Ekolod, vilket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod, vilket?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ekolod, vilket?

Tänker för första gången investera i ett ekolod till båten. Spinnfiskar mest och helst efter HÖ men även gödda, gös och aborre. Vilket ska man ha? Går man in i en fiskebutik eller båtaffär blir man alldeles snurrig av alla varianter och ofta så står försäljaren bara och snackar om vad tillverkaren har sagt och har ingen egen erfarenhet av hur de olika loden är vid verkligt fiske.

Någon som kan hjälpa till? Tillverkare? Färg eller sv/v? Hur mycket pengar bör man investera om man ska ha ett bra lod men inte behöver ha 1000 extrafinesser (det är mitt första lod så basic räcker nog för tillfället)?

ett eagle cuda 128 kostar 1200, och 1700kr portabelt.

Kommentera

Ursprungligen postat av the_unknown
      ett eagle cuda 128 kostar 1200, och 1700kr portabelt.
      Ja det är perfekt det lodet.
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ska du använda det till enbart spinnfiske kan du i princip köpa vilket lod som helst (typ cuda 128)! Om du däremot skulle använda det till trolling är uteffekt, upplösning etc. intressanta faktorer att ta hänsyn till!

Kommentera

Jag hade ett Lowrance X-51 på min båt.
          Enkelt lod, men fungerade bra för spinnfiske...
          Det har inte så många funktioner, men som 'vvanlig' användare blev det mest att man bara knäppte på det med standardinställningarna och sökte djupkurvor och grynnor.

Bra lod med gedigen kvalitet tycker jag.

Kommentera

Ursprungligen postat av Christofer
            Tänker för första gången investera i ett ekolod till båten. Spinnfiskar mest och helst efter HÖ men även gödda, gös och aborre. Vilket ska man ha? Går man in i en fiskebutik eller båtaffär blir man alldeles snurrig av alla varianter och ofta så står försäljaren bara och snackar om vad tillverkaren har sagt och har ingen egen erfarenhet av hur de olika loden är vid verkligt fiske.

Någon som kan hjälpa till? Tillverkare? Färg eller sv/v? Hur mycket pengar bör man investera om man ska ha ett bra lod men inte behöver ha 1000 extrafinesser (det är mitt första lod så basic räcker nog för tillfället)?

Är som med precis allt annat, desto mera pengar du lägger på det, desto bättre lod får du. Men kan rekommendera Lowrance/Eagle serierna.

Vid spinnfiske är ju egentligen bara djupet och ev. bottenstruktur som är intressant. Skall man leta betesfisk kan det vara bra med en lite högre uteffekt och en bättre upplösning. Sedan är det ju alltid kul att ha en bra upplösning och färg, men ett färgekolod anser jag inte vara värt pengarna än, men de som har råd med färgskärmar påstår ju att det är riktigt bra.

Gå in på www.navpoint.se och kolla information om de olika modellerna.
            sigpic

Kommentera

använder garmin 250 i min båt. Bra lod, enkla menyer, tydlig och välupplöst display. Rekomenderas! Pris 2900, men går nog att hitta billigare då modellen är på väg ut ur sortimentet.

Har haft Humminbird matrix i min gamla båt. Ingen bra erfarenhet av dessa, temp med bara en decimal, samt dålig upplöst display.

Lowrance är lite utöver det vanliga. Tex lowrance x-125, Grym upplösning, men kostar också lite mer. runt 4000 kr tror jag.

Kommentera

Ursprungligen postat av jojon80
                använder garmin 250 i min båt. Bra lod, enkla menyer, tydlig och välupplöst display. Rekomenderas! Pris 2900, men går nog att hitta billigare då modellen är på väg ut ur sortimentet.

Har haft Humminbird matrix i min gamla båt. Ingen bra erfarenhet av dessa, temp med bara en decimal, samt dålig upplöst display.

Lowrance är lite utöver det vanliga. Tex lowrance x-125, Grym upplösning, men kostar också lite mer. runt 4000 kr tror jag.
                Lowrance maskinerna kostar ungefär

x51 2600
                x125 3600
                x135 4600
                sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                  Lowrance maskinerna kostar ungefär

x51 2600
                  x125 3600
                  x135 4600
                  japp där ser man. Jag var iaf nära

kan rekomendera x-125:an. Ska du ha knopgivare kostar det nog 500-700kr extra.

Annars kan man ju alltid köpa från Usa. Halva priset.

Kommentera

Har ganska nyligen skaffat mig ett x-125. Tidigare hade jag ett x-65 som jag tyckte var mycket bra, men nu vet jag vad jag missat.
                    Högre upplösning och flera nyanser på det grå. Allt syns.
                    Det kostade 3600 på Nobelius i korsningen Odengatan/Birger Jarlsgatan. Det var det bästa priset jag hittade och där får du bra service.

//Stefan
                    Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 048 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art