Olovligt fiske i vaxholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Olovligt fiske i vaxholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mitt tillslag gav resultat,numera när man gör tillsyn så är det bättre ordning och flera av dom som hela tiden har skött sig är nöjda.flera ur gänget som rovfiskade är borta och dom andra sköter sig bra.det känns bra att det gett ett positivt resultat.polisen jobbar på och dom säger att straffet förmodligen blir dagsböter och spöna blir förverkade.under den här debatten verkar det som att några har lärt sig och fått upp ögonen för att man ska följa vissa regler och inte kan bete sig hur illa som helst.nästa problem som är stort som ska hållas efter är alla som kör trolling på förbjudna vatten.nätfisket somalla pratar om är inte speciellt vanligt och där har många fått telefonsamtal och tillsägningar när dom inte skött utmärkningen av sina nät och alla har blivit bättre på det.fish on alla sportfiskare.

Kommentera

• "Nätfisket som alla pratar om är inte speciellt vanligt".

Nej det kanske inte är så vanligt, men ett nät förstör nog fisket mer än en som fiskar med 3 spön....
      RobinJohansson

Kommentera

• Olovligt....?

Ursprungligen postat av mikwed
        Jag är tillsynsman i vaxholm och i helgen gjorde jag beslag på fiskespön efter att en herre andvänt tre spön till kastmete.när man gör tillsyn verkar många tro att det är ok att andvända mer än ett spö åt gången.jag hade talat om för den här killen tidigare vad som gällde för regler med det fria fisket.lagen säger att redskapet ska föras från hand och det kan ju alla räkna ut att mer än ett spö blir svårt att fiska med åt gången.det är ju starka krafter igång som vill ha bort det fria fisket och man kan förstå en del vattenägare som ser detta rovfiske att dom reagerar när folk sitter med massor av spön.jag fiskade i trosa under hösten och nere vid något som heter ulvsundet och där stod det säkert 30st och fiskade med massor av spön efter gös.när man ser såna exempel så skäms man över hur folk missbrukar det fria fisket,det är inte fiske det är slakt.skitfiske på er sportfiskare och hjälp till att få bort slaktarna så vi kan ha kvar det fria fisket.
        Olovligt fiske gav dagsböter.
        Olaga fiske ger dagsböter eller fängelse upp till 6 mån.

Vad jag fått förklarat för mig är att olovligt fiske inte finns i lagen längre utan olovligt är olagafiske.
        Så eftersom allt mer blir tolkningar av vad lagtexten säger så är det bra om mikwed använder klartext som ej kan misstolkas.

/Jörgen Karlsson

Fisketillsynsman
        Omdöme får man av erfarenheter, erfarenheter får man av dåligt omdöme.

Kommentera

• Ursprungligen postat av mikwed
          Mitt tillslag gav resultat,numera när man gör tillsyn så är det bättre ordning och flera av dom som hela tiden har skött sig är nöjda.flera ur gänget som rovfiskade är borta och dom andra sköter sig bra.det känns bra att det gett ett positivt resultat.polisen jobbar på och dom säger att straffet förmodligen blir dagsböter och spöna blir förverkade.under den här debatten verkar det som att några har lärt sig och fått upp ögonen för att man ska följa vissa regler och inte kan bete sig hur illa som helst.nästa problem som är stort som ska hållas efter är alla som kör trolling på förbjudna vatten.nätfisket somalla pratar om är inte speciellt vanligt och där har många fått telefonsamtal och tillsägningar när dom inte skött utmärkningen av sina nät och alla har blivit bättre på det.fish on alla sportfiskare.
          Nejmen vad duktig du är. Sätta dit någon som metat med tre spön så att rovfisket har gått ner... Gissar även på att du arbetar hårt för att fisket med gäddsax skall förbjudas i området???

Väldigt bra att du även ger dig på rovfisket med nät genom att ringa och säga till ansvariga att fy, fy, du måste märka ut näten ordentligt...

Sen känner jag mig mycket glad över att du kommer att ge dig på det stora hotet mot vårt fiskebestånd, nämligen trolling. Mycket värre än nät, långrev och gäddsax. Bra gjort!!! Skulle väl vara väldigt dumt om ni godkände trolling med 2-4 spön inom fiskevårdsområdet och även införde en fångstbegränsning på t ex 2 gäddor/gösar per dygn (samt tog bort gäddsaxar och långrev, samt senare även nätfiske).

Trots dina osjälviska insatser för att få bort det hemska rovfisket, så kan jag tyvärr inte tycka annat än att din inställning påminner väldigt mycket om rent regelrytteri... Patetiskt!

/D

Kommentera

• Prejudikat

Finns det någon i forumet som vet om det finns ett prejudikat om hur detta ska tolkas. Antal spön som man fiskar med. Är någon dömd för för att ha använt för många spön? Om så är fallet blir det enklare med tolkningen.
            Ingen blir gladare än vi som har en förordning på ngt vatten.Så mycket lättare det blir då.
            Vad jag vet så finns det ingen, men man kan ju inte ha koll på allt.

Jörgen

Kommentera

• Ursprungligen postat av Jörgen
              Finns det någon i forumet som vet om det finns ett prejudikat om hur detta ska tolkas. Antal spön som man fiskar med. Är någon dömd för för att ha använt för många spön? Om så är fallet blir det enklare med tolkningen.
              Ingen blir gladare än vi som har en förordning på ngt vatten.Så mycket lättare det blir då.
              Vad jag vet så finns det ingen, men man kan ju inte ha koll på allt.

Jörgen
              Det finns inget prejudikat än så länge, men det aktuella exemplet vi diskuterar borde ju skapa ett.

Kommentera

• Ja,

Ursprungligen postat av KG?
                Det finns inget prejudikat än så länge, men det aktuella exemplet vi diskuterar borde ju skapa ett.
                Får vi ett prejudikat så kan vi tillämpa våran förordning enklare och rättare, och alla vet hur man ska bete sig.

Fisketillsynsmännen bör nog ta kontakt med respektive förordningsgivare för att få en polecy så att man kan utöva sin förordning enligt lag och rätt inte stå för egna funderingar och tycken. För vi tillämpar bara det vi har blivit tillsagda att göra.
                1,2 eller tre spön vad är ok? Levande fisk vid mete eller död? Hur ska vi agera i olika tillfällen? Det bör förordningsgivarna klargöra för respektive fisketillsynsman.

Något att fundera på kanske för våra förordningsgivare kanske....

Jörgen

Kommentera

• Ursprungligen postat av Danne67
                  Nejmen vad duktig du är. Sätta dit någon som metat med tre spön så att rovfisket har gått ner... Gissar även på att du arbetar hårt för att fisket med gäddsax skall förbjudas i området???

Väldigt bra att du även ger dig på rovfisket med nät genom att ringa och säga till ansvariga att fy, fy, du måste märka ut näten ordentligt...

Sen känner jag mig mycket glad över att du kommer att ge dig på det stora hotet mot vårt fiskebestånd, nämligen trolling. Mycket värre än nät, långrev och gäddsax. Bra gjort!!! Skulle väl vara väldigt dumt om ni godkände trolling med 2-4 spön inom fiskevårdsområdet och även införde en fångstbegränsning på t ex 2 gäddor/gösar per dygn (samt tog bort gäddsaxar och långrev, samt senare även nätfiske).

Trots dina osjälviska insatser för att få bort det hemska rovfisket, så kan jag tyvärr inte tycka annat än att din inställning påminner väldigt mycket om rent regelrytteri... Patetiskt!

/D
                  hej danne du verkar ha missat något i debatten,nämligen att dom som bestämt reglerna är dom som äger vattnen.i början av debatten så talade jag om att det viktiga att ha kvar det fria fisket och inte busfiska så att det fria fisket fösvinner,då blir det inte många ställen kvar att fiska på och du kan tycka att det är patetiskt hur mycket du vill men det är faktiskt så att just nu får du låna vattnen av dom som har bestämt reglerna.om nätfiskarna inte sköter sig så gäller samma för dom som det gör för alla andra att man har en chans att bättra sig.jag har framfört intresset för trolling för föreningen och dom vill i nuläget inte ha med det på fiskekortet.du skriver om gäddsax och det finns med på kortet men jag har varit igång på dessa vatten i tio år och aldrig träffat på det min kollega som hållit på hur många år som helst har träffat på det en gång så det är ett mycket mindre problem än flerspömete.fångstbegränsning är en bra ide som jag ska föra vidare.tack för dina synpunkter även om du inte har riktigt koll på vem som äger vattnen.

Kommentera

• Ursprungligen postat av mikwed
                    hej danne du verkar ha missat något i debatten,nämligen att dom som bestämt reglerna är dom som äger vattnen.i början av debatten så talade jag om att det viktiga att ha kvar det fria fisket och inte busfiska så att det fria fisket fösvinner,då blir det inte många ställen kvar att fiska på och du kan tycka att det är patetiskt hur mycket du vill men det är faktiskt så att just nu får du låna vattnen av dom som har bestämt reglerna.om nätfiskarna inte sköter sig så gäller samma för dom som det gör för alla andra att man har en chans att bättra sig.jag har framfört intresset för trolling för föreningen och dom vill i nuläget inte ha med det på fiskekortet.du skriver om gäddsax och det finns med på kortet men jag har varit igång på dessa vatten i tio år och aldrig träffat på det min kollega som hållit på hur många år som helst har träffat på det en gång så det är ett mycket mindre problem än flerspömete.fångstbegränsning är en bra ide som jag ska föra vidare.tack för dina synpunkter även om du inte har riktigt koll på vem som äger vattnen.
                    Jo Mikwed, jag vet vem som har fiskerätten.
                    Jag vet också att man självklart ska se till att följa de regler som finns (du kommer bl a aldrig att kunna få chansen att sätta dit mig, utom möjligtvis med ett löjmete och ett jiggspö som används samtidigt).
                    Men man kan även se till att man ligger på 'rätt' nivå när man ser till att de efterföljs. Min uppfattning är att du tar reglerna på lite för stort allvar.

Dessutom så är jag av uppfattningen att flerspöfiske eller trolling inte är slaktfiske, medan du tydligen tycker det. Är lite förundrad över att du uttalar dig på det sättet som du gör, samtidigt som det tillåts nätfiske mm.

På det sättet som du skrivit på sidan så ger du i alla fall mig uppfattningen om att du är en 1:a klassens regelryttare, som tar ditt uppdrag på för stort allvar. DU har faktiskt ett val i hur du uttrycker dig, samt var DU sätter gränserna för ditt agerande!

Sen vet jag inte varför du fått för dig att jag inte vet vem som har fiskerätten och för den skull vad det har med saken att göra. Och du vet väl att det är fiskerätten som avgör och inte vem som äger vattnet i fråga , även om det ganska ofta är samma person.

Blir i alla fall positivt överraskad av att du kommer att framföra synpunkterna.

/D
                    Senast ändrad av Danne67; 2006-11-13, 17:17.

Kommentera

• Enligt KARNOV (en databas med lagtext med kommentarer) finns det inte någon uttalad begränsning för antalet handredskap som får användas. Antalet kan dock i fiskevårdssyfte begränsas av regeringen (delegation) för viss plats och tid.

Har även sökt igenom alla publicerade rättsfall i olika databaser och inte hittat ett enda fall där användningnen av flera handredskap legat till grund för brott. Dock bara sökt från Hovrätt och uppåt då tingsrättsdom ej kan ligga till grund för rättspraxis.

Har ingen av gubbarna ni rapporterat överklagat sin dom, tillsynsingsmän?

Ligger själv inte i farozonen, har inte simultankapacitet att köra med mer än ett spö i taget. Men tänker på er tillsynsgubbar som kan begå ett egenmäktigt förfarande (detta hittade jag dock en dom på...)

SKitfiske
                      Eder Masjävel

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 029 visningar
                      1 gilla