Har precis köpt mig en Höga rodd 435! Ska nu sätta dit ekolodet men var ska jag sätta givaren? Är det optimalt i området där motorn sitter ( går liksom in lite mot båten där) eller ska den sitta så långt bort från motorn som möjligt (är lite som pontomer på sidorna) det blir ju lite oroligare vatten på sidorna å andra sidan är det ju lite luft som virvlar runt vid motorn! Om det är någon som har en höga rodd eller vet vad jag snackar om svara gärna på detta!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ekolodsgivarn var ska den sitta?
Collapse
X
-
Brukar stå i bruksanvisningen.
Men sätt den inte för närma motorn då det blir turbulens där minst 50 cm ifrän.
Jag satt den mellen yttersidans veck och den pontonen eller vad det heter som är närmare motorn
Edit du kan sätta den på insidan med om du inte bryr dig så mkt om temperaturen.
Då slipper du all turbulens bara limma dit med epoxi.Senast ändrad av Trollingmästarn; 2006-12-01, 21:14.
-
Kolla på sidan 15 i den här manualen:
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Pig-kingHar precis köpt mig en Höga rodd 435! Ska nu sätta dit ekolodet men var ska jag sätta givaren? Är det optimalt i området där motorn sitter ( går liksom in lite mot båten där) eller ska den sitta så långt bort från motorn som möjligt (är lite som pontomer på sidorna) det blir ju lite oroligare vatten på sidorna å andra sidan är det ju lite luft som virvlar runt vid motorn! Om det är någon som har en höga rodd eller vet vad jag snackar om svara gärna på detta!
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old FirehandHej Pig-King; När jag var agent för LOWRANCE ELECTRONICS, INC. åren 1975-1993 här i Sverige fick jag ofta frågor om val av givare och lämpliga platser att montera givaren på en båt. Är båten enkelskrovad kan du montera (plasta fast med epoxy) en 8 gr. eller 20 gr. pottgivare invändigt nära akterspegeln och så horisontellt som möjligt. Har du dubbelskrov och utombordsmotor väljer du en akterspegelsgivare och då är lämpligaste montageplatsen längst ner på akterspegeln på styrbords sida 15 - 20 cm från mittlinjen. Givarfästet ska monteras så långt ner att givarens kontaktyta kommer så långt ner som möjligt under akterspegeln. Om du ser givaren från sidan ska den inte vara helt horisontell utan signalen ska peka 3-6 grader framåt för att undvika turbulens under givarens kontaktyta. Tänk dig att givaren från sidan ska se ut som en båt precis innan den går upp helt i planing. Använd alltid rostfria skruvar och tryck in ordentligt med sikaflex i skruvhålen.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Om jag har fattat dig rätt så kan jag sätta den nära motorn!
Enligt stället jag köpte den på var dom inte hundra säkra om det gick att ha den nära motorn, fast dom trodde som jag att vattnet blir mer turbulent ute på "pontomen". Det är ju inte direkt kul att borra fler hål än nödvändigt på en ny båt! Men tack för svaret och självklart går vi för the big ones.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Pig-kingOk! Tack för svaren!
Om jag har fattat dig rätt så kan jag sätta den nära motorn!
Enligt stället jag köpte den på var dom inte hundra säkra om det gick att ha den nära motorn, fast dom trodde som jag att vattnet blir mer turbulent ute på "pontomen". Det är ju inte direkt kul att borra fler hål än nödvändigt på en ny båt! Men tack för svaret och självklart går vi för the big ones.
Hej igen Pig-King; Ja du kan montera givaren nära motorn! Turbulensen från motorn är ju bakom och vid sidorna om propellern när du kör framåt. Backar du blir turbulensen under akterspegeln och givaren. Då blir det bara ett svart virrvarr på ekolodsdisplayen. För att inte vatten ska sugas in i skrovlaminatet bör du helst måla med vanlig båtfärg i borrhålen innan du skruvar fast givaren och innan du trycker in sikaflex i borrhålen. Är det kallt ute då torkar inte färgen, men sikaflex tätar bra. Ju djupare du monterar givaren under akterspegeln desto bättre fungerar ekolodet vid höga farter.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old FirehandHej igen Pig-King; Ja du kan montera givaren nära motorn! Turbulensen från motorn är ju bakom och vid sidorna om propellern när du kör framåt. Backar du blir turbulensen under akterspegeln och givaren. Då blir det bara ett svart virrvarr på ekolodsdisplayen. För att inte vatten ska sugas in i skrovlaminatet bör du helst måla med vanlig båtfärg i borrhålen innan du skruvar fast givaren och innan du trycker in sikaflex i borrhålen. Är det kallt ute då torkar inte färgen, men sikaflex tätar bra. Ju djupare du monterar givaren under akterspegeln desto bättre fungerar ekolodet vid höga farter.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Mvh Fredrik
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Pig-kingTack för svaren! Då blir givaren där!
Mvh Fredrik
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
-
placering
Hallå
Angående placeringen av givaren, in ngn manual har jag läst att den skall placeras typ halva givaren under båtkanten, bifogar en vacker bild på hur jag menar. Och inte hela "pucken" under båtkanten, ifall det är den typen av givare.
Perx
Ursprungligen postat av Old FirehandHej igen Pig-King; Ja du kan montera givaren nära motorn! Turbulensen från motorn är ju bakom och vid sidorna om propellern när du kör framåt. Backar du blir turbulensen under akterspegeln och givaren. Då blir det bara ett svart virrvarr på ekolodsdisplayen. För att inte vatten ska sugas in i skrovlaminatet bör du helst måla med vanlig båtfärg i borrhålen innan du skruvar fast givaren och innan du trycker in sikaflex i borrhålen. Är det kallt ute då torkar inte färgen, men sikaflex tätar bra. Ju djupare du monterar givaren under akterspegeln desto bättre fungerar ekolodet vid höga farter.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
-
Ursprungligen postat av PerxHallå
Angående placeringen av givaren, in ngn manual har jag läst att den skall placeras typ halva givaren under båtkanten, bifogar en vacker bild på hur jag menar. Och inte hela "pucken" under båtkanten, ifall det är den typen av givare.
Perx
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 087 visningar
1 gilla
|