Olovligt fiske i vaxholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Olovligt fiske i vaxholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det finns inga absoluta lagar alla lagar kan tolkas och tydas därför finns det åklagare och försvarsadvokat. Det finns heller ingen anledning ta "en en gammal jur kand som har några år på nacken" som en absolut sanning för frågar du en annan advokat så får du ytterliggare en tolkning har jobbat en del med avtalsrätt men är inte jurist. Hela rättsväsendet är byggt på ett tämligen förutssättningslös rättsprocess och tur är det. Det jag vill säga är att om metaren väljer att stämma tillsyningsmannen för ofredande/stöld/egenmäktigtförfarande/hot osv så är det stor risk att tillsyningsmannen får påföljd. Tillsyningsmannens ansvar kommer att granskas och det finns stor risk att han inte går fri i denna situation.
    I min slutplädering så kan jag bara säga en sak att när två parter börjar läsa lagtext/avtalstext då finns det ingen vinnare. Båda är förlorare framför allt när vi pratare om en söndags metare med tre spön och en nitisk tillsyningsman. Ingen är dömd före dom.

Kommentera

Visst jag kan hålla med om att det känns lite överilat att plocka en kille för att fiska med 3 spön. Tror dessuton att lagen är lite slirig på den där punkten så det är tveksamt om det går upp i tingsrätten.

vad jag hade synpunkter på är att kalla någon för korridorkrypare mm mm.

Är allvarligt talat rätt less på mentaliteten på nätet, dvs man kan säga vad som helst bara för att man kan gömma sig bakom en skärm och slippa se personen man snackar med. Såååå lätt att "jag står alltid för vad jag säger" på nätet.

Känner att alla skulle tjäna på att ha en smula ödmjukhet i sina kommentarer. Vet att det fanns/finns personer på edge som fick skit som fan av snorungar. Vad de kidsen inte visste var att det var riktigt stora fiskeprofiler i sverige som skrev saker och som sedan ruttnade och lämnade forumet. Vill inte ha en sån utveckling, kolla på fiske.nu som har blivit en riktig skitsajt när det gäller rent fiske. Mest massa skitsnack av semianonyma personer som slänger ut sig förolämpningar.
      Rätt less på kommentarer som "Fan, vad du är ägd" osv osv....

Nu menar jag inte att kritisera dig GösJonas, jag bara fortsatte att skriva av bara farten.
      Senast ändrad av JohanPiers; 2006-10-27, 13:10.
      .................................................. ......................
      :popcorn

Kommentera

Fishcraft helt rätt men du vet de allra flesta tillsyningsmän tror de har polismans befogenheter sett över helheten. Vaxholmssnubben gjorde ju bara sitt vardagshjälte jobb. Godare gärning är svår att hitta.

Kommentera

Du har inte fattat poängen med FNU, vi känner varnadra och alla är välkomna med bidrag oavsett fiske eller ej. Vi träffas dricker bira och alla de där oförskämdheterna du talar om är bortglömda. Och ärligt när man lär känna folk på riktigt är det rätt trist bara snacka fiske. Men kunskapen finns där och ibland blixtrar det till. Jag har fiskar hårt i 20 år och gjort det mesta då bejakar man andra saker. Fisket är fortfarande centralt i mitt liv men på en annan nivå. Dessutom du får kritisera mig så mycket du vill. Och jag skulle kunna säga samma sak oavsett om herr tillsyningsman stod framför mig. Jag tror FS skulle tjäna mer på att inte vara så rädda för att trycka dit varandra lite mer ibland.

Kommentera

jorå, jag har läst kommentarerna på fnu rätt länge. Det som kan vara lite irriterande att man som "okänd" blir helt ignorerad många gånger när man ställer en rätt oskyldig fråga.

fnu var ju inte ett "polar forum" från början, och var säkert inte heller menat så. Jag kan/kommer att kritisera dig och andra om jag tycker det finns anledning, men just nu finns ingen anledning .

Men jag vill inte ha ett sånt forum som fnu numera är, jag föredrar ett hårt reglerat forum där fisket, fiskebilder är kärnan i forumet. Visst kan det vara kul att snacka skit på nätet ett tag men inget som jag uppskatter i längden (personlig reflektion).

Har själv fiskat i över 30år, fisket är fortfarande centralt för mig. Visst finns det perioder då man ruttnar men det är bara att byta inriktningm tex från att dunka fluga i Norge hela sommrarna till att jaga HÖ i stockhlom eller nåt annat.

Visst fan ska man kunna trycka till varandr ibland, men /stort men) det måste göras på rätt sätt. Det är det som är hela grejen....
            .................................................. ......................
            :popcorn

Kommentera

Visst men det är ditt val precis som du skriver. Och det har i princip varit ett sådant forum från början. Synd att bli dissad om du har några viktiga frågor eller nått. Men ge inte upp bara fråga igen, brukar till slut ge bra svar om frågan är vettig. Ja smaken 'är ju som baken och jag föredrar inte alls samma som du. FS är dock en guldgruva för leverantörer och det är jävligt bra. Lätt att lura på kidsen grejor dock bra grejor.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fishcraft
                Det finns inga absoluta lagar alla lagar kan tolkas och tydas därför finns det åklagare och försvarsadvokat. Det finns heller ingen anledning ta "en en gammal jur kand som har några år på nacken" som en absolut sanning för frågar du en annan advokat så får du ytterliggare en tolkning har jobbat en del med avtalsrätt men är inte jurist. Hela rättsväsendet är byggt på ett tämligen förutssättningslös rättsprocess och tur är det. Det jag vill säga är att om metaren väljer att stämma tillsyningsmannen för ofredande/stöld/egenmäktigtförfarande/hot osv så är det stor risk att tillsyningsmannen får påföljd. Tillsyningsmannens ansvar kommer att granskas och det finns stor risk att han inte går fri i denna situation.
                I min slutplädering så kan jag bara säga en sak att när två parter börjar läsa lagtext/avtalstext då finns det ingen vinnare. Båda är förlorare framför allt när vi pratare om en söndags metare med tre spön och en nitisk tillsyningsman. Ingen är dömd före dom.

Håller med dig Fishcraft. Enda säkra avgörandet av en fråga är väl om man kan hitta en HD-dom från ett identiskt fall.
                Eder Masjävel

Kommentera

Respekt och ödmjukhet skulle vi nog tjäna på i detta forum.
                  Som jag sagt tidigare, jag har en viss förståelse för tillsyningsmannen när han redan har sagt till en gång tidigare. Klantigt av metaren att göra om samma sak igen och uppenbarligen är det väl på samma plats eller i sin närhet.

Om vi kunde visa respekt på sjön så skulle inte sådan situationer uppstå som denna. Vi har rätt att fiska under vissa förutsättningar i Östersjön och dessa förutsättningar måste vi respektera. Vi är faktiskt "gäster" på någons vattenrätt och vi bör uppföra oss som gäster så blir det inga problem. Tillsyningsmannen säger ju med all rätt att det finns starka krafter att dra in vår möjlighet att fiska fritt och det vore för djävligt på ren svenska om det sker.Kan vi inte ta vårt ansvar så blir det fiske i badkaret framöver.

Det finns positva faktorer med fritt fiske för vattenägaren i form av isättning av öring och gös yngel både från Stockholm Stad och privata intressen. Sportfiskeboden i Täby har släppt i 25000 gösyngel en hel del av dessa fiskar kommer att hamna i vattenägarens nät Då är det irriterande när man hittar nät som över 100 meter långa som dammsuger upp all fisk.

När jag nu börjar varva upp så är det lika illa när jag ser sportfiskare dra upp 30-40 cm öringar och slår ihjäl dom Det är lika svårt att dra upp en liten öring som att få en halvstor abborre. Varför ? Låt fisken växa till sig och du kommer säkert tillbaka nästa år. En öring växer 1-2 kg på ett år.

Respekt och lite ge och ta så skulle vi kunna ägna oss åt 100% sportfiske istället.

Trevlif fiske helg i blåsten

Kommentera

Johan, ta inte nätet för allvarligt, personligen tycker jag det är roligt när folk tror att dom skall få gratis guidning på nätet. Medelåldern på FNU är högre och något riktigt bråk har det inte varit där på ett antal år, fanns en person där som polisanmälde andra för hot.
                    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Jag var en av dem som blev det men jag kan säga att det hamnade längst under i högen. Det roliga var att jag blev anmäld för förtal vilket var helt fel. Jag sa att personen i fråga var dum i huvudet vilket är ett tyckande och inget förtal. Killen i fråga hade tappat en gädda som var minst två meter (obs minst) Just det Saltis kallade han sig eller christer i gamla stan. En riktig dåre som inte hade alla hästar i stallet,hoppas han läser detta

Hos södermalmspolisen kl 21.30 det är skiftavlämning.

-Jaha vad har vi idag då säher konsapel ett.
                      -Tja det vanliga ett knivmord i Jordbro knarktillslag i skärholem samt ett par våldtäkter i Rålis. Och sen har vi han GJ nu igen han har tydligen sagt att någon är dum i huvudet.

-Grip han omedelbart han är en fara för rättsäkerheten, koppla in SÄPO.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 086 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art