Ofiskat vatten, Gräskarp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ofiskat vatten, Gräskarp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ofiskat vatten, Gräskarp!

Hej,

Jag har aldrig metat riktat efter karp. Nu har det visat sig att en bekant till mig köpt hus i Småland till detta hus följde det med en hel del mark. Denna mark innefattar en liten "sjö" den är typ 1,5 meter djup och den är något större än en simbassäng modell större. För att inte denna sjö skulle växa igen så har han som tidigare ägt marken satt i en hel del gräskarp. Denna fisk har blivit lite av hans hobby, dock inte att fiska på! Så nu när min kompis frågade om jag är intresserad av att prova blev jag lite sugen. Det har funnits gräskarp i detta vatten i 11år nu, jag har ingen aning om storlek på fisken.

Är det någon som har tips? Vad behöver jag för att prova?
    <*)))>< <*)))>< <*)))><
    Sitt inte där och slöa, ut och fiska!!!

Tillväxten beror helt på näringtillgången, är den riklig kan fiskarna väga över 10kg.

Gräskarp kan kämpa brutalt, så en kraftig utrustning är att rekomendera.
    Investera i ett riktigt karpspö och en större haspel med bra broms och spola på nylonlina 0.30-0.35. Ta dem på ytan med flytande bröd eller strax under med ett nätt flötmetstackel. De käkar också massor på botten så visar de sig inte i ytan kan du ta dem med lyftmetoden.

Kom ihåg att det är känsliga fiskar. De kan dö av mjölksyrechock efter en hård fajt och säckning är inte att rekomendera.
    En fiskvänlig karphåv, en avkrokningsmatta och en vågsäck om du hade tänkt att väga dem behövs.

Kommentera

Ursprungligen postat av Foppa
      Tillväxten beror helt på näringtillgången, är den riklig kan fiskarna väga över 10kg.

Gräskarp kan kämpa brutalt, så en kraftig utrustning är att rekomendera.
      Investera i ett riktigt karpspö och en större haspel med bra broms och spola på nylonlina 0.30-0.35. Ta dem på ytan med flytande bröd eller strax under med ett nätt flötmetstackel. De käkar också massor på botten så visar de sig inte i ytan kan du ta dem med lyftmetoden.

Kom ihåg att det är känsliga fiskar. De kan dö av mjölksyrechock efter en hård fajt och säckning är inte att rekomendera.
      En fiskvänlig karphåv, en avkrokningsmatta och en vågsäck om du hade tänkt att väga dem behövs.

10kg.....wow! Jag inser att om jag ska prova att fiska på dessa fiskar så borde jag införskaffa rätt utrustning. Skulle kännas helt fel om jag tog livet av dessa pjäser bara för att drilla fisk! Så en avkrokningsmatta och karphåv blir det absolut! Tack för hjälpen!

Vad menas med lyftmetoden?
      <*)))>< <*)))>< <*)))><
      Sitt inte där och slöa, ut och fiska!!!

Kommentera

Lyftmetoden = Ett flötmete med betet på botten. Blya precis så att flötet står upp. När sedan fisken tar betet lägger sig flötet. (Har aldrig fiskat karp, men såhär har jag uppfattat det att det går till)

Kommentera

Du överblyar ett flöte, och sen lodar du djupet där du ska fiska så att flötet står perfekt, och sedan när det hugger kommer flötet att åka uppåt och tillslut lägga sig, om fisken inte drar neråt eller iväg.

Ungefär.

Kommentera

Woho det måste jag också testa.. Vet att en gubbe har satt ut gräskarp i min lilla sjö men den är helt övergödd, men det finns en liten göl som är typ 3 meter.. Vart tror ni fisken står?

Kommentera

farsan tog en fjällkarp för några år sedan på ca15 med ett gammalt spinnspö och en abumatic från tidigt 70tal
              så du behöver kanske inte gå och köpa speciella karpspö karptyngder karplinor och karplarm bara för att testa en gång
              gräskarp om dom är ofiskade brukar räcka med att mäska med lite majs sen är det bara att flöt meta upp dom

Kommentera

Ursprungligen postat av snickarn
                farsan tog en fjällkarp för några år sedan på ca15 med ett gammalt spinnspö och en abumatic från tidigt 70tal
                så du behöver kanske inte gå och köpa speciella karpspö karptyngder karplinor och karplarm bara för att testa en gång
                gräskarp om dom är ofiskade brukar räcka med att mäska med lite majs sen är det bara att flöt meta upp dom
                Kanske för att ta dom ja, men om man vill återutsätta dom är det ALDRIG bra att trötta ut en fisk till 100% eftersom det speciellt om det är varmt i vattnet ökar chanserna till att den inte överlever.
                sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                  Kanske för att ta dom ja, men om man vill återutsätta dom är det ALDRIG bra att trötta ut en fisk till 100% eftersom det speciellt om det är varmt i vattnet ökar chanserna till att den inte överlever.

sant men vem sa något om att trötta ihjäl fisken den var uppe på fem min och jag kan garantera att den inte dog för den simmade runt i min damm i ca 7 år efter det
                  sedan fiskades den upp igen och kördes hem till sina polare

Kommentera

frågan är väl också om det är nån sport att fiska i ett så litet vatten??
                    fast å andra sidan har man ju gått i höljor i bäckar som varit mindre än ett badkar. .

so have fun (och ta de hårt som fan, kan vara riktigt uselt med syre i pölen och de behöver mycket syre till återhämtningen)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 077 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art