Ambassadeur - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ambassadeur

Jag skulle vilja ha lite kommentarer för användandet av Ambassadeur spinnrulle. Jag har idag vanlig haspelrulle och undrar stilla varför eller i vilka lägen som jag istället ska använda mig av spinnrullen ambassadeur. Vilka är fördelarna respektive nackdelarna. Är spinnrulle bättre än haspel i olika lägen eller är det bara tycke och smak som styr.

Tacksam för svar och kommentarer

Sök gärna på "ambassadeur" eller "multirulle".
    Personligen tycker jag, tunga drag +30 gram, då är multi bäst, annars under 30 gram är haspel bättre, min högst personliga åsikt. Många använder haspel vid mete med betesfisk över 30 gram....
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Förut fick man mycket bättre kontakt med bete och fisk när man använde multirulle (t.ex. ambassadeur). Med flätlina så har haspeln närmat sig avsevärt...

Håller med ovanstående talare. Känns bättre att slänga 40g+ beten med multirulle. Nackdelen är att du får det jobbigt med att sadla om och fiska med ett 20g öringsdrag...

Kastlängderna är nog ganska lika multi-haspel med medeltunga beten. Med riktigt tunga beten så är det nog generellt fördel multi. Lättare beten fördel haspel. Dock inte svårt att kasta med multi som vissa tror.

Skulle jag välja en utrustning för allt fiske så skulle det bli haspel pga. bredare användningsområde. Någorlunda kraftigt spö och två spolar med flätlina med olika dragstyrka.

Min egen subjektiva åsikt...

Kommentera

Ämnet har diskuterats minst 25ggr i det här forumet tidigare så ge sök funktionen en chans.

Men jag kan inte låta bli;
        Multi är överlägsen en haspel i allt när det gäller känsla och kontroll vid fiske och drillning, och den är även överlägsen haspeln i kastegenskaper bara rullen är avstämd för betesvikten.

Precis som Alessandro var inne på är de flesta Multirullar som finns i handeln med flätlina rätt svårjobbade med beten under 25g, även om det finns några få rullar som direkt ur kartongen funkar bra med flätlina med beten ner till 15g.
        Nu är det inte särskilt svårt att bygga om en Ambis så den funkar utmärkt med beten under 10g, men bara uppgraderingsdelarna kostar mer än vad en bra hygglig haspel går lös på, så det är ett utmärkt sätt att hålla kilopriset på fisken uppe.
        www.utreel.com

Kommentera

UT, nja, just mete med betesfisk är haspel överlägset, sen har jag personligen svårt att vada och fiska med multi, men det är nog min bristfälliga kordination som det beror på.
          Sen finns det hasplar och hasplar, själv är jag barnsligt förtjust i Mitchell, dyrast är Van Staal, rullar för tufft surfcasting fiske. Ambassadeur finns också i olika prisklasser och kvalitéer,
          inte alla som varit helt lyckade ifrån fabrik.
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

För mig känns det som om en haspelutrustning är bättre för Jigg-fiske, både lättare men även tyngre jiggfiske. Har alltid upplevt att det blir mer känsla vig jiggfiske just med haspel och ett styvare spö. Men det kanske bara är jag som inte jiggat med rätt spö för multirullar.

Precis som UT skriver så går det att göra multirullar till kastkanoner även för lättare beten, men det kostar som sagt en hel del. Kanske mer än det smakar?
            Skall man ha en rulle för lättare beten "out of the box" så finns det väl knappt någonting att välja på i Sverige. Men i USA och i Japan så finns det ju en hel del, dock så kostar de ju en hel del också. Har en liten Daiwa Fuego som jag kastat beten ner till 5 gram med, det funkar om betet har en koncentrerad tyngdpunkt iaf. Inte några 11 cm flytande Rapala på 4-5 gram. Men även denna rulle är bäst över 10 gram ungefär.

Off topic: Har iaf. i veckan beställt ett Savagegear MP Predator 9 fot 40-100 grams spö att ha för gäddfiske med jiggar samt andra softbaits. Rulle till detta blir en Daiwa Capricorn 4000.
            Har märkt att jag nästan aldrig kastar med vobbler mer, de används bara till trolling. Och då kan jag göra det med denna utrustning också. Annars så blir det mest jerkbaits eller lättare spinnfiske.
            Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Större utväxling på haspel kan också vara en fördel.

Kommentera

Jag använder nästan aldrig haspel längre. Känslan med en multi är överlägsen. Till abborrfisket använder jag en Mörrum 1601 som funkar fint till jiggfisket. Riktigt små tregrams Rapala går inget vidare att kasta men bortsett från det så funkar det.
                Haspeln kommer endast fram vid abborrjiggning i minusgrader, då har Mörrumen en förmåga att frysa ihop.

Kommentera

Ursprungligen postat av KG?
                  Jag använder nästan aldrig haspel längre. Känslan med en multi är överlägsen. Till abborrfisket använder jag en Mörrum 1601 som funkar fint till jiggfisket. Riktigt små tregrams Rapala går inget vidare att kasta men bortsett från det så funkar det.
                  Haspeln kommer endast fram vid abborrjiggning i minusgrader, då har Mörrumen en förmåga att frysa ihop.
                  Lustigt, jag har då aldrig märkt att KG?:s rullar funkar fint när han jiggar abborre...
                  Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF
                    Lustigt, jag har då aldrig märkt att KG?:s rullar funkar fint när han jiggar abborre...
                    Kastmässigt så funkar det ivarjefall bättre än för vissa andra...man har ju hört att man ska köra haspel för att slippa trassla, men det verkar ju inte hjälpa alla...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 304 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art