Ekolod, vilket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod, vilket?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

jag själv kör med ett x-126 och är grymmt nöjd med det, enda minus skulle väl vara fartgivaren som slår som fan om man trollar och gasar på, slår av, vågor m.m bättre o ha gps:en till det men förövrigt ett himla fint lod med mycket roliga finesser och en grymm uteffekt och upplösning, både för hav och insjö

Kommentera

Ursprungligen postat av LordPike
      jag själv kör med ett x-126 och är grymmt nöjd med det, enda minus skulle väl vara fartgivaren som slår som fan om man trollar och gasar på, slår av, vågor m.m bättre o ha gps:en till det men förövrigt ett himla fint lod med mycket roliga finesser och en grymm uteffekt och upplösning, både för hav och insjö
      Är det inte så att GPS;en mäter fart gentemot en satelit och fartgivaren mäter den egentliga farten dina beten fiskar med ?

Sak samma, jag köpte iaf ett X135, tänkte att en xtra tusenlapp kunde betala sig då man får en högre uteffekt och NMEA 2000 utgång och endå skall lägga ut en massa pengar.

Köper man ett X135 kan man ju vara "säker" för många många år framöver.
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
        Är det inte så att GPS;en mäter fart gentemot en satelit och fartgivaren mäter den egentliga farten dina beten fiskar med ?

Sak samma, jag köpte iaf ett X135, tänkte att en xtra tusenlapp kunde betala sig då man får en högre uteffekt och NMEA 2000 utgång och endå skall lägga ut en massa pengar.

Köper man ett X135 kan man ju vara "säker" för många många år framöver.
        det hade jag ingen aning om men om det du säger är sant så visst, tur att jag inte visste det då och går efter gps;en för mina beten fiskar bäst när jag kör i en viss fart på gps:en och inte i riktiga farten som du säger, tur att fiskarna inte är lika krångliga som du

Kommentera

Jag köpte mitt Eagle FishEasy 320C i USA för drygt 1,5 år sedan. Det är väl Eagles billigaste färglod och det funkar riktigt bra, är supernöjd med det.
          Köpte det när Basspro hade rea och fick det för $200, med en dollarkurs på 7:- fick jag det då för 1400:-. Hade en jobbarkompis som skulle dit då och han tog med det åt mig.
          Lägsta pris i Sverige för samma lod då låg på 4695:-. När jag installerade det så gick det t.o.m. att ställa om menyerna på lodet till Svenska, det hade jag inte räknat med från USA.

Samma lod kostar nu $220 på Basspro.

Har du någon bekant som skall dit eller kanske bor där så tycker jag att du skall köpa det i USA. Pajjar det och det blir strul med garantin så är det ju bara att köpa ett till i USA, du får ju rätt ofta 3 st i USA för samma pris som 1 st i Sverige.
          Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

GPS mäter fart over jordytan den tar inte med evt. vattenströmmar som kan påverka betesgången.
            Bästa är nog bägge gps och paddelgivare till lodet som funkar bra.
            Vid trolling är en varvräknare till motorn mycket bra att ha tillgång till också.
            Tycker jag går mest efter den nu.
            Allt är en smaksak och vad man trivs bäst med.
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 048 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art
            av .art