Olovligt fiske i vaxholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Olovligt fiske i vaxholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Svenska lagstiftare har haft en förkärlek att skriva lagar via sina förarbeten. Dvs för att förstå vad de menar med sin skrivning i lagtexten så får man läsa förarbetena till lagen.

För den som orkar så läs igenom dessa så kanske rättsläget blir klarare.

Ursprungligen postat av SMaster
    Intressant tolkninng av lagen. Men det står ingenting om hur många spön som får brukas i texten ovan. Förstår faktiskt inte alls hur du kan veta vad lagstiftaren syftade till när han skrev lagen. Om han hade syftat till ett spö per person, då hade han väll skrivit det.

Kommentera

Wizkid,
      Är det verkligen så det fungerar i praktiken? Domstolarna måste väll ändå gå på vad som står i lagen. Inte hur någon tänkte eller skrev i någon förstudie.

Det finns hur många exempel som helst på att folk har hittat kryphål i en lagar och exploaterat dessa på olika sätt. Om det du säger är sant, borde inte det kunna hända. Om man går på vad tanken var med lagen när den skrevs, och inte på vad som verkligen står i lagboken, borde det vara omöjligt att använda kryphål i lagen.

Men jag är ingen jurist. Har vi någon jurist på Fiskesnack som kan klargöra hur sånt här fungerar?

Kommentera

Ja det är nog så här det fungerar. Jag ser inte att det egentligen är något problem med det. Jurister och domstolar vet hur det fungerar och det skall väl inte vara så att förarbetena strider mot det som står i lagtexten utan mer som utförligare förklaring hur lagstiftaren tänkt och menat. Det blir mer som en utförligare förklaring till lagtexten.

Kryphål i lagen kan väl finnas ändå. Även för att det finns förarbeten att tillgå innebär ju inte att det tänkt på alla situationer som kan uppkomma eller framför allt att samhällsutvecklingen har hunnit ikapp lagstiftningen.

Även om jag inte jobbar med juridik idag så ska jag väl kunna skramla fram en gammal jur kand som har några år på nacken.

Wizkid,
        Är det verkligen så det fungerar i praktiken? Domstolarna måste väll ändå gå på vad som står i lagen. Inte hur någon tänkte eller skrev i någon förstudie.

Det finns hur många exempel som helst på att folk har hittat kryphål i en lagar och exploaterat dessa på olika sätt. Om det du säger är sant, borde inte det kunna hända. Om man går på vad tanken var med lagen när den skrevs, och inte på vad som verkligen står i lagboken, borde det vara omöjligt att använda kryphål i lagen.

Men jag är ingen jurist. Har vi någon jurist på Fiskesnack som kan klargöra hur sånt här fungerar?

Kommentera

Det finns stora frågor man bär bry sig om denna är icke en sådan.
          Senast ändrad av Nikita; 2007-01-06, 21:03. Anledning: rensade lite

Kommentera

Wizkid,

jag tror faktiskt att wizkid har rätt, det är intentionen man letar efter när man tolkar lagtexter (för det är ju just det det handlar om, tolkningar). om man inte behövt tolka lagen så hade det nog varit ganska enkelt att vara jurist, bara att slå upp i lagboken. det är i dom fall som inte är solklara, som man måste fundera över vad som var syftet och intentionen med lagen.
            achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
            \m/

Kommentera

....håll er till sakliga kommentarer.
              Senast ändrad av Nikita; 2007-01-06, 21:03. Anledning: rensade lite
              .................................................. ......................
              :popcorn

Kommentera

.... Ingen rör mina prylar.
                Det som däremot är barnsligt är låtsaspolisen och hans agerande.

...det finns inge värre än folk som leker poliser.
                Senast ändrad av Nikita; 2007-01-06, 21:05. Anledning: rensade lite

Kommentera

Angående kryphål. Som min gamla gympalärare sa: När jag säger att ni inte får sparka varandra på benen, så betyder det att även hälsenorna räknas dit! så försök inte att hitta några fler kryphål nu

Kommentera

Vad vet du om honom. han kanske är tillsyningsman, respektera det. Jag har själv jobbat som tillsyningsman i Jämtland.Du får anse det vara låtsaspolis hur mycket du vill, men det behövdes definitivt i de vattnena.

Det finns en anledning till varför det finns tillsyningsmän, att kommentera med att "jag nitar dig" om du rör mina prylar är ju lätt att skriva men inte så kul att åka dit för våld mot tjänsteman. Vilket är lika straffbart som att klappa till en polis.

Full förståelse för de som sköter tillsynen i våra vatten, 99% gör ett bra jobb.
                    .................................................. ......................
                    :popcorn

Kommentera

Johan jag tror säkerligen de allra flesta sköter sig samt är duktiga. Men snubben borde softa ned, här i tokholm finns betydligt värre saker än att någon fiskar med tre spön. Typ dagens hjälte, han beslagtog spön från en snubbe som precis som alla andra kör med tre spön. Det är en baggis sen är det rätt angående slaktfiske mm.

Ja tänk jag tror ärligt att jag skulle bli behandlad precis som det vore en snut.
                      Kanske på kontoret i Östersund men inte här. Men han skulle aldrig röra mina spön så det skulle aldrig behöva bliså. Annars gillar jag fred och ordning

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 125 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art