Någon som vet hur odlarna märker öringarna i östersjön?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fenklippt öring
Collapse
X
-
-
Det är på vänern för att kunna skilja på Gulsångs och Klarälvs lax/öringUrsprungligen postat av Anguilla anguillaOk, men vilka klipper fettfenan respektive en bröstfenan?
Kommentera
-
Vill minnas att det blev myndighetsbeslut (förslag?)på att odlad HÖ i Sthlms län skulle fenklippas (rätta mig om jag har fel) Invändningar, svårt att genomföra i praktiken (handlar om runt 150.000 öringar)men Sverker (fiskerikonsulent, sthlms län) & co fick hjälp av frivilliga krafter, sportfiskare. upprop gick bla ut på fiske.nu..så åtminstone en del fenklipptes..Vet inte nuvarande läge..
Kommentera
-
All odlad lax och havsöring i sverige skall fettfeneklippas. Att det sen fortfarande slarvas med det är en annan sak. De kan få fan för det om de åker fast för det. Av vissa andra varierande skäl märker vissa odlingar även fisk på andra vis med brickor eller genom att klippa lite i andra fenor.
Kommentera
-
De började med fenklippning för 2 år sedan. Potentiell tillväxt på en öring i havet är 1-2 kg per år. Finns exemplarer som har på 2 år i havet vuxit till 9 kg. Tänk dig få en sådan ätmaskin på kroken!Ursprungligen postat av SMasterVi fick en 3 kilos öring förra veckan som var fen klipp.
Hur länge har de klippt fenorna i stockholm? Har för mig att de bara gjort det i ett par år. Om det är så, måste den öringen växt rätt snabbt...
Kommentera
-
Hur var den klippt??Ursprungligen postat av SMasterVi fick en 3 kilos öring förra veckan som var fen klipp.
Hur länge har de klippt fenorna i stockholm? Har för mig att de bara gjort det i ett par år. Om det är så, måste den öringen växt rätt snabbt...
Får själv en del fenklippt fisk,och en del som kommer från Dalälven.
Där klipper dem på tre olika sätt,beroende på vilken stam fisken härstammar ifrån!
Vänster bukfena,eller höger,eller båda,Lite osäker,men har för mig att höger är Dalälvsöring,och båda är weichelöring..Den tredje vågar jag inte ge mig på!!
Kanske någon annan som vet??
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
|
7 svar
1 528 visningar