SportfiskeGymnasium ?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

SportfiskeGymnasium ??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Everflow
    Det är en aning högre % som får jobb inom fiske av de som går KY linjen.
    De senaste avgångsåren har de haft runtomkring 80% av eleverna som idag jobbar med sportfiske... oförskämt bra siffror.

Inget illa ment alls, men det är ju en hel del upp till dig själv om du vill jobba med det du tycker om... och jag är inte så säker på att en 15-16 åring egentligen VET vad han vill hålla på med, därav kanske personen ifråga inte satsar lika mycket på att få jobba inom sektorn som en person som senare valt att gå KY utbildningen. ni är 19 när ni slutar gymnasiet, när jag var 19 var jag helt säker på att jag skulle jobba heltid med musik som antingen musiklärare eller frilansande trummis... när jag utbildat mig färdigt på musikestet jobbade jag 1 år som musiklärare och ca 2 år med andra saker innan jag fortsatte min musikutbidlning i 2 år till på bla rockmusikerlinjen.
    Idag vill jag inte längre jobba med musik heltid utan jag vill verkligen jobba med min andra passion.. fiske.
    Därför tror jag att jag kanske har större chans att få jobba med det än många av er gymnasielever. som kanske inte är lika säkra.. och satsar lika mycket.

så... vill den som startat denna tråden satsa på fiske så skall du nog gå sportfiskegymnasiet.. men även fundera på om du inte skall gå på KY också när du väl är klar så du är lite äldre när du väl skall börja jobba med det.
    Om Forshaga akademin kan man säga mycket, själv går jag KY där och känner väl att jag har gjort ett klokt vägval.
    Dock är jag inte särskilt nöjd med skolan som sådan. Rörigt och taskigt planerat i största allmännhet. Trots det är jag som sagt inte missnöjd, utan det var istället genom skolan jag upptäckte att jag ville läsa vidare inom limnologin, eller för att vara petig så var det genom en lärare och min praktikplats.
    När du ska söka gymnasieutbildning så tycker jag du (den som öppnat tråden) att du skall söka med hjärtat. När det sedan blir vuxenutbildning med förlorad inkomst, studielån och hela baletten, ja då måste man nog kanske även ta sig en funderare med även förnuftet framför ögonen.
    Vad gäller att söka till KY så tycker jag personligen att man nog bör ha något år emellan gymnasiet och det, dels för erfarenhet, och dels för att man då hinner tänka igenom sitt beslut.

BTW.. Vad vet du om KY johan? Går du där?
    Senast ändrad av danbanan; 2006-12-08, 16:17.

Kommentera

Huuuvvva, det verkar omständigt

Jag menar att först läsa en utbildning sedan läsa en till på KY. Läs rätt en gång istället, verkar vara en ekonomisk katastrof att läsa två yrkesutbildningar efter varandra. De åren ni lånar pengar kan man ju använda till att tjäna pengar istället. Det var någon klok människa som sade att man inte ska ha sitt intresse som jobb... Då försvinner ju kanske en kul hobby. Det verkar inte vara så kul att gå och valla tyskar och fransmän efter en älv och försöka förklara alla mysterier på ett språk som man kanske inte riktigt hajar! Roligare att fiska själv i sin egen takt. Se'n finns det juh tusen andra saker man kan ägna sig kring fisket, typ fiskodling koka krabba mm. Nej, jag personligen vill fiska för att ha kul inte för att överleva.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kiwi
        Du är en klok man, är det pga håret tro?

haha.. förmodligen

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
          Givetvis!

Du har så rätt, tog det lite för givet Fast jag förstår när jag läser mitt eget inlägg att jag inte uttryckte mig så.

Dock tycker jag personligen att "alla" jobb kan bli roliga med rätt arbetskamrater, men det är klart, ett roligt jobb med riktigt bra arbetskamrater är väl det optimala Dock få förunnat.

jo det är ju sant att de flesta jobb kan lyftas med rätt arbetskamrater!, men jag tror att man lätt kan tänka att man kanske egentligen skulle vilja göra något annat. Precis som du säger, det är det optimala att göra det man verkligen vill, att det är få förunnat tror jag beror på att få vågar satsa på att få jobba med det.

Kommentera

Ursprungligen postat av patricskoog
            80%? Inte illa.. Hur många % är säsongsjobb då?

jag har ingen aning faktiskt... dock vet jag att stor del av avgångseleverna i alla fall deltid jobbar med eget företag. bara som guide tror jag att det är svårt heltid.

Kommentera

Ursprungligen postat av danbanan
              Om Forshaga akademin kan man säga mycket, själv går jag KY där och känner väl att jag har gjort ett klokt vägval.
              Dock är jag inte särskilt nöjd med skolan som sådan. Rörigt och taskigt planerat i största allmännhet. Trots det är jag som sagt inte missnöjd, utan det var istället genom skolan jag upptäckte att jag ville läsa vidare inom limnologin, eller för att vara petig så var det genom en lärare och min praktikplats.
              När du ska söka gymnasieutbildning så tycker jag du (den som öppnat tråden) att du skall söka med hjärtat. När det sedan blir vuxenutbildning med förlorad inkomst, studielån och hela baletten, ja då måste man nog kanske även ta sig en funderare med även förnuftet framför ögonen.
              Vad gäller att söka till KY så tycker jag personligen att man nog bör ha något år emellan gymnasiet och det, dels för erfarenhet, och dels för att man då hinner tänka igenom sitt beslut.

BTW.. Vad vet du om KY johan? Går du där?

inte är det väl bara jag som sussar ibland.

året emellan tycker jag personligen också är viktigt.. man får ett litet avstånd till pluggandet och har lite mer tid att tänka genom saker och ting som du säger. själv hade jag 2 och ett halvt år efter gymnasiet innan jag började plugga igen.

Är på föräldrautbildning varje torsdag dan, därför jag inte är där.

Kommentera

Jag har en liten fråga, vad ger gymaniseutbildningen samt kyutbildningen på forshaga er?

Om det handlar om att stå i fiskebutik behöver du inte nån utbildning för, inte heller fiskeguide (förutom då privata utbildningar typ högfart, och allt det andra). MIn erfarenhet säger att inom fiskevärden är kontakter allt. Visst finns det andra sportfiskejobb, meeen.....

Jag går bygg och det är skitbra. Men jag vill inte bygga resten av mitt liv. Jag är redan inom fiskebranchen då jag guidat (har även guidejobb i ryssland påge), jobbat i butik, jobbat med fiskevård samt jobbat på flugfiskemässan för några företag.

JAG tycker att erfrenhet och kontakter är allt. Är du fiskeguide BARA för att du gått forshaga? Knappast. Du är fiskeguide för att du kan dem aktuella vatten jävligt bra och dessutom är själv oftast en jävligt duktig fiskare. (Att sedan jag evn ska guida i ryssland utan att ens besökt stället är busenkelt, det finns så satas med fisk så du behöer bara lära gästerna kasta )

Möjligt att forshaga ger en inblick i hur att driva egen guideverksamhet, om turism och så vidare. Men sådana kurser kan du gå iaf. Jag går en kurs på bygg inom egenföretagande.
                G.Loomis - Fear No Fish

Kommentera

Håller med

Loomis Man. Kontakter är nog det man behöver, inte utbildningar. Fast det är klart, har man både och så är det säkert bättre. Då kan man marknadsföra sig som "utbildad guide". Det kan nog locka en viss typ av fiskare. Annars tycker nog jag att det allmänt är lite väl mycket fixering kring att "man måste ju utbilda sig för att få ett jobb". Fast det är en annan diskussion...

Kommentera

Ursprungligen postat av The Loomis Man
                    Jag har en liten fråga, vad ger gymaniseutbildningen samt kyutbildningen på forshaga er?

Om det handlar om att stå i fiskebutik behöver du inte nån utbildning för, inte heller fiskeguide (förutom då privata utbildningar typ högfart, och allt det andra). MIn erfarenhet säger att inom fiskevärden är kontakter allt. Visst finns det andra sportfiskejobb, meeen.....

Jag går bygg och det är skitbra. Men jag vill inte bygga resten av mitt liv. Jag är redan inom fiskebranchen då jag guidat (har även guidejobb i ryssland påge), jobbat i butik, jobbat med fiskevård samt jobbat på flugfiskemässan för några företag.

JAG tycker att erfrenhet och kontakter är allt. Är du fiskeguide BARA för att du gått forshaga? Knappast. Du är fiskeguide för att du kan dem aktuella vatten jävligt bra och dessutom är själv oftast en jävligt duktig fiskare. (Att sedan jag evn ska guida i ryssland utan att ens besökt stället är busenkelt, det finns så satas med fisk så du behöer bara lära gästerna kasta )

Möjligt att forshaga ger en inblick i hur att driva egen guideverksamhet, om turism och så vidare. Men sådana kurser kan du gå iaf. Jag går en kurs på bygg inom egenföretagande.

Det e rätt mycket att lära sig om man vill bli en bra guide och blir det så som det är på friluftssidan (vilket det aktivt arbetas med), att man kräver en certificering för fiskeguider som en garanti för kvalité så är det bra att ha en utbildning i branchen.
                    KY-utbildningen har ju dessutom skapats i samarbete med branchen för att täcka upp behovet av utbildade guider mm.

Kommentera

Det kanske är fel skola

Som jag går på, Går ju inte på varken Forshaga eller Älvdalen utan jag går första på vattenbruk & sportfisketurism i Osby.
                      Det är en fin skola REKOMENDERAS.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 084 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art