Sälinvasion - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sälinvasion

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av durden
    Säl tycker jag till skillnad mot skarven hör hemma här.
    EHHHHHH??????? Utveckla gärna denna intressanta tankegång lite mer...

Kommentera

Ursprungligen postat av apersson69
      Vattenkraft kommer aldrig att bli "Grön el" i mina ögon, den enda gröna el som finns är den man sparar in på.

Någon som har en stor låda med dynamit???
      BOYAH! Säg till om du vill ha hjälp

Kommentera

[QUOTE=Michael]Kul att se så mycket respekt för naturen här... Klart vi ska döda alla som kommer i vägen för sportfisket. Det viktigaste i världen är ju att vi ser till att alla kan åka ut och trolla lite med sin rymdskepp till båtar utan att det går illa på något sätt. Tänk er mardrömsscenariot där en lax nappar efter timmar av plogande i vattnet.. och så har en säl, denna marina varelse som absolut inte ska få vara i vattnet, mage att hugga den av dig. Att den inte skäms! Och att den över huvud taget vågar sig på att återhämta sig efter årtionden av miljöförstörning är ju bara för mycket, nej spräng skiten i luften bara. Sen att det inte dödas fler rådjur är ju katastrof... Jag menar vad i helvete, här kommer vi och bygger hus överallt och så har djuren som fanns där innan inte vett nog att flytta på sig.. nej då, dom är kvar. Och dom äter upp tulpanerna som jag planterat. Mina tulpaner som är så mycket viktigare än allt annat. Nej det bästa vore nog att döda alla djur på jorden så får vi vara i fred sen.

Jaga inte upp dej alltför mycket, dödar vi alla djur så är det slut med fisket, faktum är att jag trots inläggen respekterar både sälen och dess födosök den har lika stor rätt som vi utan tvekan, tyckte det var roligt när den dök upp och har absolut inget emot den, kul att såna djur finns, tyder på att havet inte är fullständigt fördärvat ännu.
        Dock jag var ute på laxtrolling inte sälsafari, att ha sälar i kölvattnet leder knappast till några framgångar i trollingsvängen, skulle också tro att om sälle snodde min lax så skulle jag bli kraftigt irriterad iofs ligger många timmar bakom varje hugg i mitt område, men säkert en kul historia att berätta.
        Torka tårarna nu vi ska inte skjuta dem tvärtom ska ta med ett gäng bollar nästa år man kanske kan få en uppvisning nästan säker på att de skulle tycka det var kul mvh
        Senast ändrad av TAMTAM; 2006-11-30, 06:11.
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

I Ljusnans mynning har det simmat runt upp till 5 sälar samtidigt nu under hösten. Inte konstigt att det inte blir mycket fisk till sportfiskarna.

Kommentera

Hörrudu Storlien, jag tycker nog du ska fundera en gång till över det där sista inlägget.
            För det första så finns det kanske en anledning till att de måste söka sig dit (Utfiskning). För det andra så finns det nog större bekymmer för den stigande fisken i älvarna, såsom vattenkraft, utfiskning, miljöförstöring i allmännhet etc.
            Jag menar inte att vara dryg, men det känns som du menar att det är sälens fel att fisket är kass?

Kommentera

35 kg

Klart att sälen bidrar till dåligt fiske. 5 sälar sätter i sig 7 kg var dv 35 kg/dygn + att de skrämmer fisken.
              Det innebär inte att jag förnekar utfiskning mm.

Kommentera

Ursprungligen postat av Storlien
                Klart att sälen bidrar till dåligt fiske. 5 sälar sätter i sig 7 kg var dv 35 kg/dygn + att de skrämmer fisken.
                Det innebär inte att jag förnekar utfiskning mm.
                Problemet är ju att kraftverket i princip står i havet. Självklart kommer sälen till ett sådant matförråd som bildas när sik, lax och öring som egentligen skulle vara tiotals kilometer upp i älven står och stångar dammlucka.

Det är ett post-våldtäktssymptom i av en av Sveriges brutalast utbyggda älvar snarare än att det är något "fel" på sälen.

Skäll på dom (kraftbolagen, yrkesfiskarna) som skapat problemet i stället för att skälla på sälen (symptomet) som styrs av sin överlevnadsinstingt.
                Senast ändrad av apersson69; 2006-12-01, 10:21.

Kommentera

Problem med säl är mycket större nu här i de norrländska älvarna än vad det var för några år sen. Det säger väl ändå nåt om sälens framfart de senaste åren. Jag gillar iaf inte läget. Läget ser ju tyvärr ut som det gör med kraftverk byggda nära havet, klart det drar säl. Dukat bord. Sälen har sån god tillgång till lax så det är ofta dom dödar tex bara laxhonor och äter rommen och sen går vidare på nästa hona.

Nej jag är absolut ingen förespråkare för säl och varg. Tycker att reglerna borde underlättas för att glesa ur beståndet. Inte till utrotning, men till ett rimligt antal. Helt sjukt som lagarna ser ut i dag. Jag får hårdare straff om jag skjuter en varg som attackerar mina djur än för en våldtäkt.

Kommentera

Ursprungligen postat av jojon80
                    Nej jag är absolut ingen förespråkare för säl och varg. Tycker att reglerna borde underlättas för att glesa ur beståndet. Inte till utrotning, men till ett rimligt antal. Helt sjukt som lagarna ser ut i dag. Jag får hårdare straff om jag skjuter en varg som attackerar mina djur än för en våldtäkt.

Ett "rimligt antal" enligt vem? Jag har hört en siffra på varg om 500 för att ha en livskraftig stam med tillräckligt stor genetisk variation för att de inte ska få effekter såsom i svenska schäferstammen tex... Enligt jägarna så är det vaddå? 50? Grundat på....ehum....deras tycke och smak...

Det där med våldtäckt har jag hört förr i flera sammanhang och argumentet har enligt min erfarenhet aldrig klarat av en granskining så du får gärna länka till mer info som kan styrka ditt påstående - annars så är det bara billiga poänger för att främja den egna åsikten...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 094 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art