Växthuseffekten och fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Växthuseffekten och fiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Precis, växthuseffekten är ingen teori, det är ju logiskt att vi människor späder på den eftersom vi släpper ut miljarders ton koldioxid som ihop med andra växthusgaser absorberar solens värmestrålar så att det på så sätt blir varmare, sådeså

Kommentera

Ursprungligen postat av wahoo
      Om det nu är så att vi har en växthuseffekt med global uppvärmning borde det avspeglas sig inom fisket. Här i Norden kan man förväntas sig varmare vatten och således större fiskar (snabbare tillväxt), nya arter runt kusterna, malen blir vanligare i insjöar/åar osv. Har det något som man kan se när man tittar på fångststatisken. Jag tror det är viktigt att poängtera (vilket många glömmer) att växthuseffekten är en teori bland många. mest sannolika är nog att vi är i en varmare cykel inom den normala värmecykel. På bronsåldern kunde man odla vin i Sverige vilket man knappast kan nu...
      Tyvärr så finns det tydligen en ganska stor risk att i o m nedsmältningen så kommer golfströmmen att påverkas till att ta en annan riktning. Om den skulle göra det så blir det redigt kallt här uppe .

Sen vad som är teorier respektive fakta vet jag inte... Men hoppas på att RAV4:an med elhybrid släpps nästa vinter lagom till att jag skall byta bil, så kan jag också påverka lite åt rätt håll

/D

Kommentera

Gillar inte växthuseffektens effekt på fisket. Men måste säga att det är skönt med december +10 grader o ingen snö eller is.!
        "Vi gör det i båten"

"Vi gör det på land"

"Vi gör det med gummi"

"Vi gör det för hand"

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi
          ..Alla forskare är överens om det..
          Alla forskare är inte alls överens om det! Men däremot är det övervikt till de som tror att det är en växthuseffekt.
          Vilket man tror på att denna "effekt" är påväg eller inte så kan vår påverkan inte vara av godo. Kan vi minska vår miljöförstöring så blir det inte sämmre beroende på oss ivf.
          Teorier kommer och går och har gjort så i alla tider, nya rön kommer fram som vidimerar, ändrar eller falsifierar teorin. I längden ändras de flesta teorier eller skjuts sank.
          Om 500 år kommer de säkert skratta åt många av dagens tokigheter som vi "vet" är sanningen, precis som vi skrattar åt vår platta värld som engång var vetenskaplig sanning.

Hoppas att alla drar sitt strå till stacken för en bättre och renare miljö!

Kommentera

Ursprungligen postat av DaskeN
            Gillar inte växthuseffektens effekt på fisket. Men måste säga att det är skönt med december +10 grader o ingen snö eller is.!
            Hur fan kan fisket vara det som bekymmrar dig mest med växthuseffekten....

Kommentera

Månpocket har gett ut en pocketbok (www.månpocket.se) som heter "Olja", den är skriven av Gunnar Lindstedt. Rekomenderas mycket starkt!

För 150år sedan bodde det 1,5miljard människor på jorden, nu är antalet förbi 6miljarder. 4 gånger så många på några få generationer. NinjaLinus skrev att 650 000år var en seund i jämnförelse med jordens totala tid, vad är då 150år?

Den förändringen har varit möjlig tack vare en enda faktor och det är utnyttjandet av olja. Lek med tanken vad som skulle hända om oljan tog slut imorgon? Jag kan inte komma på en enda sak som inte skulle påverkas? Och påverkan kommer bli kraftig!
              Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Även om det är politiskt inkorrekt vill jag hävda att växthuseffekten bara är en TEORI bland flera andra. Ja, glaciärer smälter men andra växer; det blir varmare på vissa ställen men kallare på andra, osv. Jag tror att det är livsfarligt när vissa teorier tillåts bli en "sanning" innan man säkert vet. Just i dessa yttersta dagar när finns det i USA finns horder av advokater som faktiskt lever på "växthuseffekten". Det vore tex naivt att tro att Al Gores engagemang inte har något att göra med att han väldigt gärna vill bli USAs nästa president Allt detta beskrivs på ett mycket intressant sätt av författaren Michael Crichton i sin bok "State of fear" (http://www.michaelcrichton.net/fear/). Även om ni är djupt troende på "Växthuseffekten" kan det vara bra att utmana sin övertygelse. Läs den!

Kommentera

Jorden har alltid förändrats och kommer alltid att förändas. Med eller utan människans hjälp eller "förstörelse". Visst har vi gjort saker som har bidragit till
                  olika "tragedier" med natur mm..Men liksom, vi kommer alltid att ha växlande klimat, så e det bara..
                  Det var ju t.ex inte människan som gjorde så att istiden blev till för, va e det..10 000 år sen eller nått..Nu har vi en motsatt effekt och detta kommer säkert att vända, dock svårt att veta när..Vem vet, efter vår stora "värmebölja" som görs via växthuseffekten där klimatet blir varmare, så kommer jorden att själv "kyla" av sig med en ny Istid i en viss tid..

Detta är min mening, tycker att det är en sån hysteri i media och allt!
                  Specimen fishing for life

Kommentera

Ursprungligen postat av fure
                    Hur fan kan fisket vara det som bekymmrar dig mest med växthuseffekten....
                    vem har sagt att det är det som bekymmrar mig mest? sa bara att ja inte gillade effekten på det. ?.... läs ordentligt.
                    "Vi gör det i båten"

"Vi gör det på land"

"Vi gör det med gummi"

"Vi gör det för hand"

Kommentera

I ett litet land som Sverige spelar det inte någon roll, knappt, ifall vi slutar köra bil och byter till enerigilamor t.ex.

Det stora problemet är allt skit USA, Kina osv släpper ut! När USA har stängt ett par stycken (alla?) av de absolut största fabrikerna, och när kina har slutat köra bil helt osv, osv så kan man väl börja tänka på vadvi i Sverige kan börja ändra på, men visst, det är klart att det kan hjälpa till lite ifall alla vi i Sverige slutar köra bil.

Men även om alla i världen slutar köra bil nu på sekunden så tar det bra många år innan allt är återställt, och det är inte speciellt många som slutar köra bil, därför kanske det vore bra att göra så man kan köra med t.ex etanol i alla bilar, åka buss, gå, cykla till jobbet?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 181 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art