Regnbåge och dess motpol Karp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Regnbåge och dess motpol Karp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Regnbåge och dess motpol Karp

Tjena!

Är regnbågen fiskesnacks mobbingoffer? Enligt mig är det det! Ofta så sänks betyget på bilder bara för att det är en regnbåge (vilket är trist).

Ska man skämmas över att man firrar regnbåge?

Jag har haft några mina finaste fiskeminnen i avlägsna tjärnar där öring och regnbåge funnits. Grymma rusningar och skrik i rullen efter ett tokhugg från fisken.

Det jag kan hålla med om är fenorna. Trist att fenorna är trasiga eftersom de gått trångt innan de släpts ut i fritt vatten. Men när de fått simma på ett tag så blir de riktigt friska och starka.

Dock så ska vi vara glada att denna möjlighet till fiske finns för fler än de med båt och kunskap om var man hittar fisk. Dessa tjärnar och sjöar har ofta bra möjligheter för familjer och handikappade att kunna fiska över huvud taget, så som småbryggor, grillplatser, kojor etc.

Har jag något emot karpfiske? Nej! Jag tycker det ser rätt spännande ut o sitta o köra nattfiske.

Men hur kan en bild på en boll (bete) få högre betyg än en naturbild med en båge på?

Och ni som är antibåge och fiskar karp... och tycker det är mögigt att bågar går i bur o äter pellets. Hur naturligt är de tonvis med mäsk som kastas ut i sjöarna och de beten ni bjussar på? Visst är det inte helt jämförbart.. men så jävla långt bort är det inte.

Nu är den här texten lite väl vinklad men det är bara för att vi ska komma upp till en 50 50 nivå Försök vara lite mer snälla mot andra som kanske inte tycker som du!

Båda är invandrade med människans hjälp, själv tycker jag regnbågen är en oerhört vacker fisk i sin rätta miljö.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av JohnH
      Tjena!

Är regnbågen fiskesnacks mobbingoffer? Enligt mig är det det! Ofta så sänks betyget på bilder bara för att det är en regnbåge (vilket är trist).

Ska man skämmas över att man firrar regnbåge?

Jag har haft några mina finaste fiskeminnen i avlägsna tjärnar där öring och regnbåge funnits. Grymma rusningar och skrik i rullen efter ett tokhugg från fisken.

Det jag kan hålla med om är fenorna. Trist att fenorna är trasiga eftersom de gått trångt innan de släpts ut i fritt vatten. Men när de fått simma på ett tag så blir de riktigt friska och starka.

Dock så ska vi vara glada att denna möjlighet till fiske finns för fler än de med båt och kunskap om var man hittar fisk. Dessa tjärnar och sjöar har ofta bra möjligheter för familjer och handikappade att kunna fiska över huvud taget, så som småbryggor, grillplatser, kojor etc.

Har jag något emot karpfiske? Nej! Jag tycker det ser rätt spännande ut o sitta o köra nattfiske.

Men hur kan en bild på en boll (bete) få högre betyg än en naturbild med en båge på?

Och ni som är antibåge och fiskar karp... och tycker det är mögigt att bågar går i bur o äter pellets. Hur naturligt är de tonvis med mäsk som kastas ut i sjöarna och de beten ni bjussar på? Visst är det inte helt jämförbart.. men så jävla långt bort är det inte.

Nu är den här texten lite väl vinklad men det är bara för att vi ska komma upp till en 50 50 nivå Försök vara lite mer snälla mot andra som kanske inte tycker som du!

Det är ju ett solklart djurplågeri att odla regnbågar som är runda som bollar och inte har några fenor! Tror inte jag behöver motivera det ?

MEN det finns ställen och odlare som faktiskt kan sköta detta på ett bra sätt och få fram fina fiskar som kan bli ovanligt selektiva och svårtfiskade vilket är kul.

Dock är det ju kanske 1% av alla odlare som har fina fiskar och inte helt sönderplågade gödgrisar.

Vad beror då detta på ? Jo det beror på oss kunsumenter (vissa kallar sig sportfiskare) som inte stämmer krav på fisken och ?skiter? i hur dom odlas och plågas. Tycker folk skall tänka över lite vart dom fiskar regnbåge och VAD dom stödjer med sina fiskekortsavgifter...

Sedan fattar jag inte hur folk kan jämnföra dessa fiskar med Karpen. Det är folk som tror att alla karpar fungerar som på Skara Sommarland eller i stadsparken där dom äter allt folk slänger i till dem.
      sigpic

Kommentera

En förvildad Regnbåge är en vacker och stridbar fisk, det är det inget att snacka om! Problemet är att "det" som hamnar i P&T sjöarna sällan påminner om Regnbåge över huvud taget.
        Jag tror och hoppas i min enfald att kritiken som finns på nätet i böcker mm gör att det förhoppningsvis i framtiden kommer bli fler odlare och P&T föreningar som sattsar på fiskar av fin kvallitet.

Jämförelsen med karpar som det mäskas efter haltar en del då det skulle krävas att man föder upp Regnbågen i en sjö med hjälp av mäsk för att det skulle bli samma sak(Inte i för trånga nätkassar eller betong bassänger).
        Nu äter dom flesta karpar inte övervägande det som vi fiskare mäskar med utan för de flesta karparna är det naturlig föda som gäller från utsättningen! Visst finns det undantag men de bekräftar inte regeln.

Att sedan Regnbågen är en fiskart som man bygger upp en lättillgänglighet runt är bra, men långt ifrån den enda möjlighet som finns för familjer och handikappade(väldigt många vatten har bryggor där det går att meta både Abborre och spinna efter Gädda tex).

Jag kommer aldrig sluta med min kritik av den fisk som idag sätts ut i våra P&T vatten. Men för den sakens skull så behöver jag inte ge negativ kritik under en stolt grabbs foto!

Mvh
        Jögge

Kommentera

Sådärja!

Konstruktiv kritik är bra.

Jag har hängt här väldigt kort tid på forumet så jag har inte full koll på allt och alla. Jag har inte heller full koll på alla fiskeformer och hur fiskars diet ser ut. Hur som helst så håller jag med om att det är sjukt att ta fram övergödda firrar vare sig det är direkt för att äta eller för fiske. Det som du flodebanan nämnde om att det finns de som har alternativ odling av regnbåge.. kostar det mer att fiska där dessa läggs i? Är det någon som vet om vi får "miljömärkta" fiskeplatser här i sverige snart? Något jag missat kanske?

edit: jögge, precis som du säger... för vissa är det den första fisk de fått med kastspö. Ingen bra start och få kritik.
          Senast ändrad av JohnH; 2006-11-10, 14:27.

Kommentera

"Vad beror då detta på ? Jo det beror på oss kunsumenter (vissa kallar sig sportfiskare) som inte stämmer krav på fisken och ?skiter? i hur dom odlas och plågas. Tycker folk skall tänka över lite vart dom fiskar regnbåge och VAD dom stödjer med sina fiskekortsavgifter..."

Mao finns det knappt inte några sådana vatten eftersom det inte finns "pengar" i dom. Detta gör att eldsjäarna kör med privatvatten eftersom dom inte vill "kasta sitt arbete i sjön".
            sigpic

Kommentera

Självklart är det vi som konsumenter av det erbjudna fisket som har möjlighet att påverka genom att ge kritik om man får fula fenlösa fiskar där man fiskat.
              Om de som sköter vattnet inte bryr sig så kan man sluta fiska där och om nog många gör detta så kommer de profit hungrande vatten ägarna att vara tvungna att hålla bättre kvallitet på fisken för annars får de ingen vinst i sin verksamhet!
              Orsak och verkan!

Kommentera

Ursprungligen postat av jögge
                Självklart är det vi som konsumenter av det erbjudna fisket som har möjlighet att påverka genom att ge kritik om man får fula fenlösa fiskar där man fiskat.
                Om de som sköter vattnet inte bryr sig så kan man sluta fiska där och om nog många gör detta så kommer de profit hungrande vatten ägarna att vara tvungna att hålla bättre kvallitet på fisken för annars får de ingen vinst i sin verksamhet!
                Orsak och verkan!
                Precis, bojkotta alla gödisfarmare!
                sigpic

Kommentera

Finns det någon put and take sjö där dessa finfenade firrar simmar? Kan man kolla med honom om resultatet? Har han haft trasiga och feta tidigare? Hur ser det ut? Posit feedback?

Var finns odlarna av dom fina firrarna? Jag kan gladeligen vara säljare för dessa fiskar. ..även fast jag nu jobbar övertid.

/miljöingenjörn

Kommentera

Ursprungligen postat av JohnH
                    Finns det någon put and take sjö där dessa finfenade firrar simmar? Kan man kolla med honom om resultatet? Har han haft trasiga och feta tidigare? Hur ser det ut? Posit feedback?

Var finns odlarna av dom fina firrarna? Jag kan gladeligen vara säljare för dessa fiskar. ..även fast jag nu jobbar övertid.

/miljöingenjörn
                    Tänker inte sänka dom via FS i första taget

Resultatet är att det är kassa fiskare i stora och djupa sjöar vilket gör fisket svårt och fisken otillgänglig. Sedan är det bara att vänta 10år och du har ett utmanande och roligt fiske framför dig.

Mao har kanske 2% den chansen med tanke på att alla är stora som simbassänger och överfyllda med dumma fiskar som ger en grym omsättning...
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 077 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art