Olovligt fiske i vaxholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Olovligt fiske i vaxholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Arnenym
    Jag skulle aldrig driva en sån sak som att någon använder 2 eller 3 spön på det fria handredskapsvattnet vidare till rättegång.
    Men tolkningen av lagen är ju olika. Jag tolkar den som att det räcker om redskapen är handredskap och metoden inte kräver båt. Men,,Jag förstår mikweds argument om att det ser illa ut och att dom som vill förbjuda det fria fisket får vatten på sin kvarn. Det argumentet, vänligt framfört, skulle räcka för mig och jag skulle plocka ihop allt utom ett spö.
    Men kommer det en som tror att han är gud själv och är kaxig och otrevlig kan jag nog vara jävligt dryg tillbaka. Då får han lov att tillkalla polis om jag ska släppa ifrån mig grejerna.

Arnenym, de fall som jag har tagit upp till rätten gäller olovligt fiske, alltså fiske utan gällande fiskerätt (inget fiskekort).
    Vad jag kan förstå så har Mikwed fel, om man tittar på ett svar från fiskeriverket skrivet av Bengt Högberg, sidan 2 i brevet så skriver han att finns ingen begränsning av antalet tillåtna handredskap enligt fiskelagen står som defination av handredskap lina med max 10 krok, detta tolkar jag som att man får ha max 10 krokar på varje spö."Med handredskap avses spö, pilk och liknande rörliga redskap som är utrustade med lina och högst tio krokar."
    Tumlaren
    Senast ändrad av Nikita; 2007-01-09, 16:27.
    trolling är livet

Kommentera

Ursprungligen postat av Tumlaren
      Vad jag kan förstå så har Mikwed fel, om man tittar på ett svar från fiskeriverket skrivet av Bengt Högberg, sidan 2 i brevet så skriver han att finns ingen begränsning av antalet tillåtna handredskap enligt fiskelagen står som defination av handredskap lina med max 10 krok, detta tolkar jag som att man får ha max 10 krokar på varje spö."Med handredskap avses spö, pilk och liknande rörliga redskap som är utrustade med lina och högst tio krokar."
      Tumlaren
      Finns det brevet från fiskeriverket att läsa någonstans på nätet?

Kommentera

Ursprungligen postat av SMaster
        Känner du honom? Mikwed verkar ha försvunnit från den tråd han startade.

Hur ska mikwed göra, när han träffar på den tillsynsman som själv fiskar med 3 spön (han med master båten)?

Om han nu ÄR tillsynsman i Vaxholm, borde han då inte prata med de andra tillsynsmännen, så att de i alla fall håller samma linje? Det känns inte seriöst när de har helt olika uppfattning i den här frågan.
        Japp jag känner honom därav att jag påstår att han är tillsyningsman.

Jag håller även med om att tillsyningsmännen borde följa samma linje.
        Inte bara i waxholm utan i hela landet vore väl lämpligt.

Som jag skrev tidigare, är det inte lätt att veta vad för regler som gäller.
        När inte ens tillsyningsmännen är ense och antagligen inte heller åklagare och nämdemän. Hur sjutton ska då jag som lekman veta hur, var, när jag får fiska.

Så svårt kan det väl inte vara att ha regler och sen låta tillsyningsmännen se till att fiskare följer dessa?
        Ola

Kommentera

Hmm..tolkar nog lagen som att det generellt, MAX kan handla om två spön vid handredskapsfiske eftersom vi bara har två händer..Sedan om det finns andra bestämmelser om antalet spön vid tex trollingfiske är en annan sak..

Kommentera

Men som sagt just i detta fall, vad det gäller antalet tillåtna spön, är lagen oklar (trots att jag själv är fisketillsynare är jag tveksam) i nästan alla andra fall betydligt enklare och klarare..

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi
              Hmm..tolkar nog lagen som att det generellt, MAX kan handla om två spön vid handredskapsfiske eftersom vi bara har två händer..Sedan om det finns andra bestämmelser om antalet spön vid tex trollingfiske är en annan sak..
              Vad är det i lagen du gör den tolkningen? Rätten till fritt handredskapsfiske är sparsamt formulerad i Lag (1950:596) om rätt till fiske:

20 a § Vid kusten av Östhammars kommun i Uppsala län, Stockholms län, Södermanlands län, Östergötlands län, Kalmar län, Gotlands län och Blekinge län samt i Vänern, Vättern, Mälaren, Hjälmaren och Storsjön i Jämtland får svenska medborgare, utöver vad som följer av 7--11 och 14--20 §§, fiska i enskilt vatten med metspö, kastspö, pilk och liknande handredskap som är utrustat med lina och krok. Redskapet får dock inte ha mer än tio krokar. Ej heller får fiskemetoden som sådan kräva användning av båt. Lag (1985:138).

Det finns ett tillägg i lagen som exkluderar fiske med angeldon eller liknande redskap från fritt handredskapsfiske, men ingenstans står det vad som egentligen menas med liknande redskap.

Kommentera

PÅK, är det för att det står "redskapet" (alltså singular) som gör att endast ett spö får användas, eller är det något annat som talar om antalet spön?

Som jag skulle tolka detta är det ETT spö.
                Ola

Kommentera

Efter PM från mikwed, så har en del klarnat.

Mikwed är tillsynsman i Vaxholm. Jag har träffat honom många ggr. Den andra tillsynsmannen jag träffat var en ren bluff. Han hävdade att han var tillsynsmann, men han visade ingen identitet.

Så diskussionen om Mikwed är eller inte är en tillsynsman kan vi lägga ner, men vad lagen igentligen säger, är fortfarande "up for debate" .

Kommentera

Ursprungligen postat av mikwed
                    Jag är tillsynsman i vaxholm och i helgen gjorde jag beslag på fiskespön efter att en herre andvänt tre spön till kastmete.när man gör tillsyn verkar många tro att det är ok att andvända mer än ett spö åt gången.jag hade talat om för den här killen tidigare vad som gällde för regler med det fria fisket.lagen säger att redskapet ska föras från hand och det kan ju alla räkna ut att mer än ett spö blir svårt att fiska med åt gången.det är ju starka krafter igång som vill ha bort det fria fisket och man kan förstå en del vattenägare som ser detta rovfiske att dom reagerar när folk sitter med massor av spön.jag fiskade i trosa under hösten och nere vid något som heter ulvsundet och där stod det säkert 30st och fiskade med massor av spön efter gös.när man ser såna exempel så skäms man över hur folk missbrukar det fria fisket,det är inte fiske det är slakt.skitfiske på er sportfiskare och hjälp till att få bort slaktarna så vi kan ha kvar det fria fisket.
                    Mmm, kan ju faktiskt förstå att du surnar till när du sagt till ett antal gånger... Men prioriteringen känns lite fel. Med kortet från fiskevårdsområdet så får man ju både lägga nät och gäddsaxar (och långrev har jag för mig).
                    Så att någon suttit och metat med tre spön och dra paralleller med slaktfiske...

Kanske låta mete med mer än ett spö ingå i kortet, samt låta folk trolla också. Skulle kanske ge lite mer pengar till klubben. Pengar som kunde satsas på t ex utsättningar.
                    Och om ni är rädda för att all fisk skall gå åt så skulle ni ju kunna sätta en begränsning på att man får ta ihjäl max 2-3 gäddor/gösar per dygn, om man fiskar med mer än ett redskap, t ex mete eller trolling. Men det blir ju lite svårt att styra om man har nät och sax!

/D

Kommentera

• Jag fiskar mycket i vattnen kring Vaxholm och Åkersberga (kör en vit Ryds 470 GT, kanske har vi setts?). Kan någon kanske hjälpa mig med vad som gäller för trolling i dessa områden:

Område 1, Vaxholm norr om Pålsundsbron in mot Resarö och förbi broarna under Vaxholmsvägen samt in norr om Bogesund söder om Svinninge och Svavelsö. Här ser jag ofta båtar med både 2, 4 och 6 spön som trollar nära land. Är detta tillåtet om man har fiskekortet för 250 kr från Vaxholms sportfiskare?

Område 2: Trälhavet utanför Breviksbadet samt norrut upp mot Lervik och Dyvik i början av Furusundsleden? Här trollas det aktivt efter HÖ under höst, vinter och vår. Området ingår varken i TDA eller i Österåkers sportfiskeklubbs vatten.... Är det möjligt att lösa kort för trolling i dessa vatten (var?) eller tjuvfiskar alla dessa båtar jag ser?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 029 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art