Sälinvasion - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sälinvasion

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av TAMTAM
    Perx hade tidvis längre ut på havet i våras 3st i kölvattnet efter båten, de hade riktigt kul med mina pulkor speciellt en av dom han var uppe och knuffade med nosen i baken på pulkan flera gånger för att sedan dyka under hela släpet och komma upp vid den andra, en gång la han till och med huvudet uppepå pulkan!!! då fick jag nog vevade hem allt och 20 knop därifrån.
    Hade också en kut bara några meter från båtsidan en annan dag den var ursöt att se!
    Nog vimlar det av dem nog dags för lite...
    Dags att kasta prick med 7kgsloden

Skämt osido är det ju faktiskt inte deras fel, samma sak som skarven, det är ju inte deras fel utan vi människors fel att det är som det är.

(Dock kan man ju inget annat än mysa då man ser Skarv efter Skarv störtdyka fulla av hagel i Jakt och Fiske på TVn)
    sigpic

Kommentera

Sälarna

Jo du, de där sälarna är inte så kul, här fiskar ju yrkesfiskarna med drivgarn än ( sista året 2007) och de får ju vara glada om de får upp otuggade laxar.
      Men ett mystiskt fenomen som vi haft när vi trollat och haft säl vid båten är att , vet inte om det är så men, jo att när vi haft beten blyade med päron+gummisnodd så har helt plötsligt 1-2 beten gått vid ytan, och blyet varit borta. Och det har bara hänt då vi haft säl vid båten, så vi tror att de simmar i släpet och nafsar efter blypäronen. Vet inte om det är så men de vete fan om inte de där nyfikna sälarna är där och kikar när de ser ngt mystiskt åka i vattnet och lämna lite bubblor efter sig.
      Har aldrig tappat päronsänken annars, och kör ju alltid med nya gummisnoddar, så de kan ju nästan inte försvinna av sig själv.
      Var ju en ålänning som drillade säl för några år sedan...hehehe..
      bifogar länk..

Vore kul...

Perx

Perx hade tidvis längre ut på havet i våras 3st i kölvattnet efter båten, de hade riktigt kul med mina pulkor speciellt en av dom han var uppe och knuffade med nosen i baken på pulkan flera gånger för att sedan dyka under hela släpet och komma upp vid den andra, en gång la han till och med huvudet uppepå pulkan!!! då fick jag nog vevade hem allt och 20 knop därifrån.
      Hade också en kut bara några meter från båtsidan en annan dag den var ursöt att se!
      Nog vimlar det av dem nog dags för lite...
      Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Perx
        Jo du, de där sälarna är inte så kul, här fiskar ju yrkesfiskarna med drivgarn än ( sista året 2007) och de får ju vara glada om de får upp otuggade laxar.
        Men ett mystiskt fenomen som vi haft när vi trollat och haft säl vid båten är att , vet inte om det är så men, jo att när vi haft beten blyade med päron+gummisnodd så har helt plötsligt 1-2 beten gått vid ytan, och blyet varit borta. Och det har bara hänt då vi haft säl vid båten, så vi tror att de simmar i släpet och nafsar efter blypäronen. Vet inte om det är så men de vete fan om inte de där nyfikna sälarna är där och kikar när de ser ngt mystiskt åka i vattnet och lämna lite bubblor efter sig.
        Har aldrig tappat päronsänken annars, och kör ju alltid med nya gummisnoddar, så de kan ju nästan inte försvinna av sig själv.
        Var ju en ålänning som drillade säl för några år sedan...hehehe..
        bifogar länk..

Vore kul...

Perx
        Vore kul... Perx en kompis fick den goda iden att trolla strömming därute, fick tidernas kanonhugg precis som han i artikeln, ett nöje man nog gärna står över tror jag... (i alla fall jag de är svåra att filea )
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

ang. strömming

Många som kört strömming här vid laxtrollingen, speciellt finnarna kör med det när de kommer hit på trollingtävling. Men har inte hört att sälarna rör de betena heller, de genomskådar väl det antagligen.
          Däremot har trollare tappat lax vid båten , pga av att sälarna huggit 10+ laxar över ryggen och nöjda tackat för sig för att mumsa upp laxen.....
          satt och funderade under några resultatlösa trollingtimmar om man skulle åka ut och släpa "regnbågar" som bete efter båten....Grov lina och sedan drilla en stund...

Vore kul... Perx en kompis fick den goda iden att trolla strömming därute, fick tidernas kanonhugg precis som han i artikeln, ett nöje man nog gärna står över tror jag... (i alla fall jag de är svåra att filea )
          Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Tänk att se sälen sätta tänderna i den surt fångade storlaxen då är det nog dags att ta fram dubbelpipan och

Kommentera

Ursprungligen postat av Perx
              Många som kört strömming här vid laxtrollingen, speciellt finnarna kör med det när de kommer hit på trollingtävling. Men har inte hört att sälarna rör de betena heller, de genomskådar väl det antagligen.
              Däremot har trollare tappat lax vid båten , pga av att sälarna huggit 10+ laxar över ryggen och nöjda tackat för sig för att mumsa upp laxen.....
              satt och funderade under några resultatlösa trollingtimmar om man skulle åka ut och släpa "regnbågar" som bete efter båten....Grov lina och sedan drilla en stund...
              Tror inte dom skulle hugga ens på ett levande bete. Fiskar har för liten hjärna för att ens kunna uppfatta att det inte är en fisk den hugger på, medan däggdjur har en tillräckligt stor hjärna för att kunna tyda bilden den får in.

T ex så hugger aldrig delfiner ens på levende bete, även om dom simmar runt betena och leker. Samma borde gälla för sälarna

/D

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                HELT rätt, roten till det onda är som du säger utfiskningen av Östersjöfisken.

Visst kan jag ha fel, men detta är nog inte den sista av bieffekterna vi ser p.g.a överfisket...
                Om man tittar på sälarna på Skansen så kommenteras på inhängnaden bl a yrkesfiskarnas påståenden att eftersom vi fått så mycket säl (3.000 st???), så är det farligt för fiskbeståndet och dom måste rensas ut. Med kommentaren att vid sekelskiftet (18-1900 ) så fanns det omkring 100.000 sälar och ändå var det inga problem med fiskbeståndet...

(Var ett par år sedan jag läste det, men jag tror att jag har någorlunda rätt om siffrorna det gällde.)

/D

Kommentera

Nog rätt Danne problemet är att sälarna precis som människor begår misstag i klart lungt soligt väder klarar de nog att urskilja ganska bra men jag skulle tro de kan vara hungriga även i mörkare blåsigare vågigare väder också

Kommentera

Är glad att ja bor mitt i landet utan angränsningar till havet. skulle bli tokig om en säl dök upp och förstörde fiskedagen. :>
                    "Vi gör det i båten"

"Vi gör det på land"

"Vi gör det med gummi"

"Vi gör det för hand"

Kommentera

Ursprungligen postat av DaskeN
                      Är glad att ja bor mitt i landet utan angränsningar till havet. skulle bli tokig om en säl dök upp och förstörde fiskedagen. :>

Skulle bli skogstokig om jag inte bodde hyffsat nära havet...

Lite kul att se vad det gamla argumentet för fisket är värt för er grabbar - dvs "naturupplevesen är mer värt än fångsten"...
                      Senast ändrad av CalleX; 2006-11-26, 20:55.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 132 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art