Sälinvasion - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sälinvasion

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sälinvasion

tog båten från morarna (Gålö) innan jag rundat fyren vid långarna hade jag sett 4 sälar och ett gäng tunga plogvågor efter säl strax under ytan. Måste ha varit runt 10 st som gick och jagade (?) öring efter strändrena mellan spjutsund och långarns fyr. Åkte till Ornö & Utö och men fick inte ett hugg trotts sälfrånvaro där....
    .................................................. ......................
    :popcorn

Säl skrämmer fisk på hutlösa avstånd! btw du har aldrig varit upp till bergeforsen på laxfiske, där kan man snacka sälproblem. Att ingen tar och skjuter undan eländet när dom tom ger sej upp i älvarna

Kommentera

Säl

Ja de ställer till besvär de där sälarna, här på Åland finns det gott om dem och de dyker upp allt längre in i innervikarna. När man trollar lax i Ålands hav på våren dyker de alltid upp, har hört om en som hade runt 8 sälar efter båten när han trolllade.....kul...
      Och närgångna och nyfikna är de rackarna också, dyker upp 10-15 meter från båten ibland....

Ursprungligen postat av JohanPiers
      tog båten från morarna (Gålö) innan jag rundat fyren vid långarna hade jag sett 4 sälar och ett gäng tunga plogvågor efter säl strax under ytan. Måste ha varit runt 10 st som gick och jagade (?) öring efter strändrena mellan spjutsund och långarns fyr. Åkte till Ornö & Utö och men fick inte ett hugg trotts sälfrånvaro där....
      Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Såg säl förra veckan i Järna Fjärden. Så långt upp har jag aldrig sett säl förr.

Kommentera

Såg på nyheterna häromdagen att det var ruskiga problem med säl i älvarna uppåt i landet.
          sigpic

Kommentera

I Nyköping har en säl börjat kalasa på gädda i hamnbassängen, troligen dödar den bara fisken och leker med den. Det rör sig inte om småfisk som den äter direkt utan den har setts tugga på fisk runt tio pannor. Den rör väl sig snart in i ån och börjar knappra öring.
            http://nypanfishingteam.blogg.se/

Kommentera

Såg min första säl för typ några månader sen... i stora värtan, trodde inte att de var så stora som dom va, men jag tyckte det var häftiga djur!
              Skitfiske alla

Kommentera

Ursprungligen postat av jojon80
                Säl skrämmer fisk på hutlösa avstånd! btw du har aldrig varit upp till bergeforsen på laxfiske, där kan man snacka sälproblem. Att ingen tar och skjuter undan eländet när dom tom ger sej upp i älvarna
                Sälen gör allt för att överleva...skjuta dom är bara ännu ett misslyckat försök av oss människor att styra naturen dit vi vill ha den. Problemet är att det inte finns fisk i havet så sälen måste in till kusten och t.o.m. upp i älvarna för att äta, att då skjuta säl drar bara problemet än längre åt helvete då en uppstyrning av vad yrkesfiskarna pysslar med är där vi ska börja bena ut roten till det onda.
                Life suck's, then you die....

Kommentera

Ursprungligen postat av PisC
                  Sälen gör allt för att överleva...skjuta dom är bara ännu ett misslyckat försök av oss människor att styra naturen dit vi vill ha den. Problemet är att det inte finns fisk i havet så sälen måste in till kusten och t.o.m. upp i älvarna för att äta, att då skjuta säl drar bara problemet än längre åt helvete då en uppstyrning av vad yrkesfiskarna pysslar med är där vi ska börja bena ut roten till det onda.
                  HELT rätt, roten till det onda är som du säger utfiskningen av Östersjöfisken.

Visst kan jag ha fel, men detta är nog inte den sista av bieffekterna vi ser p.g.a överfisket...
                  sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Perx
                    Ja de ställer till besvär de där sälarna, här på Åland finns det gott om dem och de dyker upp allt längre in i innervikarna. När man trollar lax i Ålands hav på våren dyker de alltid upp, har hört om en som hade runt 8 sälar efter båten när han trolllade.....kul...
                    Och närgångna och nyfikna är de rackarna också, dyker upp 10-15 meter från båten ibland....
                    Perx hade tidvis längre ut på havet i våras 3st i kölvattnet efter båten, de hade riktigt kul med mina pulkor speciellt en av dom han var uppe och knuffade med nosen i baken på pulkan flera gånger för att sedan dyka under hela släpet och komma upp vid den andra, en gång la han till och med huvudet uppepå pulkan!!! då fick jag nog vevade hem allt och 20 knop därifrån.
                    Hade också en kut bara några meter från båtsidan en annan dag den var ursöt att se!
                    Nog vimlar det av dem nog dags för lite...
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 094 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art