden. Hör av dig till våren om du har oskulden kvar så får du hänga på en tur. På våren är HÖ fisket enklare även om jag inte kan ge dig fiskegaranti så är oddsen mycket goda. Att man får bra service när man betalar för en guide det är väl i sin ordning. Jag bokar guide då och då för att slippa all hantering och fokusera bara på fisket och lite kompetensutbyte. Har träffat de flesta guider vid rampen på kvällen efter en dags fiske och det är oundvikligt att jämföra och än så länge har jag fått ungefär lika mycket eller stora fiskar som guiderna. Trots det så är det himla bra med lite nya ideer och infallsvinklar det är lätt att köra på i samma gamla spår annars.

Kommentera

Ta kontakt med mig på msn så ska vi ordna ditt problem.
        Hoppas du inte é så ful som på bilden....hahahaha
        Jörgen

Jorgen.karlsson@bostream.nu
        Omdöme får man av erfarenheter, erfarenheter får man av dåligt omdöme.

Kommentera

Om jag var i dina kläder skulle inte jag vilja ta min första HÖ, efter allt ditt slit, på en guidad tur. Nöt på, kommer nästan spricka av glädje när den sitter där! Men tips är alltid bra, och här finns folk som kan de mesta.

Skitfiske!

- Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ivman

Eller så är jag bara avundsjuk.

// Ivman

Haha, antagligen det.. !!!

.................................................. ......................
            :popcorn

Kommentera

Janke, förställ dig Stefan Edberg vunnit sitt första Stockholm Open,-Hur känns det? Frågar en reporter.- Jo bra, men jag hade ju hjälp av min coach Tony, vore roligare om jag vunnit utan hans hjälp, svarar SE.
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro
                Janke, förställ dig Stefan Edberg vunnit sitt första Stockholm Open,-Hur känns det? Frågar en reporter.- Jo bra, men jag hade ju hjälp av min coach Tony, vore roligare om jag vunnit utan hans hjälp, svarar SE.
                Haha,ok ,det var ju oxå en liknelse..i så fall borde coachen sitta å skrika hela tiden åt Edberg,typ:Lobba,Slå i vänstra hörnet,smasha nuuu..osv..

Det tog mig 5 år innan jag fick min första havsöring i havet..Var helt på fel ställen,hade fel grejjor osv... men den 27 april 1988 kl 20.40 var min väntan över.. då nöp det på en på 2,7kg..snacka om benskak..Den fisken är nog den mest minnesvärda fisk jag fångat,trodde sen att det aldrig skulle bli något mer! Men jag räknade och skrev upp ända tills jag hade fångat 200st..å det var ett antal år sedan..Allt detta gör att man blir lite ledsen när en guide ligger å fiskar där jag efter åratal av kastande har lärt mig vad fisken står beroende på vind/väder/temperatur,föda osv..

Att fånga sin fisk vid guidning är som att posera med den där stora älgtjuren som någon annan har skjutit

Kommentera

tack för tipsen!
                  fortsätt, fortsätt!
                  det enda jag kan rapportera är dock två blanka pass till, en tappad i strömmen dock.
                  tiden börjar rinna ut, jag ska ju ha hunit dra den där öring-j***ln innan nyår!
                  nåja, ska försöka hinna ut imorgon igen, annars blir det definitivt inget hemgravat på julbordet...
                  inget fel med guider, har själv funderat på att gå ihop med polaren för att få lite nya fiskeplatser där båten ligger. men just nu vill ja känna den där känslan edberg gick miste om i kungliga tennishallen...

Kommentera

Det är bara att nöta på. Fiska även då det känns motigt att gå utanför dörren. Har haft mina bästa fisken då det varit riktigt kallt och jävligt och man får prickkasta mellan isflaken.
                    Du kan haka på mig någon dag. Jag är ibland ledig mitt i veckorna.
                    Fiskar mest ute på Gålö. Annars brukar ju Djurgården leverera nu på vintern.

Kommentera

Ursprungligen postat av blahula Visa inlägg
                      tack för tipsen!
                      fortsätt, fortsätt!
                      det enda jag kan rapportera är dock två blanka pass till, en tappad i strömmen dock.
                      tiden börjar rinna ut, jag ska ju ha hunit dra den där öring-j***ln innan nyår!
                      nåja, ska försöka hinna ut imorgon igen, annars blir det definitivt inget hemgravat på julbordet...
                      inget fel med guider, har själv funderat på att gå ihop med polaren för att få lite nya fiskeplatser där båten ligger. men just nu vill ja känna den där känslan edberg gick miste om i kungliga tennishallen...
                      Hur har det gått för dig i jakten på havsöring?

// Ivman

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 380 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art