Ursprungligen postat av TAMTAM
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Sälinvasion
Collapse
X
-
En gurkätare ifrån Nyköping, http://www.sn.se/article-images/13/5_00000024413.jpgHow inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
-
Hur går det för sälen om dom kommar att ha hela garnityret fullt med drag.
Alternativt buken fylld med blysänken....... Vi sportfiskare kanske borde tänka till innan vi får naturaktivister och myndigheter på oss och ytterliggare regleringar och inskränkningar. Det är inte självklart att myndigheterna tar sportfiskarens parti mot sälen sen att yrkesfiskarna har damsugit östersjön på fisk det är ju en annan historia.
Jag har fiskat lax i Stilla havet och där är det mer än regel än undantag att sälar äter upp krokad lax. Vid flera tillfällen får man bara upp ett laxhuvud. Det är väl rimligt att den svenska sälen lär sig samma beteende med tiden.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av durdenI Nyköping har en säl börjat kalasa på gädda i hamnbassängen, troligen dödar den bara fisken och leker med den. Det rör sig inte om småfisk som den äter direkt utan den har setts tugga på fisk runt tio pannor. Den rör väl sig snart in i ån och börjar knappra öring.
Nä skjut av lite arroganta sportfiskare/Fiskeguider ist! Dem skapar bara en massa osämja..Senast ändrad av janke; 2006-11-27, 09:55.
Kommentera
-
Jag har ingen synpunkt på att sälarna gör vad de behöver för att överleva. Vad jag ogillar är att sälarna behöver byta beteende FÖR att överleva och då krocka med sportfiskarna, på kortsikt. På lång sikt undrar jag vad det kan komma att innebära om sälarna byter beteende pga överfiskningen..................................................... ......................
:popcorn
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jankeSälen Varken,leker eller använder sig av c&r..Den äter för att den skall över leva...Fan att det alltid skall klagas på alla djur runt omkring oss..Sälen äter ju faktiskt ur näten oxå..
Nä skjut av lite arroganta sportfiskare/Fiskeguider ist! Dem skapar bara en massa osämja..
Säl tycker jag till skillnad mot skarven hör hemma här. Självklart ska det få finnas säl kvar inget snack om det men problemet är när fisken i Östersjön minskar och sälen ökar, Då måste den ta sig längre och längre in i skärgården för att finna föda. Ett problem som vi människor skapat. Men dom förstör ju för yrkesfisket vilket är bra
Mvh Johan
Kommentera
-
Kul att se så mycket respekt för naturen här... Klart vi ska döda alla som kommer i vägen för sportfisket. Det viktigaste i världen är ju att vi ser till att alla kan åka ut och trolla lite med sin rymdskepp till båtar utan att det går illa på något sätt. Tänk er mardrömsscenariot där en lax nappar efter timmar av plogande i vattnet.. och så har en säl, denna marina varelse som absolut inte ska få vara i vattnet, mage att hugga den av dig. Att den inte skäms! Och att den över huvud taget vågar sig på att återhämta sig efter årtionden av miljöförstörning är ju bara för mycket, nej spräng skiten i luften bara. Sen att det inte dödas fler rådjur är ju katastrof... Jag menar vad i helvete, här kommer vi och bygger hus överallt och så har djuren som fanns där innan inte vett nog att flytta på sig.. nej då, dom är kvar. Och dom äter upp tulpanerna som jag planterat. Mina tulpaner som är så mycket viktigare än allt annat. Nej det bästa vore nog att döda alla djur på jorden så får vi vara i fred sen.
Mvh,
Ego
Kommentera
-
EGO! Jag tror att frågan är lite mer komplex än hur du beskriver den. Jag tror att problemet är att vi har åsidosatt en del av den balans som finns i naturen och då kan med all rätt dels ifrågasätta om vi skall försöka återställa den men även med vilka metoder.
Skall vi skjuta säl när det påverkar fisket? Skall vi föda upp och placera ut dem när sälstammen minskar? Är inte det samma fråga egentligen?
Sätta ut öring, Älgjakt, se till att vargstammen överlever samma typ av frågor som rör samma ämne.
Svåra frågor som kanske inte mår så bra att lösas med enbart summarisk ironi.
Ursprungligen postat av MichaelKul att se så mycket respekt för naturen här... Klart vi ska döda alla som kommer i vägen för sportfisket. Det viktigaste i världen är ju att vi ser till att alla kan åka ut och trolla lite med sin rymdskepp till båtar utan att det går illa på något sätt. Tänk er mardrömsscenariot där en lax nappar efter timmar av plogande i vattnet.. och så har en säl, denna marina varelse som absolut inte ska få vara i vattnet, mage att hugga den av dig. Att den inte skäms! Och att den över huvud taget vågar sig på att återhämta sig efter årtionden av miljöförstörning är ju bara för mycket, nej spräng skiten i luften bara. Sen att det inte dödas fler rådjur är ju katastrof... Jag menar vad i helvete, här kommer vi och bygger hus överallt och så har djuren som fanns där innan inte vett nog att flytta på sig.. nej då, dom är kvar. Och dom äter upp tulpanerna som jag planterat. Mina tulpaner som är så mycket viktigare än allt annat. Nej det bästa vore nog att döda alla djur på jorden så får vi vara i fred sen.
Mvh,
Ego
Kommentera
-
Ursprungligen postat av WizkidSvåra frågor som kanske inte mår så bra att lösas med enbart summarisk ironi.
Kommentera
-
Att sälarna går upp i älvarna här efter Norrlandskusten beror inte på något annat än att det står kraftverk långt ner i älvarna så det blir stora, onaturliga koncentrationer av lax/öring/sik/vitfisk under en del tider på året. Förr vandrade fisken upp för långt i älvarna, genom forsar osv, för att sälen skulle ha nåt för att följa fisken men nu är det så nära till vissa kraftverk att havsnivåns förändringar syns på dammluckorna (Tex. Ljusne strömmar). Det var på dessa ställen sälproblemen började. Sälar är läraktiga och vissa flyttar sig otroliga sträckor så några sälars "uppfinning" sprider sig rätt snabbt. När sen strömmingen blir lokalt mer eller mindre utrotad vissa perioder så är det klart att sälen måste ta till de knep dom kan för att överleva. I Ljusne har man skjutit flera stycken men det verkar som dom snabbt ersätts av nya. Sälproblemen i älvarna får vi nog leva med så länge vi har kraftverken ända nere i havsvattnet.
Vattenkraft kommer aldrig att bli "Grön el" i mina ögon, den enda gröna el som finns är den man sparar in på.
Någon som har en stor låda med dynamit???
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 094 visningar
1 gilla
|