Olovligt fiske i vaxholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Olovligt fiske i vaxholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Ola
    Stämmer det att man kan få tillbaka den beslagtagna utrustningen dagen efter? Det är ju inte det som sagts tidigare har jag fått för mig.
    Det verkar i mitt tycke konstigt, eftersom jag antar att det är någon slags bevismaterial vid en ev. rättegång?

Om det är bra eller dåligt har jag ingen åsikt om men skrämmande är att inte ens tillsyningsmännen har samma åsikter om vad som gäller, så hur sjutton ska vi vanliga kunna veta?
    Det är kanske lite olika på vilket polisdistrikt det är. Men där jag bor lägger inte polisen några resurser på att ta fast folk på så luddiga grunder som den här lagstiftningen.

Jag tror att mikwed är en provocerande bluff och inte alls någon tillsynsman.
    Eftersom vi har haft besvär med tjuvfiskare som har utgett sig för att vara tillsynsmän i vår kräftrika sjö så tipsar jag alla att dom ska kräva ett förordnande och leg från den som säger sig vara tillsynsman.
    !!!!!

Kommentera

Stämmer det att man kan få tillbaka den beslagtagna utrustningen dagen efter? Det är ju inte det som sagts tidigare har jag fått för mig.
      Det verkar i mitt tycke konstigt, eftersom jag antar att det är någon slags bevismaterial vid en ev. rättegång?

Om det är bra eller dåligt har jag ingen åsikt om men skrämmande är att inte ens tillsyningsmännen har samma åsikter om vad som gäller, så hur sjutton ska vi vanliga kunna veta?

Fisketillsyningsman skall bära sin bricka väl synlig vid tillsyn och vid behov uppvisa sitt förordnade av länstyrelsen, tänk på att inte bråka med en förordnad tillsyningsman som bär bricka. Han har under sin tjänsteutövande rätt att bruka mer våld än nödvändigt för att värja sig (samma som en polis), dessutom så begår du ett grovt lagbrott som bestraffas mera än olovligt fiske (våld mot tjänsteman). Tänk på att olovligt fiske är ett lagbrott som kan ge upp mot 100 dagsböter, normalt för de fallen som jag har drivit upp till domstol har slutat med 80-90 dagsböter. Utrustningen som tagits i beslag är förverkade om du fällts för olovligt fiske, så glöm detta att du återfår utrustningen dagen efter den beslagets. Den enda gången utrustningen återlämnas är om du blir frikänd i rättegången och tro mej jag driver alla fall till rättegång och i alla fall så har de dömts för olovligt fiske.
      Tumlaren
      trolling är livet

Kommentera

Jag känner den man som är den enda som suttit i fängelse i sverige för "sportfiskebrott"
        G.Loomis - Fear No Fish

Kommentera

Arnenym, mikwed ÄR tillsyningsman tillförordnad i det aktuella området.

Tumlaren, hur många rör det sig om som du satt dit, 1, 10 eller 100 per år?

Sen antar jag att det inte är du som driver fallet vidare till rättegång, du informerar väl bara polisen som låter åklagaren avgöra ifall det ska gå vidare eller ej.

Vore kul om nån som "åkt dit" ville berätta om vad som händer och hur lång tid det tar.
          Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas 37
            Vad jag vet så fick väl en lokal Älvkarlebyfiskare 1månad på kåken när han hotade en tillsynesman man med kniv. Var i slutet på 90-talet eller i början på 2000-talet. Jag kan namnet på honom naturligtvis inget man skriver ut här.Han sysslade med ryckfiske därför som tillsynesmannen sa åt honom. Ett bra exempel på där en tillsynesman ska agera kraftfullt.
            Nämen ser där ja! En mer än vad jag visste om.

Personen ifråga som jag känner vart iaf först, med att få sitta inne för olovligt fiske!
            G.Loomis - Fear No Fish

Kommentera

Arnenym, mikwed ÄR tillsyningsman tillförordnad i det aktuella området.

Tumlaren, hur många rör det sig om som du satt dit, 1, 10 eller 100 per år?

Sen antar jag att det inte är du som driver fallet vidare till rättegång, du informerar väl bara polisen som låter åklagaren avgöra ifall det ska gå vidare eller ej.

Vore kul om nån som "åkt dit" ville berätta om vad som händer och hur lång tid det tar.
              Ola, man måste följa upp varje mål för åklagarna vill gärna lägga ner varje fall, på grund av att brott ej kan strykas eller någon annan fras och då gäller det att överklaga deras beslut så fort som möjligt. Hittentills har vi vunnit varje överklagan. det sista året har vi inte haft något fall men innan kunde det bli 5 per år, de som tjuvfiskar har väl lärt sig läxan nu och håller sig väck från vårat vatten (de vet att det blir dyrt, både dagsböter samt all utrustning i beslag).
              Tumlaren
              trolling är livet

Kommentera

"Han har under sin tjänsteutövande rätt att bruka mer våld än nödvändigt för att värja sig (samma som en polis)"
                Straffet torde bli tio spörapp då!
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Eller att ge honom på tafsen...
                  Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Tumlaren
                    Fisketillsyningsman skall bära sin bricka väl synlig vid tillsyn och vid behov uppvisa sitt förordnade av länstyrelsen, tänk på att inte bråka med en förordnad tillsyningsman som bär bricka. Han har under sin tjänsteutövande rätt att bruka mer våld än nödvändigt för att värja sig (samma som en polis), dessutom så begår du ett grovt lagbrott som bestraffas mera än olovligt fiske (våld mot tjänsteman). Tänk på att olovligt fiske är ett lagbrott som kan ge upp mot 100 dagsböter, normalt för de fallen som jag har drivit upp till domstol har slutat med 80-90 dagsböter. Utrustningen som tagits i beslag är förverkade om du fällts för olovligt fiske, så glöm detta att du återfår utrustningen dagen efter den beslagets. Den enda gången utrustningen återlämnas är om du blir frikänd i rättegången och tro mej jag driver alla fall till rättegång och i alla fall så har de dömts för olovligt fiske.
                    Tumlaren

Jag skulle aldrig driva en sån sak som att någon använder 2 eller 3 spön på det fria handredskapsvattnet vidare till rättegång.
                    Men tolkningen av lagen är ju olika. Jag tolkar den som att det räcker om redskapen är handredskap och metoden inte kräver båt. Men,,Jag förstår mikweds argument om att det ser illa ut och att dom som vill förbjuda det fria fisket får vatten på sin kvarn. Det argumentet, vänligt framfört, skulle räcka för mig och jag skulle plocka ihop allt utom ett spö.
                    Men kommer det en som tror att han är gud själv och är kaxig och otrevlig kan jag nog vara jävligt dryg tillbaka. Då får han lov att tillkalla polis om jag ska släppa ifrån mig grejerna.

Men det är väl en fråga om varför man är tillsynsman. Jag är det för att jag vill att folk som fiskar på klubbens vatten ska bli medlemmar i klubben eller skaffa dagkort.
                    Andra kanske är det för att man vill leka polis och dra saker till rättegång, vad vet jag?
                    Jag vet i varje fall att jag ska undvika vaxholm.
                    !!!!!

Kommentera

Är det inte så att han får fråga om han får ta utrustning. om du säger nej så får han tillkalla polis,
                      Jerk Ambassadeur TGC 5001
                      Spinn Daiwa regal 2000 xi
                      Gädd Daiwa 300L Daiwa Proteus Millionaire

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 029 visningar