Ursprungligen postat av mikwed
KB har dock tolkat det som att man inte får fiska i en area på 500 meter från å-uddarna och i det här fallet så tolkar dom uddarna som uddarna ute i viken och inte uddarna vid själva ån! Detta innebär att en mycket stor del av området man köper fiskekort för helt plötsligt beslås med fiskeförbud! Bl a hela området runt färjan (på fastlandssidan), samt lååångt ut i farleden! (Går m a o inte att trolla förbi färjan, utan istället skall all utrustning tas upp på en sträcka av ett par hundra meter!
Dom första som blev haffade (i början av säsongen) hade fiskekort (har dom haft de senaste 7 åren). Följde reglerna (på fiskekortet) och det verkade inte direkt som om personalen på KB var speciellt lyckliga över att behöva plocka av dem ett spö.
Kanske skall påpeka att det med största sannolikhet kommer ett överklagande för att vi (nej jag var inte med, men det var bara ren tur) verkligen skall veta hur man skall tolka reglerna om uddar i å-mynningar och vad som gäller när det står en sak på fiskekortet och en annan regel som tolkas av KB.
Kanske ger en lite mer nyanserad bild över alla busar som åker fast. Att man trollar utan kort och åker dit säger jag ingenting om, snarare uppmuntrar, men det finns absolut vissa gråzoner som kan drabba både dig och mig. Trots att vi har gjort (nästan) allt i vår makt för att försöka vara lagliga, inkl div TDA-kort, fiskekort och ett antal olika medlemsskap i sportfiskeklubbar.
/D
Kommentera